tirsdag den 25. januar 2011

Glædesdag


Det er tidlig morgen. Jeg vågnede en time før det aftalte tidspunkt og kunne mærke, at søvnen var taget afsted. Forsvundet gennem gardinet, ud af vinduet og ud i nattemørket, der egentlig er morgen, men som kunne være når som helst. Jeg har sovet godt. Der manger ikke noget på den konto. Og jeg er jo A-menneske. Mine morgener er værdifulde og tiden til at hænge over kaffen og starte helt stille og roligt er den bedste. Alt ånder fred og ro. Måske er pendlerne allerede på vej ind af motorvejen og andre smører madpakker med trætte øjne og børn, som ikke vil ud af dynerne, men jeg sidder her på min fysiobold og vælger min morgen.

I går besluttede jeg mig for, at denne tirsdag i januar skal være en glædesdag. Det vil jeg så lige huske mig selv på nu! I går var jeg nødt til at gøre nogle ting og bruge tid på noget, som jeg egentlig ikke havde lyst til. Selvom jeg prøvede at sige "sådan er det bare" og det gør jeg med et smil, så gjorde det mig irriteret. Og senere blev jeg overvældet af tristhed. Bare sådan. Som om der blev smidt et tæppe af modløshed hen over mig og jeg kravlede gennem tågen og eftermiddagen, mens jeg forsøgte at tilkæmpe mig lidt godt humør. Det udeblev. Indtil jeg kom i tanke om, at livet består af kontraster. Modsætninger. Og at man skal kende den mørke del for at kunne sætte pris på den lyse. Accept!

Jeg besluttede mig for at lade være med at kæmpe. Satte mig bare ned i sofaen med min gode bog og læste. Ventede. Tålmodig. Så dukkede der nogle gode ord op. Jeg kom i tanke om nogle citater. Og fandt flere i min lille notesbog af gode ord. De gjorde godt. Jeg tankede op. Den slags dage findes, tænkte jeg og det vil jeg acceptere. I morgen er der atter en dag. Den udnævner jeg til glædesdag. I morgen skal jeg gøre alt det, jeg kan lide og har det godt med. Jeg vil rose mig selv og skrive endnu flere gode ord i min lille bog. Og skrive videre på min historie, hovedsagen. Nu er i morgen i dag. Tirsdag. Glædesdag.

Hvordan tilbringer man så en glædesdag en tåget tirsdag i januar? Filosoffen danser lidt på stedet og vil gerne på banen med sit bud, men jeg lader ham stå et øjeblik. Han er jo et lille kunstværk. Afbryd mig ikke, siger jeg uden ord og det forstår han godt. Man starter med at tænke på alt det gode i livet. Det, man er taknemmelig for og jeg har meget! Skriver det ned om nødvendigt. Tager et bad og klæder sig i noget tøj, man har det godt i. En god parfume måske? Velduftende og lækker laver man en prima kop kaffe med god mælk. Glæder sig til det, man skal. Hygger. Smiler. Danser.

Og eftersom i dag er glædesdag, så er der en helt bestemt ting, jeg skal. Noget jeg har ventet på længe. Glædet mig til. Jeg skal have min første løbetur i meget lang tid. Ja, måske ikke en tur så lang og intensiv, som da jeg måtte stoppe på grund af min bækkenskade tilbage i oktober, men jeg skal tage de første løbeskridt i dag. Iført rigtige løbesko og min nye løbejakke. Se hvordan det er. Mærke efter og lave øvelser selvfølgelig, men jeg skal løbe. Lidt men godt. Skridt af flødeskum på lammeskyer. De har manglet i mit liv. Løbeturene. Nu smiler de og byder mig velkommen tilbage. Vi tager det roligt, siger de. Starter op. Løbe, gå. Men gøre det!

Jeg er gladeligt i gang med min dag og ønsker for dig, at du også må få en glædesdag. Eller rettere sagt - tag dig en glædesdag! Du bestemmer, kaptajn :)

Billedet er lånt på tdgallery.dk

10 kommentarer:

  1. Hvilken glædelig Tirsdag, der ligger der og byder sig til :-)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg tror at når man bestemmer seg for det, så blir det ofte slik;)..og noen dager skal veie litt imot, for ellers blir det jo ikke balanse, sier Vekten;)
    Ha en god gledesdag, løp forsiktig, men nyt hvert steg!
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  3. Tak tager i mod Glædes dagen:-) Ønsker dig en fantastisk dejlig løbe tur, glæder mig på dine vegne. Og ja, som du skrev til mig livet er bakket op og ned, og de der er op ad bakke må vi så acceptere i viden om "At i morgen er der atter en dag" - (Som Scarlett O`Hara sagde i Borte med blæsten:-)
    Knus Tina

    SvarSlet
  4. God morgen Megan! Det er så herlig å lese dine oppbyggelige, herlige ord! Jeg trengte det spesielt i dag, siden jeg har ligget syk i mange dager, og skal dra til legen om en liten halvtime...Ønsker deg en gledens dag! Det har jeg tenkt å gi meg selv også - etter at jeg har vært hos legen...senke skuldrene, pleie meg selv, - og jeg håper...at jeg får noen dagers sykemelding så jeg kan komme meg til hektene igjen... som du kanskje vet, så har jeg ikke tid til å ligge syk nå... Jeg vil leve så inderlig - med hele meg! Varm klem fra meg!

    SvarSlet
  5. Godmorgen, Lene, hvor er det smukt at læse om kontrasterne - det synes jeg du har fuldstændig ret i. Man kan være i sort humør, og pludselig går det op for én, at livet består af kontraster.
    Klem og god glædestirsdag til dig!

    SvarSlet
  6. høres ut som en fantastisk tirsdag, spør du meg :)) knus :))

    SvarSlet
  7. Sikke en fantastisk start på dagen. En løbetur! Du får den dejligste glædesdag :)

    SvarSlet
  8. Tak for din dejlige hilsen :-)
    Kaffe med mælk, nej tak. Må jeg be' om piskefløde. Det samme siger Frederik, vores dejlige hund.
    God dag til dig fra mig.

    SvarSlet
  9. Herlig gledestirsdag:))) Løp forsiktig....
    Skulle ønske jeg var litt mere A jeg også:))
    Nyt dagen din Lene:) Hos meg skinner solen, utrolig deilig:)
    Klemmer:)

    SvarSlet
  10. Så fint at man selv kan bestemme seg for at en dag skal være en gledesdag :-) Og når vi innimellom ser den tunge eller triste siden av livet, setter vi desto mer pris på livets lyse side :-))

    Ha en trivelig dag - klem Siv

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.