fredag den 21. januar 2011

Positive tanker og guldfisk


Your success and happiness lies in you. Resolve to keep happy, and your joy and you shall form an invincible host against difficulties.

Ordene er Helen Kellers. En dame, som trods sygdom og svære udfordringer i sit liv, altid holdt humøret oppe og tænkte positivt. Hun var forfatter og både blind og døv. Men hun lærte sig at tale og med hjælp af sin lærer, Anne Sullivan, lærte hun sig blindskrift. Helen var stædig og fast besluttet på at gøre en forskel. Hun fuldførte college, skrev sin livshistorie og rejste rundt i verden for at hjælpe krigsofre, der ligesom hun selv var blevet blinde. Helen Keller forstod om nogen vigtigheden af at tænke positivt. Med stædighed og vilje gjorde og gennemførte hun ting, som andre har rystet på hovedet af og sagt 'det kan ikke lade sig gøre'. Men Helen Keller havde forstået noget! Og heldigvis var hun en motiverende og inspirerende kvinde, som havde lyst og overskud til at give det videre. Jeg læser tit Helen Keller citater, hvis jeg lige har brug for en opmuntring. En reminder om, hvordan tanker bliver til ord. De former os. Tanker gør hele forskellen. Du bliver hvad du tænker. Måske ikke første gang, du tænker en tanke, men langsomt bliver tanker til ord. De bliver det, du siger til andre. Giver videre. Og dine ord afspejler din opførsel og former dine vaner. Dine vaner bliver dine værdier. Det har Ghandi sagt noget meget klogt om, men summa summarum. Det starter med dine tanker!

'Så er det jo godt, at du har så gode tanker'. Filosoffen nikker og former læberne i noget, der kunne minde om et smil. Jeg har været væk et par dage og han er i snakke-underskud. Pluderede hele aftenen i går, mens jeg så håndbold. Og jeg lagde godt mærke til, at Skytsenglen lyttede og nikkede og nogle gange sagde hun også noget, men jeg kunne ikke høre hvad. Jeg længes stadig efter at høre hendes stemme og lære hende at kende. Men måske er hun ved at tænke gode tanker lige nu. Gode tanker, som bliver til ord, hun siden vil sige til mig. Jeg kan næsten ikke vente! Men Filosoffen kan jeg regne med. Han benytter enhver lejlighed til at ytre sig og jeg må vist snart bøje mig og træde ind i hans filosofiske verden. Tage nogle af de samtaler, han brænder for at kaste sig ud i. Men ikke her til morgen! Det er fredag og efter et par dage med inspiration i andre omgivelser og et par små praktiske udfordringer, der lige skulle klares, har jeg tænkt mig at dedikere denne fredag til skrivning og læsning. Vi må se, hvad der sker! Stephen King siger, at man skal bure sig inde, når man skriver. Lukke døren. Nu har jeg altså ingen dør til min lille skrivestue her, men jeg ved godt, hvad han mener. Der skal en god portion koncentration til og forstyrrelser udefra er ikke af det gode, når man er dykket ned i kreativitetens brøndvand og fisker efter guldfisk.
'Jeg havde engang en guldfisk', siger Filosoffen og spidser sine lerlæber. Fløjter en strofe fra en nordnorsk vise. Jeg ser afventende på ham, for noget må han vel have på sinde, siden han synes, jeg har brug for at vide, at han engang havde en guldfisk! Men han siger ikke mere.
'Hvad var der med den guldfisk'? Jeg bliver lidt irriteret på mig selv, fordi jeg har ladet min nysgerrighed vågne og er kommet på afveje i forhold til det, jeg ville have fyldt dette indlæg med. Helen Keller. Positive tanker. Man har det, som man tar' det og meget mere godt fra den skuffe. Nu er jeg i stedet endt med en fløjtende filosof og tanker om guldfisk.
Han ler højt og ser på mig. Løfter sin ikke eksisterende pegefinger og blinker til mig.
'Den døde!'. Nu ler han endnu højere og jeg ryster uforstående på hovedet. Hvad er der sjovt ved en død guldfisk?
'Du har fuldstændig ødelagt mit indlæg' siger jeg til ham og forstår i det samme, at jeg har begået en fejl. Jeg har ladet det ødelægge. Jeg kunne have vendt ham ryggen eller endnu bedre, jeg kunne have vendt ham om, så han kom til at stå og glo lige ind i væggen. Lagt ham ned. Lagt ham i en æske! Men selvfølgelig vil jeg gerne høre, hvad han har på hjerte. Han sprudler jo af lyst til at udfordre mig, ivrigheden står malet i hans ansigt med strithår og ører ditto. Han er vist kommet for at blive, hvis jeg altså vælger at lade ham stå. Og jeg har jo selv købt ham på Senja. Selv valgt ham og betalt for ham. Nu skal jeg da også have noget ud af ham, ikk?

Egentlig ville jeg bare sige, at det starter med en tanke. Og hvis den tanke er positiv, så smitter det af. Det smitter af på de andre tanker og på de ord, der bliver formet af tanker. Og tanker bliver til handlinger ...

Ha' en fin fredag!

Billedet af Helen Keller og Anne Sullivan er lånt på historicalstockphotos.com

7 kommentarer:

  1. Hi hi, jeg tror, at den lille filosof smitter af på dig; det skal der nok komme noget godt ud af... ;-)

    Det med at bure sig inde er meget godt, men det er ikke altid muligt. Da jeg begyndte at skrive, havde jeg et fint kontor, hvor jeg kunne lukke døren og tænke tanker. I dag sidder jeg nærmest på en banegård. Sådan føles det i hvert fald. Der snakkes og gøres og ordnes omkring mig - telefonen ringer og der skal lige dit og dat. Først gik jeg i panik og tænkte, at dét går bare aldrig. Men efterhånden har jeg indset, at hvis man VIL skrive, så skriver man alligevel. Så det gør jeg... ;-) Rigtig god skrive-fredag...!

    SvarSlet
  2. Helen Keller er en fantastisk historie om menneskelig pågangsmot. Jeg gripes når jeg leser historier om mennesker som ser sine mål og drømmer gå i vasken, men som klarer å reise seg og faktisk være ledestjerner.

    Ha en god skrivedag og en alle tiders week-end!

    SvarSlet
  3. Ja tankens kraft...og det avgjør hvordan du skal ha det:) Det vet jeg mye om Lene:))
    Ler av filosofen:))
    Ha en god skrivefredag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Tankens kraft er uvurderlig Lene, den må bestemt ikke underkendes, hvilket jeg også forstår at du ikke gør, lad bare filosoffens tanker komme til udtryk.
    God weekend.

    SvarSlet
  5. Det er en artig liten filosof du har fått i hus :-) Jeg vet ikke helt om jeg har fått med meg hva navnet ble tilslutt. Jeg oppdaget Helen Keller da jeg var bare 8 - 10 år gammel, og har lest historien om henne mange ganger. En imponerende stå-på-vilje som man kan misunne henne...

    Riktig god helg - klem Siv

    SvarSlet
  6. Tak for et dejligt indlæg Lene - hende Helen Kellers skal jeg hvis lige tjekke lidt ud - dejligt, at kunne bliver inspireret her ;)Håber også du har en fin fredag :-)

    SvarSlet
  7. ALT - simpelthen ALT - starter med en tanke.
    Om det er at bygge en bro, klappe sin hund, bage et brød - alt starter med en tanke.
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.