lørdag den 15. januar 2011

Morgenperron


Morgenen tøver med at ankomme. Som når man står og skutter sig på en kold perron og spejder efter toget, venter jeg på lyset og på at blive lidt mere vågen. Står på perronen og mærker regnen mod min hud, kold og lidt for våd. Jeg kan se toget nærme sig, se de runde forlygter lyse op i horisonten som to enorme øjne i tågen. Men det tager for lang tid. Jeg misser med øjnene mod regnen, spejder efter mere lys og glæder mig til den rumlende lyd af tog på skinner, som kører ind på perronen. Standser med hvinende bremser. Mit tog! Min kupe nede af gangen, mit sæde dér ved vinduet og min bagage i nettet over mig. Eller var det i gamle dage, at man havde bagagenet over sæderne og til hver en tid kunne holde øje med sin kuffert? Bare kigge på den og vide, at man var på vej. Hvorfor denne togmetafor, spørger du måske, men det kan jeg ikke svare på. Sådan er det bare! Jeg kan godt lide toge. Det er en fornem rejseform. Selvom togene er forholdsvis hurtige i dag, ja nogle endda så hurtige, at man kalder dem lyntog og det, der er værre, så er der en langsomhed over det at køre med tog, som jeg holder af. En bumlende fornemmelse af tid på skinner, landskaber, perroner, nye mennesker og ansigter, bøger og kaffe i krus. Stirre ud af vinduet helt tilbagelænet. Lukke øjnene og blive lullet i søvn. Måske er livet i grunden som en togrejse? Man kan stå af og på, som man har lyst til. Skifte tog, perron og kupé. Vælge om man vil til Ishøj eller Istanbul. Livet er et Interrail!

Men tilbage til morgenen. For sandheden er, at der ikke kører tog udenfor mine vinduer. Ikke dem, man kan se og høre i hvert fald. Her kommer lyset, når det passer lyset at indfinde sig. Ikke et sekund før. Og regnen trommer mod ruderne, for det er blevet tøvejr og temperaturerne er steget. På en måde lidt tarveligt, for jeg kan mærke foråret rumle på skinnerne, som toget der nærmer sig perronen. Det bliver ikke forår i januar, siger jeg til mig selv, men jeg trækker bare på skuldrene. Hvad ved jeg om det?

Denne morgen er jeg lige så uklar som regnen i morgenlyset. Tøvende og en smule træt på den gode måde. Kaffen skal nydes til sidste dråbe og toget må gerne vente lidt med at indfinde sig. Jeg har jo købt billet. Reserveret plads endda. Men jeg har ikke travlt. Slet ikke.

Billedet er lånt på flickr.com

12 kommentarer:

  1. A blurred morning - on a train... ;o)

    SvarSlet
  2. Lad universet styre farten Lene, og en dejlig inspiration som er kommet til dig angående livets rejse, det kan sagtens sammelignes med en dejlig togrejse, hvor man kan stå af og på, som man lyster.
    God weekend til dig og dine Lene.

    SvarSlet
  3. Jeg holder rigtig meget af at køre med tog - faktisk synes jeg det er meget bedre, end at køre i bil, netop fordi man har tid for sig selv og kan vælge om man vil lade sig underholde af en god bog eller et blad, kigge ud af vinduet med blikket indstillet på uendeligt eller kigge på mennesker.
    Nyd din langsomme morgen i det tempo, det nu tager.
    God dag

    SvarSlet
  4. Mit livs tog er lidt et bumletog på denne regngrå dag, for jeg er vågnet med ondt i hovedet og lidt øv... Og det har man jo slet ikke tid til, når der skal skrives. Jeg håber, at din dag kører mere på skinner... ;-)

    SvarSlet
  5. Togrejsen er en super metafor...og du skriver så fint om det:0)
    Jeg bruger den ofte selv - også i mit arbejde - "hvis du er træt af altid at ende i Berlin, så la' vær' med at tage toget til Berlin"....ja så enkelt kan det være at vejlede andre mennesker....og sommetider så svært selv at følge vejledningen :0)
    God lørdag til dig

    SvarSlet
  6. Å reise med tog er en behagelig reiseform......
    Du er tidlig oppe selv på en lørdag. Lyset var på plass før jeg tittet ut i dag ja:)
    Ja, tenk om vi fikk til en tur til Janna....
    Nyt lørdagen Lene, klem fra meg:)

    SvarSlet
  7. Her er snøen borte igjen. Det blir mørkare då. Gråvær. Litt regn. Trur kanskje eg må skapa lys i dagen på eiga hand i dag.... Go`helg.

    SvarSlet
  8. Herlig metafor...livet er som en togreise. Jeg har aldri tenkt på det før, men jeg liker den tanken :)

    Tog er et behagelig fremkomstmiddel. Dumt at det ikke går tog til mine foreldre...for det er jo et fremkomstmiddel det er greit å ha med seg hunder på også, så da hadde vi sluppet å kjøre hver gang.

    Koselig at dere har 3 hunder nå da. De er vel gode venner de 3?

    Jeg ønsker deg en fortreffelig lørdag :)
    Klem

    SvarSlet
  9. Koselig metafor, å reise med tog er behagelig...da ser jeg på landskapet som farer forbi, på passasjerene som stiger på og av...aldri kjedelig:)
    Ha en flott kveld, Lene, klem fra meg som venter gjester;)

    SvarSlet
  10. Fint lille essay: Togrejse gennem livet. Må jeg bede om plads i et bumletog, endelig ikke et højhastigheds, som er fremme ved endestationen næsten inden jeg er steget på.....
    Jeg kan godt drømme om at rejse på 1. klasse, men turen her på økonomien har nu indtil videre været god og hyggelig.
    God weekend

    SvarSlet
  11. Dejlige metaforer du bruger :-)

    SvarSlet
  12. håper du har hatt en fin dag Lene ;)

    klem fra Gunda som er gift med en togfører....hihi

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.