mandag den 17. januar 2011

Picasso, Filosoffen og mig


Inspiration exists but it has to find you working. Ordene er Picassos og ja, ham er jeg blevet vældig glad for her i min kreative opstartsfase. Han har sagt så mange helt rigtige ting om det at skabe. Om disciplin og inspiration. Stephen King er enig. Der skal en vis rutine til. Man er nødt til at sætte sig nogle mål, hvis man vil noget. Skabe noget. Og hvordan går kreativ skabelse og rutine så hånd i hånd. Disciplin? Det er svært at svare på, men efter to uger ved jeg, at de to herrer har ret. Og der er sikkert også andre, som har sagt det samme. Jeg tror, at vi alle må komme til den konklusion, hvis vi vil med noget med det, vi drømmer om. Egentlig er det enkelt. Vi skal bare gøre det! Såmænd så. Bare sætte os ned ved tastaturet og skrive det første ord. Så det næste. Eller åbne farverne, finde det tomme lærred frem og så kridte penslerne. Selvom man vist ikke kridter pensler, men er det oliemaling, står de vel i terpentin og så gør man jo også dem klar. Og gør det. Prøver sig frem med farver, streger og klatter. Pludselig opstår der noget, dér midt i alle farveklatterne. En streg er pludselig anderledes. Den har holdning, som om den mener noget. Tror på noget. Og din hånd, som fører penslen, skal bare sørge for at følge med. Nu stopper tankerne og man maler bare. Eller skriver! Sådan er det. Appetitten opstår mens man spiser. Det er der sørme også en, som har sagt. Og sådan kan jeg blive ved!

'Men det gør du ikke', siger Filosoffen og træder frem på bordet. 'Nu gider jeg personligt ikke læse mere om dine erfaringer med skabelsesprocessen! Hvad skal det gøre godt for? Du skal jo bare gøre det i stedet for at skrive om det!'. Hans øjne glimter og jeg har svært ved at tyde, om han driller mig eller mener det alvorligt. Han er ikke sådan at blive helt klog på. Samtidig har jeg svært ved at undvære ham. Han skal ligesom være her på skrivebordet med sin prikkede undertrøje og sit tatoverede hjerte. Røde kinder og strithår. Og uforskammede bemærkninger, må jeg lige tilføje, for han har det med at lukke mindre høflige fraser ud. Måske er det fordi han er norsk?
Han ser direkte på mig og ryster indigneret på hovedet. Tager endnu et skridt hen mod mig og er nu lidt for tæt på kaffekoppen. Jeg skynder mig at redde den og tager en slurk. Hvad skulle jeg dog gøre uden kaffe på det her tidspunkt af morgenen?
'Det er usundt at være chef for længe!", siger han så og gør opmærksom på, at han citerer Arne Næss, som han for det meste ser op til. Han siger ikke noget om, hvad han mener med "for det meste", men det skulle ikke undre mig, hvis han også kunne fristes til at sige Arne Næss imod. Selvom han er død, skal det jo ikke forhindre filosoffen min i at provokere lidt?
'Du leger chef', fortsætter han og stirrer på mig. Din egen chef, som tager lange pauser og bader i overspringshandlinger. Det er fordi du ikke er streng nok! Sig hvad du vil. Sæt dig et mål. Et mål for denne uge. For dine skriverier. Har du slet ikke tænkt på det?'
Jeg ser på ham og kan ikke lade være med at le. Han bliver helt ophidset, hans kinder blusser op i mørket og brystet i hans undertrøje danser op og ned. Han er en sjov norsk fætter!
'Du har helt ret, kære ven', siger jeg bare. Det er netop, hvad jeg har tænkt mig. Jeg har skam gode planer og målsætninger for denne uge, som er helt ny og frisk. En god uge til at gå efter drømmen!'
'Og hvordan går man efter drømmen?' Nu smiler han også og blinker til mig med et strømmende overskud. Han er en elv. Vandet bruser i hans krop og energien er ikke til at tage fejl af. Ham kan jeg vist ikke bide skeer med, men selvfølgelig vil jeg prøve! Vi skal jo også have det lidt sjovt her, hvor der tidligere var pensionat! Jeg kommer til at tænke på månederne, mine kære gæster og mærker et stik i hjertet. Jeg savner dem! Hvis jeg ikke have lukket pensionat, havde Januar boet her nu. Og hun havde uden tvivl være meget mere høflig end den lille insisterede Filosof fra Senja!
'Hvordan går man efter drømmen' gentager han. 'Man gør det!'. Man tager det første skridt og så det næste.'
'Men først skal man vel kende sin drøm', siger jeg og prøver forsigtigt at skubbe ham lidt tilbage. Jeg har ikke lyst til at snakke med ham nu. Han bruger min morgentid. Han afbryder mine skriverier, læser mine tanker og kommer nærmere, selvom han egentlig slet ikke er udstyret med ben.
'Men hvad gør det, når man har tankens kraft?' Han smiler og blotter sine små tænder i et bredt grin, som skærer hans ansigt i to dele. Jeg bliver helt bange for, at han skal gå i stykker. Mon man kan lime en filosof?

