tirsdag den 4. januar 2011

Greit!


I sommer, da jeg besøgte min kære norske veninde Eirin, tilbragte vi nogle skønne dage på øen Senja i Nordnorge. Jeg kan stadig mærke følelsen af Nordnorge i min sjæl. Der er helt vidunderligt smukt deroppe på en ren og enestående måde. Jeg sidder og spekulerer lidt over, hvilket ord, der bedst beskriver den helt specielle skønhed og renhed og et engelsk ord springer op foran i rækken af andre gode ord: Serene. Jeg vil ikke bruge spalteplads på at forsøge at oversætte det i dag; jeg håber bare, at du forstå hvor jeg vil hen? Sidste år åbnede Norge sig for mig. Det startede her på bloggen og så gennem venskabet med Eirin og muligheden for at besøge vores nordiske nabo for allerførste gang i mit efterhånden årelange liv. Hvorfor kom jeg så sent afsted til et af verdens smukkeste lande, spørger du sikkert. Mit svar er enkelt: Jeg gemte det bedste til sidst! Jeg ventede til at jeg var parat. Eller også var det bare tilfældigt, som den slags jo kan være. Hvem ved?

"Det gør jeg!", hvis jeg må have lov at afbryde dig? En lille herre, som tidligere har stået musestille på mit bord, åbner pludselig sin brændte lermund og siger ord på klingende norsk. Og det kommer ikke længere bag på mig, for han er nemlig begyndt at tale her i det nye år. Første gang han sagde noget, for jeg sammen og troede, jeg var blevet skør! Nu rabler det, tænkte jeg og tog mig til hovedet. Min fantasi er blevet virkelighed og nu flyder de to verdener sammen. Ved næste årsskifte sidder jeg på den lukkede anstalt og skriver indefra og ud. Men jeg er ikke blevet skør! Ikke mere end jeg hele tiden har været. Den lille norske herre med strithår og røde kinder i sin prikkede undertrøje har sit eget liv. Og hvad mere er, det har hans veninde skytsenglen også. De taler nu sammen her på mit skrivebord og deres sprog er norsk. Ja, for de kommer altså fra Senja. Jeg faldt for dem på et lille galleri, som jeg besøgte sammen med Eirin og jeg havde ingen anelse om, at der var liv i dem. Altså sådan for alvor liv, som i nu blander jeg mig i, hvad du skriver. Den lille herre er filosof. Og når han nu alligevel har tænkt sig at stå her på mit skrivebord og udsende søde minder fra en svunden sommertid og smukke vibrationer fra et dejligt land mod nord, så kan han jo ligeså godt gøre nytte. Hvem har ikke brug for en filosof? Jeg mener, jeg sidder jo alligevel ofte og filosoferer og så kan det vel være meget godt med kvalificeret input. Noget, som giver stof til eftertanke. Og hvad en skytsengel angår ...

"Jeg er glad for, at du har fået øjne og ører op for os", siger han og ser nu på mig med sine lyseblå øjne. Hans accent er klingende nordnorsk, men jeg oversætter så godt jeg kan, mens jeg skriver. Selvom jeg er blevet klart bedre til det, så kan jeg jo ikke påstå, at jeg kan tale og skrive norsk, men jeg lærer det nok efterhånden. Og under alle omstændigheder går det jo fint med at forstå hinanden på hvert vores nært beslægtede sprog!

Som du måske kan forstå, er mine skriverier ved at få deres eget liv. Jeg vil overgive mig til ordene og til det hav af inspiration, som bor i mig. Jeg aner ikke, hvor det vil hen med mig. Det er det, der er så fascinerede ved at skrive på denne måde. Det er som om ordene får helt deres eget liv, når jeg sætter mig ved tastaturet. Ligesom skytsengel og filosoffen her på mit skrivebord har fået det. I går stødte jeg på nogle ord (og de er altså på engelsk, nu vi er ude i at bruge flere sprog) og det var de ord, som virkelig fik tændt ilden - og nysgerrigheden - i mig. Som gjorde tvivlen til skamme og som gav troen evig magt.

Writing became such a process of discovery that I couldn't wait to get to work in the morning: I wanted to know what I was going to say. Ordene kommer fra Sharon O'Brien og sådan er det virkelig. Jeg er også vældig spændt på, hvad der kommer ud og hvad jeg har at sige. Det er en overraskende og vidunderlig rejse.

