søndag den 23. januar 2011

Sidst på eftermiddagen


Lyset bliver mere dæmpet. Langsomt daler solen ned fra himlen og ender i et flammehav af orange. Tiden går i stå. Her sidder jeg på ydersiden af weekenden og dagdrømmer lidt. Skumringen kommer nærmere, den time, hvor jeg holder af at sætte mig i sofaen og fordybe mig i en god bog. Om lidt skal jeg tilbage til Barcelona. Læse om vindens skygge. Endnu engang lade mig fortrylle af Zafóns univers.

Søndagen har været stille og god. Langsomhed efter en dejlig dag i går med gæster og flere timers køkkentjeneste af den gode slags. Osso buco og risotto milanese. Et måltid for guder og godtfolk. Rødvin, snak og hygge. Når jeg har tid, elsker jeg at stå i køkkenet. Elsker at skære ud og lade mig inspirere af farver og dufter. I går fulgte jeg skam en opskrift! Næsten til punkt og prikke og det er sjældent. Jeg har det med at improvisere. Der skal lidt af min egen magi i gryden og det kom der også i går. Bare et stænk. Resultatet var godt! Lækkert.

Nu trasker søndagen afsted med langsomme skridt mod aften. En ny uge nærmer sig. Jeg tøver lidt. Har lyst til at blive hængende. Bo i skumringstimen og flytte ind på et hotel i Barcelona. Kigge Zafón over skulderen. Drikke spansk vin og spise tapas, mens natten tager over. Men her sidder jeg ved mit skrivebord i Danmark, mens et lille fyrfadslys forsigtigt blusser op i det, der snart er skumringsmørke. Tanker. Refleksioner. Søndag. Sidst på eftermiddagen.

Billedet er lånt på phosee.dk

12 kommentarer:

  1. Jeg vil gøre det samme som dig, når jeg lige har støvsuget.
    Jeg skynder mig, så er der mere tid til refleksion.
    God søndag aften.

    SvarSlet
  2. Høres ut som en deilig dag....selv om jeg ikke er så glad i å lage mat:)
    Det er for tidlig og tenke vår hos meg enda..februar og mars kan bli kalde og snøfulle..selv om jeg håper vi slipper! Nå er føret herlig, jeg slipper piggsko:))
    Nyt kvelden og boka, jeg skal på tur i blæst og regn:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. tapas.. det kan jeg spise hver dag.. om man gjør det på spansk vis ;)

    Nyt søndagen.. det som er igjen av den :))

    SvarSlet
  4. Mmmmm, deilig lesing! Kontemplasjon i dine ord og de bilder du skaper...
    Klem

    SvarSlet
  5. Det lyder til at have været en pragtfuld weekend. Jeg overlader nu gerne madlavning til min mand men skal gerne assistere med salat og borddækning :P Vi har haft en skøn weekend og nu skal vi bare slappe af resten af dagen :) God aften. knus

    SvarSlet
  6. vakre ord og vakkert bilde du har lånt!

    ser ut som om livet leker der nede! kos dæ videre!

    SvarSlet
  7. Her har en travel dag gått over til det stille, da datter og prinsesse dro nettopp, da blir det stille...men litt godt også, må jeg innrømme;)
    Skulle ønske jeg hadde likt å stå over grytene, men det gjør jeg dessverre ikke, men smaker gjerne:)
    Ha en fin kveld og klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Har faktisk også lyst til at strække denne Søndag lidt længere. Har lyst til lækker mad og god vin og kage. Gode samtaler og befriende latter.

    SvarSlet
  9. mmmm, langsomhed er godt. :)

    SvarSlet
  10. Det lyder dejligt med læsetime i skumringen. Og jeg ved jo, at bogen er god at forsvinde ind i... ;-) Jeg kæmper selv lidt med planlægning, for der er så meget, der skal nås, og døgnet har slet ikke timer nok. Måske skulle jeg indføre skumringstimelæsning også... ;)

    SvarSlet
  11. Lyder dejligt med madlavningen,læsetime og reflektioner - nyd resten af dagen :-))

    SvarSlet
  12. Der har rigtigt været gang i sanserne Lene, dufte, og smags, synssansen, så bliver det ikke bedre.
    God søndag aften.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.