søndag den 30. januar 2011

Morgenkøkkenhygge


Tidligt søndag morgen. Lyset står forsigtigt op i horisonten og maler himlen magisk. Lyserød, orange, grå og blå. Træerne dukker op som skygger og jorden er hvid af sne og frost. Det ser koldt ud derude! Jeg har sat mig ved køkkenbordet med kaffen og tændt den seksarmede lysestage. Jeg kunne ikke sove mere. Søvnen nægtede at låne mig mere på den konto. Jeg vendte og drejede mig, mens tankerne begyndte at stå i kø i mit forkølede hoved. Til sidst stod jeg op og nu sidder jeg her. Ondt i halsen og øm i kroppen. Nu ved jeg pludselig, hvorfor jeg var så kuldskær i går. Ugidelig. Forkølelsen var på vej. Den ankom ud på aftenen og tøvede ikke med at forgribe sig på mig. Smittet. Jeg slap ikke fri!

Men kaffen er god! Der er hyggeligt i køkkenet og udsigten kan jeg heller ikke klage over. Jeg skal vist bare acceptere, at det er vinter og tid til den slags skrammel. Er jeg mon blevet smittet i toget, tænker jeg, for jeg husker nu pludselig mine medpassagerers hosten og nysen. Og hvordan jeg forsøgte at dukke hovedet for at undgå bacillerne, som sprang lystig omkring i kupeen, mens jeg læste Zafón. Prøvede at skjule mig bag bogens velskrevne sider. Gøre mig usynlig. Det lykkedes vist ikke. De så mig alligevel.

Mind-over-matter og varm hyldebærsaft. Det er min medicin. Men først en kop kaffe til, mens morgenen spreder sit smukke vinterlys over landskabet.

Billedet har Sidse malet. Det er så fint, synes jeg. God søndag! :)

14 kommentarer:

  1. Det er årstiden og det er vist svært at slippe for bare en snert af denne årstids dårligdomme.
    Vi henter ikke dårligdommene i bus og tog, men i børnehaven.
    God dag og god bedring.

    SvarSlet
  2. God morgen!
    Jeg fikk i likhet med deg ikke sove, og sto opp i halv seks-tiden i dag morges. Nå har jeg sittet og kost meg med en masse blogger. Tenkt litt har jeg også gjort. :)

    Huff da! Høres ikke noe godt ut med forkjølelse. Håper det går fort over. Yngste sønnen hos oss har hanglet den siste tiden.

    Her tegner det til å bli solskinn i dag. Foreløpig vindstille og minus 3,5 grader. Planen er en halvannen time i skogen.

    Kos deg med boken, kaffen og hyllebærsaften. Den siste skal visstnok holde forkjølelsen på avstand.

    God bedring!

    SvarSlet
  3. Der er rigtig mange der er syge lige nu. Så det er vist en umulighed, at slippe fri! Jeg håber du får drevet forkølelsen på afstand i løbet af dagen.
    God bedring til dig.

    SvarSlet
  4. Rigtig god bedring!
    Der er blevet så dejligt lyst og varmt her hos dig. Smukt!

    SvarSlet
  5. Hvor er her fint !
    Og din stakkel- du slap ikke...
    Jeg plejer aldrig blive syg, men blev også ramt i år.
    Pas på dig selv og tag den tid det nu tager.
    Billedet er SÅ vidunderligt og ser netop på det nu :-)

    SvarSlet
  6. Lyder som en dejlig fredelig morgen med ro, hygge og dejlig kaffe :-) men øv at bacillerne har sneget sin ind på dig - rigtig god bedring Lene :))

    SvarSlet
  7. Hvor er det træls med sådan en omgang forkølelse. Men ja der er mange der er syge pt. God bedring - knus

    SvarSlet
  8. Huff....basillene fant deg...håper de forlater deg så snart som mulig!!
    Så det har blitt kaldt hos deg igjen. Her er det + 3....gårsdagens storm har roet seg, heldigvis.
    Riktig god bedring, klem fra meg:)

    SvarSlet
  9. Jeg sov så altfor lenge:)
    Her er det endringer hver gang jeg kikker innom, vakkert!
    Huff disse basillene som flyver omkring; håper de bor hos deg kun kort tid;)
    Kos deg denne søndagen, kanskje under et pledd??
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  10. Det er visst ikke så lett å slippe unna basillene som flyr omkring for tiden - selv en bra bok er ikke skydd nok :-/ Jeg hadde to hjemmedager før helga, og nå er det litjtupp som ligger på sofaen med feber og vond hals :-(

    Du får ha riktig god bedring, og nyte det vakre rundt deg :-D

    Ha en flott søndag - klem Siv

    SvarSlet
  11. Hei
    Så var jeg på nett igjen.......
    Et flott maleri du viser. Jeg har planer om å male igjen, når vi blir ferdige med å pusse opp i leiligheten. Nå er vi endelig blitt ferdige med å flytte alt ut av huset og vasket alt rent.

    Uff, så synd du har blitt syk. Du må pleie deg selv, og bli frisk igjen. Knus

    SvarSlet
  12. Nydelig bilde og varm hyllebærsaft gjør susen!god klem

    SvarSlet
  13. Jeg sov lenge i dag - men det var nok fordi det ble så sent i går...
    Har litt vondt i kroppen og er gruggen i halsen...ikke bra, det er mange baskelusker som flyr rundt heromkring også. Leit at du har blitt syk, sender mange varme tanker og gode klemmer.
    God bedring, Megan!

    SvarSlet
  14. Åh, det var vel nok ærgerligt - rigtig god bedring, Lene!
    Hvor har du lavet det fint herinde, klem :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.