lørdag den 22. januar 2011

Solboller


Det er stadig mørkt, mens jeg sidder her med kaffen. Forsigtigt kommer lyset snigende, men jeg har på fornemmelsen, at det vil holde sig i baggrunden i dag. Gemme sig lidt i ly af skyer og mægtige trætoppe og vente på de tider, hvor foråret for alvor tager tilløb og kommer brasende over hegn og hæk. Hvor fuglene synger og himlen er lovende blå lige fra morgenstunden. Jeg er begyndt at længes. Jeg kan mærke det i hele kroppen. Det bliver godt ikke at skulle pakke sig ind fra top til tå, når man skal ud og gå tur. Glemme alt om vanter og hue og bare nyden brisen i håret. Trække foråret ind med vejret, inhallere og få vårens dufte helt ned i lungerne. Det har været vinter siden November boede på det, der dengang var pensionat. Sne og minusgrader, der mindede mere om Nordpolen end et sted midt på Sjælland. Mørke.

I går skrev min nord norske ven på Facebook om solboller. Og andre gode mennesker fra det nordlige Norge svarede igen og fortalte om, hvordan dagen i går var soldag. Lyset kom tilbage. Efter måneder i mørke dukkede solen op igen. Soldag. Og så er det tradition, at man spiser solboller. Bare ordet gav mig lyst til at smage. Men solboller er forbeholdt dem, som har boet i mørket og ikke set solen og dagslys i mange lange uger. Ikke os her i det sydlige Skandinavien, som trods alt har lys om dagen, selvom dagene er korte og solen ikke altid dukker op. Men vi har lys! Det gælder heller ikke, selvom man har famlet sig vej gennem tåge og fugtig luft så tung, at det er svært at trække vejret ordentligt.

Ikke desto mindre har ordet solbolle bidt sig fast. Jeg har smagt på det og kan lide tanken. Tanken om en bolle så velgørende, at tænderne løber i vand og sjælen længes efter synke den første bid. En bolle bagt med længsel efter lyset, fuld af sol og varme. Når man spiser en solbolle, vender håbet tilbage. Man har klaret det. Man har gået gennem vinteren og man har fundet vej. Solbollen giver ny energi og fylder en med forårsfornemmelser. Så kan man lidt igen! Mine to nordnorske figurer fra Senja nikker og smiler, ja selv Skytsenglen klapper begejstret i hænderne ved tanken. De to har jo prøvet det. De har boet på Senja i mange år, inden de blev bortført og sat på et skrivebord i Danmark. De ved, hvordan det er, når lyset kommer tilbage!

Billedet er lånt på hjertebarn.blogg.no

18 kommentarer:

  1. Tænk at bo så højt mod nord, at solen er skjult i nogle måneder af året. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det er, men priser mig lykkelig for, at vi bor et sted, hvor vi ser solen året rundt.
    Klem og en dejlig lørdag til dig, Lene!

    SvarSlet
  2. Klynker vi ikke meget i dette land?
    Vores døgn har en mørk periode og en lys periode. Vi kan se forskel på nat og dag.
    Som du skriver, så har Nordnorge mørke døgn har om vinteren, men har de ikke også lyse døgn om sommeren?

    Men selvom vi ikke kan spise solboller af den rigtige grund, så kan vi vel fejre noget andet og spise forårsfornemmelsesboller, når haven står i fuld flor med vinterens små hvide og gule blomster.

    Solen skinner ikke, men det er lørdag og det skal nydes her.
    Håber du får en god dag alligevel, selvom solen måske ikke vil bryde igennem.

    SvarSlet
  3. Du tager fejl, Kari, hvis du synes dette var et indlæg om at klynke. Det, jeg prøvede at beskrive, var længslen og håbet. Og om følelsen af glæde og lettelse, når lyset kommer tilbage og foråret banker på efter en lang vinter. Personligt sætter jeg pris på alle årstider og alle måneder. Men jeg ville lyve, hvis jeg påstod, at jeg ikke længes efter foråret på nuværende tidspunkt! Det betyder dog ikke, at jeg ikke har i sinde at nyde denne lørdag. Jeg skal ud og købe friske tulipaner og lave osso buco, der smager så fuglene synger. Også selvom vi "kun" er i januar.

