onsdag den 12. januar 2011

De glemte bøgers bibliotek


Jeg startede morgenen med lige at læse jeres gode kommentarer på mit indlæg i går. Der var kommet et par nye til og Janna spurgte om vi ses i Barcelona. På De Glemte Bøgers Bibliotek? Og det gør vi, Janna! Jeg ved godt, at det hentyder til Zafóns bog, som jeg nu har læst færdig og som nu står i bogreolen og lyser op, når jeg tænder fyrfadslysene i hjertestagerne om aftenen. Men glemt? Nej, det er den ikke. Jeg tænker, at jeg på et tidspunkt skal læse den igen. Den var god. Godt skrevet. En god bog at nyde og studere ikke mindst, for Stephen King skriver i sin "On Writing" at vil man skrive og være forfatter, så skal man også læse. Læse meget! Jeg kan mærke, at han har ret og jeg kan også mærke, at jeg har endnu større lyst til at læse end tidligere og at jeg uvilkårligt sætter mere tid af til det nu. Fjernsynet bliver slukket, hvis der er ikke noget af interesse og det er der faktisk sjældent! Jeg mener, hvem behøver at se nyhederne 3-4 gange samme aften? Jeg gør ikke! Og pinefulde serier, hvor man følger folk, som enten vil tabe sig, skal giftes eller skilles, ikke kan få styr på deres hund - eller deres børn! Nej, det kan faktisk ikke fange mig. Jeg vil hellere læse en god bog. Og skulle man få fingrene i en dårlig bog, siger Mr. King, så kan man såmænd også studere den og lære, hvad man ikke skal gøre. For hvorfor er den dårlig? Hvad er det, som ikke fungerer?

Men tilbage til De Glemte Bøgers Bibliotek. Det er en fin tanke, at der bor en sjæl i hver eneste bog, som er skrevet. Sjælen tilhører forfatteren, men når du som læser tager fat i bogen, åbner den og begynder at læse den, bliver din sjæl blandet med forfatterens. Noget bliver givet videre. Og bogen får liv. Der bor en sjæl i hver eneste bog og det kan jeg mærke. Derfor elsker jeg at betragte bøger og lade dem være en del af min indretning. Jeg er ikke til en masse pyntegenstande og nips. Nej, bøger er dekoration med sjæl! Og Janna og jeg skal helt bestemt til Barcelona og finde De Glemte Bøgers Bibliotek, for jeg ved at det findes. Zafón har jo skrevet om det og en forfatter lyver vel ikke?

Nu er det, at Filosoffen gerne vil på banen. Hans lerlæber bevæger sig og han danser ivrigt med små skridt på stedet. Han skal lige til at afbryde mig, men så vender jeg ham om, se han kigger ind i Sidses inspirerende engelmaleri. Dér kan han stå og tænke over livet. Jeg har ikke tid til at høre på ham nu. Måske senere. Men nu skal jeg videre! Ud i mørket med hundene, i bad og så skal jeg skrive. Skrive så meget jeg orker. Og jeg håber selvfølgelig at det, der kommer ud af det, på et tidspunkt bliver en bog og helst ikke en, som ender på biblioteket for glemte bøger. Men man ved aldrig. Jeg ved bare en ting: Det gælder om at nyde processen og det har jeg i sinde!

God onsdag og glem ikke de gode bøger! ;)

Billedet er lånt på information.dk

9 kommentarer:

  1. Rigtig god fornøjelse med din skrivedag. Min dag skal bruges til det samme, for jeg har en artikel i gang, der skal oversættes og godkendes, før jeg får lov til at trykke den - så det er en langvarig proces. ;-) Hvis du ikke har læst Vindens Skygge, hvor de glemte bøgers bibliotek også er med, så er den værd at kaste sig over. ;-)

    SvarSlet
  2. Er det ikke den bedste følelse at vide, at du selv har skabt dette liv !
    :-)

    SvarSlet
  3. Ha en god skrivedag Lene, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Herlig, Lene. Glad for å høre at jeg var til inspirasjon:-} For meg har også bøker stor betydning, gode romaner kan vandre ved min side i lang, lang tid, jeg lever i den verdenen romanen skapte i mitt hode, jeg ønsker å lese mer, og er kjmpetrist når siste side snus, og jeg må ta farvel med boken. Men noen bøker kan jeg lese om og om igjen, slik som for eksempel Hamsuns Markens Grøde. Hamsuns skildringer er så fantastiske, så levende, så vakre, at de bildene han skaper aldri blir glemt.

    Aåååå, jeg skulle ønske kunne sitte på et ensomt sted et helt år, med bare min kjære ved min side og et tonn med bøker jeg kunne fordype meg i... Det hadde vært noe det, en virkelig drøm...

    Gleder meg såååå til å lese din roman... La meg få presentere min venninne, den danske forfatteren Lene Fransen...

    Ha en fortsatt fin skrivedag!
    Klem

    SvarSlet
  5. Det med at nyde processen kan jeg fulgt ud tilslutte mig Lene, det er hverdagen der skaber begejstringen og åbner vejen for det færdige resultat.
    God aften til dig og dine.

    SvarSlet
  6. Lyder fantastisk med "De glemte bøgers bibliotek".
    :-)God rejse!

    Processen er den bedste, vejen mod et ukendt mål på en dejlig rejse. Nærmer mig mere og mere vejen for mig, ikke kun den der med kærligheden:-) You now! Knus

    SvarSlet
  7. Neste høst har leseringen min 10 års jubileum, og da har vi snakka om at vi skal til Barcelona for å feire - nettopp pga de glemte bøkers bibliotek :-)

    Ha en fin kveld - klem Siv

    SvarSlet
  8. Tak for din herlige kommentar :-) Om lidt smutter jeg på virkelighedsflugt ind i krimiens verden, hvor jeg ene mand nedkæmper Dr. X, kort før han overtager verdensherredømmet. Og selvfølgelig falder hans fange den undeskønne....
    Hvem sagde realisering af pubertetsdrømme??

    SvarSlet
  9. Jeg er også glad i bøker, og må som sagt alltid inn i en bokhandel, når vi er på tur. En bok er et fint minne fra turen. Morsomt å besøke steder man har lest om i bøkene.
    Gøy er det også å få tips på bloggene om bøker/filmer som er verdt å lese/se, som f.eks Sister som du anbefalte for en tid siden.
    De glemte bøkers bibliotek høres spennende ut.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.