onsdag den 26. januar 2011

Lækre linser


Jeg kan godt lide linser. Jeg kan i det hele godt lide grøn mad og er vel i grunden lidt af en skabsvegetar, men eftersom kæresten er landmand og elsker kød, så består vores måltider ofte af både og. Jeg sparer dog på kødet og forsøger at vælge det gode, økologiske og magre. Hellere lidt men godt!

I aften er jeg alene på skansen. Kæresten skal ud med drengene. Det er en kærkommen lejlighed for mig til at holde kødfri dag. Faktisk holdt jeg to sammen med Sidse, da vi i sidste uge delte omgivelser i et par dage. Vi fik lavet to utrolig lækre og velsmagende måltider udelukkende af gode grøntsager og lidt ost. Inspireret af det, vi spiste, vil jeg nu forsøge mig med madpandekager med et fyld af grønne linser, gulerødder, broccoli, bladselleri og røde peberfrugter. Det skal koges sammen med grøntsagsbuillon og tomatpasta. Resten er op til fantasien. Når jeg står i køkkenet, så sker der noget. Det er en elskestund! Blande farver og krydderier og fremtrylle et dejligt sundt og velduftende måltid. Dufte, smage og se. Lade sanserne lege og spille op til hinanden.

Man kan lave meget med lækre linser. Man kan også bare kigge på dem. Jeg synes de er smukke. Lige til at blive glad af på en onsdag eftermiddag i januar. Skal du også have god mad i aften? :)

11 kommentarer:

  1. Det lyder meget lækkert.
    Jeg skal slet ikke lave mad- ÆldsteDatter vil i dag og jeg ved slet ikke hvad vi skal have- så det bliver spændende.
    Jeg holder også meget af linser og bønner og ærter:-)

    SvarSlet
  2. Uhm, din aftensmad lyder meget lækker - lige efter mit hoved! Vi spiser mindre og mindre kød, men masser af grønt og rodfrugter. Og vi har gerne en rullende menu, så det, der eventuelt er tilbage fra dagen før, genopstår på en ny måde. I dag har vi en rest af kylling i en hjemmelavet karrysauce, der skal digtes videre på :-)
    Klem og god aften!

    SvarSlet
  3. Miri, det er bestemt også dejligt at blive overrasket. Her i huset er det dog kun mig, som laver mad ;)

    Madame, det var da en herlig ide. Rullende menu. Digte videre. Jeg er med! :)

    SvarSlet
  4. Skønt billede ;-) Man bliver lidt glad i "låget" og sikkert også i kroppen :D dejligt med madpandekager m/grønt

    SvarSlet
  5. Dette er sikkert kjempegodt men jeg mangler totalt fantasi eller viten om å lage grønn mat....Men det du beskriver skulle jeg nok helt sikkert like:)))
    Den telleren du ser på buksa mi er en skritt-teller..den måle hvor langt jeg går i løpet av en dag. Motiverer den også skjønner du:)
    Kos deg med den grønne maten, et glass vin smaker sikkert godt til:))
    Klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  6. Grøn mad appellere til mange sanser. Det gør en stor bøf ikke helt. Jeg elsker kød, fugl og fisk, men en lækker grøn ret ser smuk ud, dufter af meget og kæler for kroppen.
    Bon appetit!

    SvarSlet
  7. Elsker også linser, det har jeg gjort siden jeg bodde i Scotland på 80-tallet, der linser blir brukt mye mer en her i landet. Menyen din i dag hørtes kjempegod ut! Inviterer du?

    Klem

    SvarSlet
  8. Linser er godt, ja.
    Jeg liker veldig godt linsesuppe.
    Nam nam! :)

    Siden er de veldig dekorative.
    Jeg har mine stående på kjøkkendisken i glasskrukker. Fine å se på. :)

    SvarSlet
  9. Hi lige da jeg læste linser tænke jeg, hun laver tanke overføring, måske du gjorde, men jeg har gået og tænkt på linser med tyk gul cremet fyld.
    Jeg kan jo høre lidt forkert, eller jeg høre hvad jeg vil høre.

    SvarSlet
  10. Mad er en herlig mulighed for flere sanser til at boltre sig, velbekomme Lene.

    SvarSlet
  11. Jeg har aldrig smagt linser. Selv ikke, da det var meget oppe i tiden (Mikro-makro), da jeg var ung. Med de ser smukke ud og er sunde, så måske skulle jeg forsøge mig med dem.
    Til gengæld elsker jeg grønsager af enhver slags - og at klargøre dem. Det gør mig i godt humør at rense dem og skære dem i tern eller stænger. Jeg kommer altid til at lave portioner, hvor jeg kan bespise 20, selvom vi kun har brug for 2 :-)

    Lis ringede til mig i søndags, fordi hun har hørt, vi har fået ny hund. Åh, hvor blev jeg glad for at høre hendes stemme. Jeg frygtede, der var sket hende noget på de glatte veje.
    Men hun var kommet godt igennem snemasserne, og hende og Freja trives godt :-)

    Rigtig god bytur i dag. Det er et perfekt vejr at gøre byen i :-) Klem til dig og pigerne.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.