mandag den 28. februar 2011

Dig, mig og lyseblå mandag


Så blev det mandag og den sidste dag i februar. Sidste år ved samme tid tog jeg afsked med måneden Februar, som havde boet på min pensionat og ført vinteren videre mod marts og det forår, vi altid længes efter, når vi ankommer til årets tredje måned. Den sidste dag i måneden var altid afskedens dag, knus og lidt tårer og pas godt på dig selv. Vi ses igen til næste år. Og det gjorde vi jo også, selvom selve Februar har boet et helt andet sted i år. Mit pensionat er lukket. Man har kun æren af at huse månederne på den måde én gang. Herefter antages det, at man kender dem og accepterer dem for den, de er. At man kender deres særheder og særlige kendetegn. Deres styrker og svagheder og tager det sure med det søde.

'Styrker og svagheder'?. Filsoffen træder lidt frem i det spæde morgenlys og er lige ved at vælte kaffekoppen i sin ihærdige anstrengelse på at gøre sig synlig. Nu har jeg set ham. Og hørt ham! Koppen klirrer mod bordet og de kostbare dråber med lige tilpas mælk skvulper som bølgegang i højvande. Min lille norske ven med strithår og prikket undertrøje. Nu vil han ikke bare stå og se dekorativ ud længere. Også han har noget på det hjerte, der banker på hans venstre skulder.

'Det er jo en og samme sag, styrker og svagheder', fortsætter han og fanger mit blik, for jeg betragter ham og lytter høfligt. Der er åbenbart noget jeg skal lære af ham. Når eleven er klar, så dukker læreren op! Og jeg har aldrig været mere klar i hele mit liv. Så kom an, Filosof, dryp dine ord på mig som godtgørende regnvejr efter en klam og fugtig sommerdag. En af dem, hvor man næsten ikke kan trække vejret for varme og høj luftfugtighed. Lidt svært at forestille sig her i vinterkulden, men jeg kan nu godt huske det, hvis jeg strenger mig an.

'Det har du ret i, Filosof', siger jeg og drikker eftertænksomt af den kaffe, der stadig er i koppen. 'Det kommer jo helt an på, hvordan man anskuer det og hvordan egenskaben bruges. 'Stædighed for eksempel. Det kan være en utrolig gavnlig styrke, når man går efter drømmen og noget, man gerne vil opnå. Men det kan også være en svaghed, når man anvender sin stædighed som kompas i en sag, hvor viseren egentlig peger i en helt anden retning og man glemmer at lytte til et godt råd. Eller sit hjerte for den sags skyld!'.

Styrker og svagheder! Har du tænkt over det? Hvordan det, du måske altid har gemt væk og skammet dig lidt over måske i virkeligheden er af dine smukkeste styrker. Hvordan det, du har græmmet dig over, rødmet over og forsøgt at fortrænge, måske er lige netop det, der gør dig til den enestående person, du er og som er den egenskab, der kan bringe dig alt det, du har gået og troet var umuligt. Selv er jeg i en fase, hvor jeg fisker lidt i følelsernes andedam. Min personlige andedam, som rummer meget mere end forplumret andemad og tågede teorier. Jeg kan mærke noget banke dernede, en sagte hvisken, lyden af noget der vokser. Og jeg kigger forbavset på min fangst, når jeg står dér med fiskestangen og haler snøren ind. Ser mig selv i et andet lys og forstår, at noget af det, jeg har anset for en svaghed, som jeg helst skulle putte allerlængst væk i dybet, i virkeligheden er det, som nu skal medvirke til at gøre mig til et helt menneske og som på forunderlig vis pludselig får mig til at smile. Forundret. Fortryllet. Og en smule forelsket. Er det virkelig mig?

Måske er jeg lidt kryptisk her fra morgenstunden, men det er jo også mandag. Så har man lov! :) Jeg vil sende mig selv og dig, hvis du har lyst, ud i mandagens lyseblå morgenlys med nogle ord, som jeg stødte på i går og som jeg bare storsmiler af. For hvor er det sandt!

Why do you try so hard to fit in when you were born to stand out?

Stand out, my friend, stand out! Vær dig selv. Det er så befriende! Og ha' en dejlig lyseblå mandag.

Den fine tegning er lånt hos eldamaaka.deviantart.com

13 kommentarer:

  1. å nå havnet jeg i det blå.. hva er min styrke eller svakhet.. neimen om jeg vet det ...

    god mandag.. blå eller ei :)

    SvarSlet
  2. SÅ dejligt og vedkommende - ha' en lyseblå mandag - starten på noget dejligt, gerne med lidt guld på kanten!

    SvarSlet
  3. Smukke og dejlige ord - det gav noget at tænke over :-) Ha' en skøn lyseblå mandag, varme klem!

    SvarSlet
  4. Gode ord som jeg virkelig tar med meg denne mandagen, vi er alle en sum av våre styrker og svakheter, det er jo helheten som gjør oss så "outstanding":O)
    Ha en flott dag, klem fra meg;)

    SvarSlet
  5. Smukt Megan, andet kan jeg ikke sige :-)
    Knus

    SvarSlet
  6. Takk for inspirasjon og delte tanker :)

    SvarSlet
  7. Det vil jeg virkelig tage med mig, Lene.
    Vil gerne være outstanding og min egen og have ben i næsen og være en gås, når folk ikke kan lide mig. Dem om det. Det skal prelle af på mig, som vand på en gås - så længe jeg kan lide mig selv og mine nærmeste kan!

    SvarSlet
  8. Nemlig Eva! Være en enestående gås. Det har jeg i sinde at øve mig på! :))

    SvarSlet
  9. Ha en deilig mandag du også Lene...nyt den:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  10. Nu nåede jeg ikke dine ord, FØR jeg tog afsted i morges :-)
    Godt jeg kom tidligt hjem, så jeg kan få min daglige dosis Megan poesi og skønne refleksioner:-)

    SvarSlet
  11. Madager er jo helt perfekte!

    God mandag !!!

    SvarSlet
  12. Vi er i grunnen alt for lite flink til å rose oss selv, derfor blir mange ganger en styrke fremstilt som en svakhet :-)

    Det du skrev om å leve i nuet har festet seg i hodet mitt, og det vil slett ikke gi slipp - jeg tenker og tenker og tenker, og prøver å ikke henge meg opp i fortiden eller tenke for mye for fremtiden....

    Ha ei fin uke - klem Siv

    SvarSlet
  13. Jeg synes overhovedet ikke, du er kryptisk. Jeg er fuldstændig overbevist om, at det er når vi tager de sider af os selv til os, som vi er tilbøjelige til at kalde svagheder, at vi begynder at opleve os som mere hele mennesker. At vi opnår en dybere følelse af autentisk væren i livet.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.