søndag den 16. januar 2011

Dejlighed


Søndag morgen har med listende skridt sneget sig forbi nattemørket og er nået frem. Sshhh, hvisker den samstemmigt med vinden, vær helt stille. Hvis vi gør for meget stads ud af os, kommer natten tilbage. Mørket lurer i horisonten med sine tro væbnere, de uendelige mørke skyer som har besat himlen og sat en stopper for solen. Og her sidder jeg med min kaffekop og tænker på sommerlige tilstande. Længes efter at mærke solen varme min vinterhvide krop. Denne vinter har varet i 100 år. Jeg føler mig som Tornerose, der har sovet altfor længe og efterhånden kan mærke søvnen fordampe som duggen på en sommermorgen. En sommermorgen, hvor himlen er blå og solen rejser sig stolt på himlen, mens den i kor med fuglene synger om dejlighed.

Da jeg satte mig til PC'en efter at kæresten og jeg havde spist vores søndagsmorgenmåltid med varme boller og blødekogte æg og ikke mindst - ost fra en rigtig ostehandler! - sprang ordet dejlighed frem. Det vil jeg skrive om, tænkte jeg. Dejlighed. Så googlede jeg ordet og valgte at se på billeder og selvfølgelig kom der en masse skønne billeder op fra "Dejligheden", som er et kysområde i Ejby ved Roskilde Fjord. Den fjord, som jeg bevæger mig langs med, når jeg i sommerhalvåret kører afsted mod sommerhuset for at besøge min mor. Og selvom jeg selvfølgelig passer min kørsel og holder øje med vejen, må jeg lige kaste et blik mod venstre, når jeg er drejet af fra hovedvejen og kører af de mindre veje op i Hornsherred. For dér til venstre ligger Dejligheden og det er et smukt syn! Som barn sad jeg bag i bilen og var parat til at lade mine øjne dvæle ved Dejligheden, når vi passerede. Allerede dengang havde jeg smagt for ordets fristende sprødhed. Det håb, der ligger gemt i de tilsyneladende tilfældigt sammensatte bogstaver, men som vi skriveglade jo godt ved slet ikke er tilfældet. Intet er tilfældigt! Og Dejligheden var som at kigge direkte ind i paradis. Et glimt af himlen, et landskab som taget ud af en roman, fiktion, for godt til at være sandt. Men Dejligheden findes skam. Og når jeg smager på ordet og lader det blive i munden, som et stykke chokolade, der langsomt smelter på tungen, så kan jeg se det hele for mig. Fjorden og himlen. Det blå vand og kystens aftegninger. Himlen spejler sig stolt i havet og naturen gør sig til. Alting falder i hak lige dér.

En dag vil jeg sidde og skrive i Dejligheden, tænker jeg. Der er et lille hus helt tæt på stranden. Et hvidt hus med stråtag og en lille stenbænk udenfor, hvor man kan sidde og falder i staver. Ordene vil risle som vand fra et lille vandfald, strømme ud i en lille bæk og vokse sig større på sin vej mod havet. Blive stærke og mægtige og overraske selv den største poet. Og nu smiler Filosoffen til mig fra sin plads ved siden af Skytsenglen. De ryster begge kærligt på hovederne og mumler noget om, at jeg vist er ved at være forårsmoden. Sommerklar for at være lidt mere dristig i ordvalget! Og ja, jeg må indrømme, at jeg har en vis længsel i mit vinterhjerte på denne grå og blæsende januardag, hvor jeg tøver over kaffen, inden jeg bevæger mig ud på tur med hundene. Men det er godt at have længsler. Længslen er som spiren under jorden, der vokser sig større uden at vi kan se den. Vi kan bare mærke det. Håbet. Inspirationen. Dejligheden.

Billedet er lånt på panoramio.com.

14 kommentarer:

  1. Sjovt at der er steder, der står så skarpt i en hjerne, at man næsten føler man har været der og må der til igen.
    God søndag!

    SvarSlet
  2. Der er fantastisk smukt omkring Roskilde Fjord - vi sejlede fjorden tyndt, da jeg var barn. Jeg forstår at Dejligheden spreder sin inspiration... der er er plads til vingerne og til at flyve højt! ;o)

    SvarSlet
  3. så flott du blogget det bildet av Deilighed, trengte det her nå ;)
    for et fantastisk sted å lengte om, tenk sitte der ved benken og bare....vær!

    kos deg i vind og januar, tenk januar har fem søndager iår....

    klem og trå forsiktig på isen!!

    SvarSlet
  4. Sikke et skønt søndag-formiddags-indlæg. Det ville ikke være dårligt med lidt sol i dag. Her er meget af sneen smeltet - det er skønt. Det er mange skønne tanker ordet dejlighed kan frembringe hos dig. rigtig god søndag. Knus

    SvarSlet
  5. Det er så dejligt at have et sted, man holder så meget af. Et sted som giver ro og glæde.
    Nyd din dag

    SvarSlet
  6. Sådan et sted tror jeg vi alle har i vores hjerter - din "Dejlighed" er meget smuk at læse om. Vi kørte rundt om Roskilde fjord i går, og det var flot at se landskabet i en tågedis.
    Klem og rigtig god søndag!

    SvarSlet
  7. Jeg kender godt Dejligheden. Vi har ofte kørt tur den vej forbi, og hver gang skal vi ind og holde og sidde og nyde. Go' søndag... ;-)

    SvarSlet
  8. Kloke tanker og betraktninger
    fra deg igjen.
    Elsker filosoferingen din.
    Du vekker tankerekker hos meg også.

    Det er lengselen som bærer oss...
    Vi trenger den for å bevege oss fremover.

    God søndag!
    KLEM.

    SvarSlet
  9. Deiligheten, et godt og deilig ord:)
    ....og lengselen mot vår har vi sannelig nå, for her er det faktisk idag varmegrader ute!!
    Nyt en deilig søndag, klem fra meg;)

    SvarSlet
  10. Det var et nydelig bilde Lene....Deiligheten, herlig ord....vi får holde ut for denne vinteren er lang ja...kulde og snø siden midten av november.
    Det meldes regn her hos meg....tror jeg må se i arkivet på bilder fra sist sommer:)
    Ha en fin søndag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  11. Sikke en dejlig morgen Lene, friskt ost fra ostehandleren varme boller velduftende kaffe, kort sagt sanserne er rigtigt i spil sådan en morgen, så der er ikke noget at lige til at længslen mod varmere dage presser sig på, men det er jo een af de ting der forsøger livet, forventninger til en kommende sommer.
    God Søndag.

    SvarSlet
  12. Deilig; Både å lese innlegget, og samtidig bli minnet om mitt eget deilige drømmested.

    Ha en fin søndag videre.

    SvarSlet
  13. Jeg tror Dejligheden ligger ud til Isefjorden og ikke Roskilde Fjord.
    Jeg kender Bramsnæsvig og Ejby, hvor vi har været flere gange. Jeg har dog aldrig vidst, at området kaldes Dejligheden. Men det er et helt henrivende område, så navnet passer fint :-)

    Du må gå i forfatteren Henrik Pontoppidans fodspor. Han skrev to bøger, mens han boede på Langtved Færgekro :-)

    Mange søndagshilsener til dig og pigerne :-)

    PS: Jeg har ikke mødt Lis og Freja i lang tid. Jeg håber, hun har det godt og at jeg snart møder dem igen.

    SvarSlet
  14. Dejlig morgen du har haft :-) ordet dejlighed er da bare skøn - kan næsten ikke holde op med, at smage på det :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.