    Og måske vil jeg bage solboller! ;)

    SvarSlet
  4. Solboller....Jeg kan næsten smage og dufte og føle dem :-)

    SvarSlet
  5. Solboller - det har jeg aldrig hørt om før - dejligt læse dit indlæg og høre om andres traditioner :-) Ha en dejlig weekend :D

    SvarSlet
  6. Sådan har jeg det nemlig også, Miri! ;)

    Runa, jeg havde heller ikke hørt om solboller før. Synes det er et skønt ord. Og når man så læser om den nordnorske tradition, så sætter det gang i fantasien. Og smagsløgene! ;) Også god weekend til dig!

    SvarSlet
  7. En fin markering
    for å feire lyset og solen,
    etter flere måneder med mørketid.

    God lørdag! :)

    SvarSlet
  8. Det var nu ikke indlægget jeg tænkte på som klynk. Det er nu mere den generelle holdning i befolkningen.
    Du skriver om et land med mørke i mange uger. Så kan vores lyse og grå vejr vel næste sammenlignes med paradis. For der er lys hver dag (i varierede mængder)! Men fordi vi bor i det, så genere det os og vi kan ikke skoven for bare træer.
    Solboller er deres festlige indslag når det vender og solen viser sig.
    Slog lige solboller op. De kan da forsøde ens tilværelse ;0)

    SvarSlet
  9. Solboller lyder nærmest poetisk, så sådan nogle kan man da kun blive i godt humør af. Det lyder også til, at du får en dejlig lørdag med god mad og hygge. Rigtig god fornøjelse med det alt sammen... ;-)

    SvarSlet
  10. Det lyder som en dejlig tradition både som noget til at sætte tænderne i og det, som solboller symboliserer i deres overførte betydning. Jeg får næsten lyst til at bage en plade søde boller med rosiner. :-)
    God lørdag til dig.
    Knus :-)

    SvarSlet
  11. Jeg skjønner at de som bor i nord-norge feirer dagen med solboller:))
    Jeg har sluttet med hodelykt på dagens siste tur....det er positivt og er et steg nærmere vår:)
    Spennende med huset Lene:) Vil gjerne se et innlegg derfra:))
    Nyt lørdagen, jeg skal lage pizza med kyllingfileet og hvitløkssmør:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  12. Ingen sol i Tromsø i går! Men solboller fylt med vaniljekrem eller syltetøy og varm kakao på kantina på jobb - gratis og til alle! Nam.

    Det er altså ikke bare barnehagene som feirer, men også godt voksne journalister og fotografer på vei ut og inn av snøværet som fylte dagen vår i går.

    En fin tradisjon. Livsfarlig god. I dag våknet eldstesønnen til solboller på kjøkkenbordet, selv om snøen laver ned og jeg er en dag for seint ute.

    Hun kommer nok tilbke, sola. Eller rettere sagt; Hun er der hele tida, selv om vi ikke ser henne! Ha en fin dag!

    SvarSlet
  13. Det er en flott tradisjon det med solboller. Selv om vi ser mer av solen enn de i nord, synes jeg vi kan unne oss en solbolle mens vi drømmer om mer/sterkere sol og varmere dager :)

    Har dere flyttet nå?

    Stor klem

    SvarSlet
  14. Solboller er fint! Tro om jeg ikke må bake boller i morgen...

    SvarSlet
  15. Du er så flink til å plukke opp og sette deg inn i norske tradisjoner du :-) Solboller kalles også Berlinerboller, og det finnes nok i Danmark også :-D Jeg bor jo litt sør for midten av Norge, så vi har ikke mørketid - det er riktignok ikke så lang tid med lys midt på vinteren, men den er her. Og så nyter vi det gode med at det er lengre lyst på sommeren :-) Vi merker godt forskjell på lyset her hjemme og i Danmark (har sett det når vi har vært på sommerferie i DK)

    Ha en flott lørdag - klem Siv

    SvarSlet
  16. Navnet solbolle lyder fint, men det er altså det samme som berlinervankuchen eller mere posaisk fandenknusemig.
    Mine smagsløg siger kvalmende fed, så jeg siger nejtak.

    SvarSlet
  17. Ja, lengter også etter sol og varme....Men nyter vinteren mens eg venter. Her eg bur har vi sola heile året. Ingen feiring med solboller her.

    SvarSlet
  18. Så herlig innlegg - nå fikk jeg også lyst på solboller - eller smilehull som jeg liker å kalle dem ;-)
    Jeg bodde i finnmark i 5 år - og gjett om det føltes herlig da sola endelig "kom tilbake"!!!
    Jeg deler din lengten til våren - til farger og varme!
    Og til mindre klær.... i går vasket jeg to maskiner med ullunderklær.....
    Ønsker deg en herlig søndag!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.