torsdag den 6. januar 2011

Gode rutiner


Vi er vågnet op til snevejr. James, som jeg befriede for sne i går, er igen hvid og det samme gælder resten af landskabet. Snerydning er fast arbejde og kæresten er væk. Ude igen! Det går jo lidt ud over arbejdet med huset, som sættes i stand, men heldigvis har vi hyret en maler, som nu endelig er kommet og er i fuld gang med overetagen for efterfølgende at tage fat på underetagen. Drømmer jeg eller er jeg vågen? Vi har valgt tapet. Vi har valgt farver. Det er som om tingene langsomt tager form, selvom de har helt deres eget tempo. Jeg læner mig tilbage og mærker efter. Prøver at finde samme rytme. Langsom. Glidende.

Mit nye liv er også ved at tage form. Dette er en periode, jeg har dedikeret til min drøm. En gave til mig selv og en mulighed for at finde ud af, hvordan jeg arbejder, når jeg er min egen chef. Når jeg har råderum og frit slag på alle hylder. Jeg har fået en opgave og det er den, jeg skal løse nu. Og nu lyder det næsten matematisk. Jeg skulle lige hilse at sige, at det er det ikke! Nej, det er en kreativ proces, hvor materialet er ord. De ord, der bor i mig og som altid har råbt og skreget på at komme ud. Nu lytter jeg til dem. Men jeg skal først lære at lytte, mærker jeg pludselig. Lære mig selv at kende igen. Den nye mig! Jeg skal med andre ord have opbygget nogle gode rutiner omkring skriveriet. Måske er det ikke så simpelt, som jeg gik og troede? Eller? Kreativiteten og inspirationen har uransagelige veje. Det er en sjov og lærerig fase, denne her, og hold da op hvor får jeg tænkt mange tanker. Og skrevet lidt, ja!

I dag har min nye arbejdsgiver bedt mig skrive i mininum 3 timer. Der opstod en klarhed omkring min ide i går sidst på eftermiddagen, da mørket havde sænket sig. Jeg havde tændt stearinlys og sat mig ned for at læse lidt inden aftensmaden. Havde gået tur med hundene. Roen er en ekstra gave. Og sjovt nok sker der noget, når tusmørket kommer listende og aftenen banker på. Jeg synker ned i eftertænksomhed. Og så er der læsetime! Og mens jeg læser, fordyber mig i historien, som er slutningen på Zafóns "The Angel's Game" og som jeg stadig nyder, dukker der små kreative tanker op. Måske bliver jeg inspireret af nogle ord i teksten, jeg læser? Måske er det underbevidstheden, der læser med, eller arbejder på egen hånd, mens jeg sidder der i skumringen med min bog? Jeg har notatblok klar og jeg skal love for, at den fyldes med noget, jeg håber er guldkorn. Inspiration er det i hvert fald. Og jeg har faktisk også skrevet noget om det at skrive, om at finde en god rutine, for det stod pludselig der sort på hvidt i Zafóns bog:

Routine is the housekeeper of inspiration!

Det er den rutine omkring skriveriet, jeg skal have fundet nu. For jeg ved at Zafón har ret! Gode rutiner skal dér til og her på skriveriernes 4. dag begynder dér at tegne sig et billede. Min arbejdsgiver nikker anerkendende. Hun giver mig lov til at mærke efter. Finde min egen rytme. Jeg tror, jeg kan lide hende! Tror vi får et godt samarbejde, når først vi har fundet melodien ;)

Billedet er lånt på jeffvandermeer.com

7 kommentarer:

  1. Det er rigtigt. Rutiner skal der til - i hvert fald i begyndelsen, hvor man skal finde sit forfatterselv. Det er alt for nemt liiiige at skulle noget hele tiden; inden man ser sig om, er dagen pist forsvundet med andre gøremål, og det dur jo ikke.

    Jeg måtte også tale strengt til mig selv i begyndelsen, men nu går det meget bedre. Jeg har så også den fordel, at jeg SKAL. Der er to magasiner, der skal ud med jævne mellemrum, så der er ingen kære mor.

    Men når det er sagt, så kommer inspirationen jo på alle tider af døgnet. Og det gælder om at lytte, når den dukker op. Altid have en blok liggende - skrive ned, vende sætninger i hovedet, notere dem... Hvis man ikke gør det, risikerer de bare at blive glemt... :-)

    SvarSlet
  2. Jeg håber, du hurtigt finder ind i en god rutine - har læst at mange skrivende mennesker bruger formiddagen til at skrive i. Som Mia skriver, kommer inspiration på alle tider af døgnet. Jeg har altid en blog i lommen og også ved siden af sengen - kan vågne midt om natten og ha' en idé, jeg straks må skrive ned, så den ikke forsvinder :-)
    Klem og ha' en dejlig dag, Lene!

    SvarSlet
  3. Jeg kan på en måte fornemme noen av de tankene du har. Jeg kan liksom se deg for meg der du sitter med boken under leselampen. Kanskje leser du på en annen måte nå?

    Viktig prosess du står oppe i nå. Du lar tankene vende seg til det nye livet, der du skal være din egen sjef. En veldig lærerik fase.
    Rutine er nok et nøkkelord.
    Kreativitet og inspirasjon har du.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  4. Jeg er helt enig i, at rutiner medfører inspiration. Måske fordi rutiner gør, at noget kan gøres uden tankevirksomhed og derfor frigør hjerne til netop at tænke.
    Jeg kan allerede lide din nye arbejdsgiver ;o)

    Klem

    SvarSlet
  5. Rutiner er nok viktige ja Lene. Som din egen sjef bør du følge disse...men samtidig har du muligheten til å bryte de en gang i blant også:) Nettopp fordi du kan velge det......

    Nå må da snøværet holde opp snart....jeg holdt på å blåse av veien på morgenturen i dag...
    Ha en god skrivedag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  6. Så flink du er!
    Det blir spennende å høre om dine skriverier.

    Ja, så er vi tilbake til det hvite. Det skal ligge på -1 og -2 de neste dagene, så vi får visst beholde det litt til. :D

    Kos deg i det hvite.

    SvarSlet
  7. Høres ut som om du har planen klar :-) Jeg kjøpte meg også den boka forrige dagen, og gleder meg til å sette igang med den :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.