lørdag den 29. januar 2011

Flow


I går eftermiddag skrev jeg et lille indlæg om at lege. Mere hvis du undrede dig over, at min blog hele tiden skifter design. Jeg er nemlig gået i gang med at lege med skabeloner. Jeg havde bare ikke regnet med, at det ville tage så lang tid. Faktisk er jeg slet ikke færdig endnu. Og jeg er klar over, at jeg i dag skal afsætte flere timer til at lege videre. Det gør jeg med glæde. Det var faktisk sjovt og som Rina skrev i sin kommentar til mig: Når man leger på den måde, så er man i flow.

At være i flow defineres som den særlige mentale tilstand eller opmærksomhedsform, hvor man er dybt koncentreret om en eller anden aktivitet. Så dybt at man mister fornemmelsen for tid og sted i en følelse af virkelyst, optimisme og engagement. Det er en evne, som vi alle er født med og som vi udnyttede til fulde, da vi var børn. Vi glemte tid og sted, når vi var fordybede i leg. Jeg kan huske, at jeg blandt andet lavede hørespil sammen med en eller flere veninder. Ja, vi indtalte vores historier og dialog på bånd. Og jeg skal love for at vi gik op i det! Tiden var ikke ekisterende, vi var kun os i vores legeunivers. Engagerede, glade og legende. Jeg har læst mig til, at man bruger begrebet flow i positiv psykologi.  Når man bruger sin medfødte evne til at lege og glemme tid og sted, er det med til at modvirke stress i en travl hverdag. Vi leger med andre ord for lidt! Alt for lidt!

Når jeg sidder her og skriver om det, så savner jeg faktisk legen. Ja, bare at finde på noget sjovt og så gøre det. Kaste sig ud i det med liv og sjæl og glemme alt om rengøring, skrigende unger (selvom jeg ikke har sådan nogle), urealistiske krav fra chefen og ikke mindst fra en selv. Smide "skulle" og "burde" i skraldespanden og så bare være, fordybet i en eller anden aktivitet, som fænger og fortryller. Som fragter dig direkte ind i legenes verden, hvor alt er tilladt og hvor du ånder lettet op i befriende leg og glæde. Jeg har hermed besluttet, at jeg vil lege noget mere! Og i dag skal jeg lege med skabeloner og finde et sjovt og passende design til min blog! Jeg har al den tid, jeg vil!

Kæresten rækker forsigtigt en finger i vejret fra sofaen, hvor han ser tekst tv. Det er hans morgenritual. Vi skal nemlig også lige en tur ud til huset og se på farver. Det vil sige, vi skal vælge de endelige farver til tapetet, som nu skal males. Maleren er klar. Han har arbejdet flittigt i de sidste mange uger og nu skal der kulør på tilværelsen i vores kommende domicil. Vi har farvekortet ved hånden og så skal vi ud og inspicere. Beslutte os. Og efter himlen at dømme, så bliver det endnu en flot solskinsdag, så lyset strømmer ind gennem vinduerne og byde os velkommen til et hus fuld af plads og drømme.

'You can discover more about a person in an hour of play than in a year of conversation', har Plato sagt og det synes jeg var kloge ord. Jeg er helt enig!

Ønsker dig en dejlig lørdag og håber, at du vil komme i flow. Leg lidt! Det gør så godt :)

10 kommentarer:

  1. Lene du inspirede mig i går til, at lege - jeg leger også med blog design - og netop det flow du taler om er fantastisk, at befinde sig i - vil gerne være med til, at udrydde alle burder og skulle.Citatet taler hvis for sig selv :))) Ha en herlig legende lørdag

    SvarSlet
  2. Hvor er det spændende med den nye bolig. Det lyder til at den snart er klar til indflytning :) Ja det er sjovt at lege med blogdesign. Rigtig god lørdag til dig :) Knus

    SvarSlet
  3. Enig. Man skal leke litt....og le masse:)) det er godt:)

    Så spennende at det skjer ting i huset, håper det er ferdig snart Lene!!! Du har jammen meg vært tålmodig:)
    Blå himmel høres deilig ut. Hos meg er det stiv kuling, havet buldrer utenfor!!!!

    Nyt dagen, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. En supervisisor sagde engang om vores arbejdsdag... at det er vigtigt at have mindst en gang om dagen, hvor der er fordybelse nok til at man glemmer tiden!
    Blogbilleder dukkede op i nat - jeg vil også lege i dag. Må vi se billeder af Feng Shui-farverne? ;o)

    SvarSlet
  5. Å være i en flytsone er viktig for mennesker innimellom. Jeg ble så bevisst det en gang jeg malte et bilde, at plutselig hadde tida stått stille, jeg hadde vært helt borte fra tid og sted:O)
    Kos deg, håper dere finner riktig farge.
    Klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Jeg er et stort legebarn og heldigvis for det. Om jeg så bliver 80 eller 100 har jeg ikke tænkt mig at stoppe... ;-) Jeg kan huske for nogle år siden, da vi var i Disneyland i Paris - min rare mand og jeg. Vi gik rundt med salige grin i samtlige tre dage. Elsker den slags! ;-)

    Glæder mig til at se, hvordan bloggen bliver. Og husk at tage billeder i huset... :-)

    SvarSlet
  7. Vi er skabt til leg og til at inspirere hinanden og ikke til at rende gravalvorlige rundt og tro at vi kan klaske andre oven i hovedet, fordi vi bilder os selv ind at vi er mere end dem, dejligt indlæg Lene.
    God weekend.

    SvarSlet
  8. Det er ei god kjensle(følelse) det å vera i flyt....opplever det når eg arbeider i hagen. Alt anna forsvinn,då er eg i nuet, i flyt. Ikkje rart eg liker meg i hagen !! Go`helg !!

    SvarSlet
  9. Hvor er det nogle gode citater af Jung. Jeg var meget optaget af ham i nogle år, men så er han gledet lidt på hylden. Især dén med hjertet vil jeg tage til mig. Tak.

    SvarSlet
  10. Det å være i flyt er en veldig god tilstand.
    Man glemmer både tid og sted på den måten.
    Jeg er i fly når jeg fotograferer og jobber i hagen. Herlig! :)

    Kos deg videre mens du leker,
    og ha det gøy! :)
    KLEM.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.