15 kommentarer:

  1. Ja, det blir spennende å se hva som kommer ut av dine skriverier.
    Serene eller serenity (og tranquility) er et nydelig engelsk ord. Det fører meg hen til fjellet. Jeg kan formelig se, lukte og kjenne betydningen av ordet. Vet ikke om vi har et norsk ord som dekker det.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  2. Hi hi, sådan har jeg det også sommetider. Pludselig dukker en person eller en skikkelse op i mine tanker - og jeg aner IKKE hvorfra. Jeg tror, at man skal lytte til den slags, for det må være underbevidstheden, der kommer med lidt inspirationshjælp... ;-)

    SvarSlet
  3. Stifinner, glad for at du får associationer til fjeldet med ordene "serene" og "serenity", for det gør jeg nemlig også. Og de er lidt svære at oversætte, synes jeg! ;)

    Mia, ja, den slags dukker pludselig op og så skal man slå til, er jeg ret sikker på. Lade sig føre med, for lige dér begynder turen til underbevidstheden og dens kilde af inspiration. Skal vi ikke indføre, at det er sådan det er? ;)

    SvarSlet
  4. Hvor er det spændende! Tænk sig, sådan at kunne give ordene liv - en fantastisk egenskab at have :o)
    Rigtig god dag, og god skrivelyst!

    SvarSlet
  5. God rejse med sproget - det er noget af det mest vidunderlige at mærke en indre stemme få ord. Jeg tror, vi har mange indre stemmer. Pludselig kan jeg fx høre min veninde Grethe snakke, selv om døde for et års tid siden.
    Klem og ha' en dejlig dag, Lene!

    SvarSlet
  6. Nordnorsk natur er vakker...skulle gjerne reist nordover selv...
    Du har et godt språkøre Lene....jeg forstår å lese dansk..men tale derimot, da sliter jeg:)

    Jeg baker sjeldent jeg også...greit å få brukt bakepulveret til noe fornuftig.
    Kaldt her i dag men solen skinner.
    Ha en fin dag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  7. Så fantatsisk du skriver, Lene!! Syns jeg hører filosofen snakke på klingende nord norsk... :) Nord Norge er helt spesielt. Vi har bare vært der en gang (for to år siden) og vi lå i telt... det var en kald fornøyelse(med ned til 4 grader om natten enda det var sommer) Naturen er helt spektakulær! Nyyyydeli! (og når jeg leser ditt innlegg fikk jeg jammen meg lyst til en tur nordover igjen...:)

    Lykke til med skrivingen, Lene. Jeg gleder meg til å lese mere!¨

    Klem

    SvarSlet
  8. Jeg er sikker på at der er fantastiske ting i vente... og smukke, kloge og uventede ord iblandt. Det er meget spændende ;o)

    SvarSlet
  9. jo men, norsk og dansk er da fullstendig ett og samme språg bare man lytter ;) der finnes en del ord der har vidt forskellig meninge .. men, stort sett kan vi nordmend godt forstå dansk men I dansker har litt svært at forstå os:))nogle tror vi er svensk.. og det er jo en ren fornærmelse ;D

    men det lille troll du har på dit skirvebord skal nog lære dig forskjell på grine og græde / må og kan ..hi..hi.. :)))

    SvarSlet
  10. øv.. jeg glemte helt måse.. du vet hva det er på norsk ?? :))

    SvarSlet
  11. Glad for å lese om din gode opplevelse av Norge, og da spesielt Nord-Norge, og Senja, som jo må være det vakreste - og som du sier: det mest SERENE - stedet i Norge, ja, jeg synes det er et av de vzkreste steder jeg vet om - i hele verden!! :-)

    Jeg er så glad og spent på dine vegne, Lene, ja, jeg formelig kjenner den kriblende følelsen, spenningen, forventningen, du må føle i disse dager, Lene, og jeg krysser fingrer...

    Klem

    SvarSlet
  12. Sannelig er jeg selv spent på hva som kommer på ditt papir;)..og når du nå har fått norsktalende "gjester" hos deg, da tør jeg ikke tenke på følgende:O)
    Nyt hver en dag og hver en tanke, klem fra meg;)

    SvarSlet
  13. Kanskje er det to muser du har stående på ditt skrivebord? Det må være deilig :-) Ordene til Sharon O'Brien som du deler med oss, syns jeg var fascinerende - og jeg skjønner godt at du falt for dem :-D

    Ha det godt og klem fra Siv

    SvarSlet
  14. Jeg blir med på reisen(e).
    Med glede! :)

    SvarSlet
  15. Ja vi kunne nok alle bruge en filosof på vores på vores skrivebord Lene, inspiration kan man aldrig få for meget af, bliver spændende at læse mere om dit skriveri.
    God aften til dig og dine.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.