Der er mange spørgsmål, som ikke blev besvaret i dette indlæg. Og sådan er det i livet. Der er mange spørgsmål, som aldrig bliver besvaret! Skal vi så holde op med at stille dem? Spørgsmålene? Nej vel! I dag har jeg lagt et godt program for mig selv og mine gøremål. Skriverierne. Så dér er kun en ting at gøre og det er komme i gang. En tur ud i morgenen, ud i mørket med hundene, hvor månen kigger frem mellem skyerne og gør sig klar til at blive fuld, så hun kan berøre min søvn og sætte spor i sandet. Men først endnu en dag. Jeg håber på sol, for den har vi måtte kigge langt efter de sidste par dage. Forgæves. Indtil videre. Men det skal ikke forhindre mig i at fortsætte med at håbe og spejde efter den i horisonten! Jeg ved nemlig, at den kommer. Ligeså uventet og fantastisk, som når drømme går i opfyldelse!

Maleriet er Picassos. Ordene var mine!

7 kommentarer:

  1. Utrolig bra, Megan!!! Et fantastisk innlegg å ta med seg for meg inn i dagen... Jeg har selv bare lyst til å sitter her med mine skriverier, for jeg har mange av dem som surrer rundt i hodet mitt... men en annen arbeidsdag kaller nå.. så jeg får ta med meg de gode tankene du har gitt meg nå på morgenen, og glede meg til det som kommer til å komme... Ha en strålende dag! Klem fra Liv Hege

    SvarSlet
  2. Åh Megan hvem der bare havde dit skrivetalent♥ Som altid tak for dine tankevækkende skriverier♥ Ha en dejlig uge.

    SvarSlet
  3. Ja, der er mange spørgsmål, som aldrig bliver besvaret. Men vi må i gang med dagen og nyde, at vi nu igen kan gå ture uden fare for at falde :-)
    Klem og ha' en dejlig dag, Megan, det var smukt at læse!

    SvarSlet
  4. Du er så fantastisk til at skrive så levende og varmt. Tak for endnu en gang gode tanker jeg kan tage med på min dag. En fri dag der skal nydes med et besøg hos "du ved hvem".
    Knus Til Dig

    SvarSlet
  5. Dine ord er helt igennem inspirerende. Tusind tak! Jeg ønsker dig en dejlig, ordfrodig dag :-)

    SvarSlet
  6. Jeg smiler av filosofen....tror nok januar ville vært mere behagelig å ha på pensjonatet enn han med det strittende håret:))
    Tror det alltid vil være endel spørsmål...men jeg vet godt hvorfor kaffen smaker anderledes idag, hehe:))
    Ha en fin dag Lene, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  7. Så mange spørsmål - og så lite svar. Kanskje man må stille spørsmålene på annen måte....
    Takk for at du igjen har tatt meg med inn i dine herlige skriverier!
    Ønsker deg en herlig og kreativ uke!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.