lørdag den 12. februar 2011

Café Norge, København og andet godt


Jeg er tilbage på landet. Efter en døgn i min hovedstad, sidder jeg igen her i min lille skrivestue med en god kop te og varme kinder. Solen fulgte mig på vej. Den kastede sit varme lys gennem bilvinduerne og smeltede mit vinterhjerte. Malede en sund kulør på mine kolde kinder og gjorde mig lun indeni. Sikke en smuk dag! Solskin og høj blå himmel. Lige fra morgenstunden. Min by vækkede mig kærligt, bankede blidt på ruden og der blev serveret morgenkaffe på sengen. Næsten da. Jeg stod frivilligt op. For hvem kan ligge der og syvsove en lørdag morgen i februar, hvor solen gavmildt bader byen i lys, klar til kysse kolde kroppe?

Jeg føler mig som et nyt menneske. Om det er solen og den klare blå himmel, der gør mig så godt eller det er tanken om et fint menneskemøde, er vel i grunden ligegyldigt. Faktisk tror jeg det er begge dele. Det er alkymi. Det er forkælelse for et menneske som jeg, som holder af både at være alene og sammen med andre mennesker. Som trives på landet, men er barn af byen og som elsker at komme hjem. København! Parkere bilen på Frederiksberg og drikke kaffe med mor. For sidst på eftermiddagen at tage bussen mod centrum, godt pakket ind på en kold og blæsende vinterdag.

Jeg mødtes med norske Siv fra Landsbyen foran Tivoli. Jeg kunne straks kende hende og hun mig. Helt naturligt var det! Hej, knus og hvor skal vi gå hen? Snakkede løs fra første færd. Mens vi stod ved fodgængerovergangen og ventede på grønt lys for at kunne betræde Rådhuspladsen, talte vi om hvor fint det egentlig er at mødes på denne måde. Jeg kommer til København, skrev Siv, har du lyst til at mødes? Ingen tvivl om det, tænkte jeg, det vil jeg gerne. For jeg kan godt lide Siv. Det vidste jeg! Den gode mavefornemmelse slår aldrig fejl . Ingen kejtethed. Bare en masse god dansk norsk snak, en tur ned af Strøget i regn og slud og ly på Café Europa på Amagertorv. Jeg holder af den café. Der er noget over den. Bare navnet! Vi fik et bord med det samme, selvom der var propfyldt med mennesker. Rødvin i glasset. Og tjeneren? Han var norsk! Jamen, tænkte jeg, han taler da også norsk! Så satte vi os til rette og jeg kastede et blik på bordene ved siden af vores. Et par sad og snakkede med deres indkøbsposer ved fødderne. Smilede til mig, da vores øjne mødtes. Og talte norsk! Fremover vil jeg altid tænke på Café Europa som Café Norge. Koseligt :) Jeg var virkelig blevet turist i min egen by.

De timer, vi havde afsat til vores gode møde, fløj afsted. Vi havde meget at tale om! Og blev enige om, hvor fint det dog gik at forstå hinanden. Talte lidt om sprog og sproghistorie, noget som interesserer os begge. Og litteratur! Glem ikke litteraturen! Men så afslørede Siv dog, at hun gjorde sig umage med at tale klart og tydeligt! Og her gik jeg og troede, at jeg var blevet en mester udi det norske sprog! Måske troede hun det samme med dansk, for jeg kunne så lette lidt på låget og fortælle, at jeg også gjorde mig umage med mit danske. Jeg slugte ikke ordene, men nøjedes med de gode saltmandler og vinen. Uhm.

Lørdag formiddag har jeg tilbragt på mit elskede Frederiksberg. Gået tur i solen og kigget på butikker. Mænget mig med byboerne og følt mig hjemme. Engang bybo! Jeg er heldig både at have både byen og landet. At kunne være den, jeg er, med det bedste af begge steder i mit hjerte. Jeg synger, mens solen danser på himlen og dagen flyder som honning. Kærtegner mig. Det er godt at komme ud og komme hjem. Finde balancen og vide, at man har brug for begge dele.

Og tusind tak for nogle flotte timer i går, Siv. Så hyggeligt at træffe dig! :)

9 kommentarer:

  1. Sikke en skøn oplevelse på Café Norge! Hvor er det dejligt, at I bare sådan kunne fornemme hinanden og så mødes og hygge jer! Dejligt.
    God lørdag, klem

    SvarSlet
  2. Kan godt tenke meg det var et koselig møte, og at dere hadde mye å snakke om.
    Det er godt å ha en fot i både by og land, det har jeg selv. Liker å være i stille omgivelser alene, men trives også når livet pulserer:O)
    Ha en flott lørdag videre, klem fra meg;)

    SvarSlet
  3. Dejlig dag i dejlige København og med dejligt selskab. Bedre bliver det ikke.

    Jeg er fra København og elsker at komme til byen. Bare gå rundt og observere, for der er altid sket et eller andet, når jeg når der ind, noget nu eller forandret. På lørdag vil jeg gøre det samme. Gå rundt alene og nyder og så senere mødes til blogtræf og nyde det.

    Dejlig lørdag til dig!

    SvarSlet
  4. Det tror jeg også; at det var et kjempetrivelig møte. Så godt å ha muligheten til å kunne gjøre slike ting: møte nye mennesker, oppleve at kjemien er der, gode samtaler, nye vennskap...

    Jeg liker meg i likhet med deg, svært godt på landet, men jeg liker likeve svært godt også byen, bymiljøer med alle sine mennesker, inntrykk, travelhet og - ikke minst: anonymitet! For nettopp anonymiteten savner jeg her vi bor, ale kejnner alle, vet hvem du er, hva du gjør... og det kan oppleves både som et gode, men også det mtsatte!

    Ha en fortsatt fin lørdag, Lene!
    Klem

    SvarSlet
  5. En rigtig god ide med sådan et nordan møde Lene, og dejlig læsning at du kan være den du nu engang er, selvfølgelig kan du da det.
    I kærlige tanker, god Lørdag.

    SvarSlet
  6. Ja, det er dette som er livet, å møte mennesker man føler man kjenner, men som man aldri har truffet før! Å, hvor jeg elsker det!
    På Europa spiste jeg og minn mann morgenmad for snart et år siden, men vi trives aller best rett over gaten,på Cafe Norden, hvor de har de deiligste kager.
    Er vi ikke heldige som kan krysse landegrenser på denne måten, Lene!

    SvarSlet
  7. Sylvia, jo vi er heldige! Det er en fantastisk oplevelse at møde mennesker, som man kender selvom man endnu ikke har truffet hinanden IRL. Det er simpelthen vidunderligt! :) Vi burde gøre det engang om ugen :))

    Café Norden er også fin ja. Måske ses vi dér, næste gang du er i København? ;)

    SvarSlet
  8. Jeg tar deg på ordet: Det gjør vi, Lene! Knus!

    SvarSlet
  9. En aftale Sylvia! Vi ses ;) Knus tilbage.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.