tirsdag den 11. januar 2011

Café og boghandel


I går mødtes jeg med min veninde på en café "nede i byen". Der er efterhånden kommet lidt mere liv i Ringsted og der er dukket er par gode caféer op i gadebilledet. Det har jeg savnet! Men selvfølgelig er det langt fra København eller det, der ligner. Men det smager lidt af caféliv og det er slet ikke så tosset!
Inden jeg gik ind på cafëen, besøgte jeg den lokale boghandler og lod mig et øjeblik opsluge. Jeg fristes fra det øjeblik, jeg træder ind i butikken. Jeg har vist også altid haft en hemmelig drøm om at arbejde - eller eje - en boghandler. Bøger fra gulv til luften, duft af papir og bogstaver, viskelæder, kuglepenne i alverdens farver og en viden om litteratur, der ville gøre enhver bibliotikar misundelig. Når jeg kommer ind, så drages jeg mod bogreolerne. Mod de borde, hvor de nyeste bøger er samlet i sirlig orden og med farvestrålende forsider og titler, der sender en på himmelfart. Hvad mon den bog handler om? Hvem har skrevet den? I går lod jeg være med at fordybe mig, for jeg havde kun 5 minutter, inden jeg skulle mødes med min veninde, men jeg kunne godt have brugt en time. Mindst. Where is the human soul so weak as in the bookstore, er der et eller andet klogt hoved, der har sagt og jeg ved lige, hvad vedkommende mener. Min sjæl bliver helt svag i knæene.
I går skulle jeg bare have en kalender. Jeg har indset, at jeg har nødt til at have lidt styr på 2011. Og ikke som i Outlook eller på min mobiltelefon - nej, jeg ville have en lille kalender til min taske, som jeg kan have med mig ud i verden. Notere aftaler. Fødselsdage. Og et par gode "hvad der nu lige falder mig ind", når jeg er på farten. 2011 fik en rød kalender med barok-forside. En sød lille sag, som passer perfekt til tasken og som ser lidt lækker ud uden at være pragnende. 

Så mødtes jeg med veninden på caféen. Vi spiste god salat og drak først vand siden caffe latte. Og vi fik talt. Snakket om det, der rører sig i hendes liv og i mit liv. Hun er i en svær periode, en situation, som kræver masser af beslutninger, også af den praktiske slags, store følelser og tunge skridt i en retning, man måske ikke ligefrem ønsker sig i livet. Men som kan blive nødvendig. Jeg fortalte lidt om mit, om min første uge som forfatter og om hvad jeg kunne tænke mig fremover. Sådan hvis jeg helt selv kan bestemme. Det er sjovt at høre sig selv tale. Jeg kunne høre en begejstring i min stemme, stolthed over at have "gjort det", men selvfølgelig kom der også en lidt mere praktisk dame til syne, som godt ved, at der er noget som hedder økonomi og noget, som jeg slet ikke nævner ved ord her. Noget, der bare skal flyde og som vil flyde! Og så opdagede jeg noget sjovt. Nu er jeg også på café på en anden måde. Jeg observerer. Jeg noterer mig ansigtsudtryk, omgivelser, ord i luften og stemninger. Jeg ser en scene for mig. Beskriver den i hovedet. Og indser, at jeg aldrig mere må gå i byen uden min notatbog og kuglepen. Og 2011 kalenderen selvfølgelig!

Efter caféfrokost og god snak smuttede vi lige en tur i boghandlen igen. Min veninde er også glad for bøger, så vi tog lige et kig på selvhjælpsbøgerne og der er noget for enhver smag. Man kan læse og lære om alt mellem himmel og jord. Ligefra tøj til forretningsmanden til hvordan man får mere overskud til madlavning i en travl hverdag. Og flow. Og coaching. You name it! Vi købte ikke noget, men vi fik et par ideer og nogle ønsker blev sendt afsted. Godt nok er der lang tid til  jul, men der er jo andre kanaler. Så måtte vi gå med raske skridt mod parkeringspladsen, for vores biler havde brugt deres tid og parkeringsvagterne er friske og vågne her på Midtsjælland. Men vi kom dem i forkøbet!

Billedet er lånt på bookstorepeople.com og er fra New York. Dér kan man både gå på café og i boghandel samtidig - noget, som vist også er begyndt at dukke op herhjemme. Jeg har prøvet det i netop New York, drømmested, hvis du spørger mig! ;)

14 kommentarer:

  1. Uuuh, ja - at eje en boghandel... Fantastisk! Jeg ville bage kager til den cafe latte, der også skulle serveres til alle læseeksemplarer *S*
    Og rigtig interessant - det sete afhænger af øjenene der ser... og med hvilken baggrund de ser! Du ser som forfatteren - fordi det er det du er! En vidunderlig dag til dig, kære... ;o)

    SvarSlet
  2. Kære Megan,

    Godt din veninde har dig at tale med.
    Livet er nemmere, når der er mennesker man kan tale med om det der er svært.

    Jeg kan godt forstå, du også har dine bekymringer mht økonomi osv. Det er lidt angstprovokerende at følge sit hjerte, og tro på det....
    Med tiden bliver man "voksen", fornuftig og skeptisk.

    Det er vist noget med at det er en utrolig lille procentdel af vores bekymringer, som går i opfyldelse. Og det er jo værd at have in mente.

    Hav en god dag med masser af inspiration

    Knus Karina

    SvarSlet
  3. Jeg bliver helt stolt af dig :-)
    Fjollet måske, men det bliver jeg altså !

    SvarSlet
  4. Ih, hvor skulle alle mennesker bare være forfattere og gøre som du gjorde på cafeen.
    Boghandlere - jeg bliver også helt fortabt. Min far var uddannet boghandler, og hele sit lange arbejdsliv var han i en papirhandel - det er næsten lige så godt som en boghandel.

    SvarSlet
  5. Ville ønske jeg kunne gøre som du - springe ud i det med forfatter drømmen. Nu må jeg drømme på halv tid, men bedre end ingenting. Drømmene om en boghandel ja, jeg drømmer så bare om et bibliotek, at bo der sidde der mellem alle bøgerne der taler til mig, hvisker og fortæller.
    Jo, fantasien fejler vist intet.
    God dag til dig og jeg følger din rejse med stolthed og spænding. Glad for at kende dig:-)

    SvarSlet
  6. Det lyder som en skøn dag, du havde! Jeg kan også falde næsten i svime i en boghandel. Det er så lækkert at gå og kigge i reolerne og på alle kontorartiklerne. Jeg hørte engang en radioudsendelse, der hed 'Glæden ved kontorartikler' - hvor en kendt kvinde fortalte om at blive sluppet løs i en boghandel :-)
    Klem og ha' en dejlig tirsdag, Lene!

    SvarSlet
  7. Sikken en dejlig dag du havde sammen med din veninde. Jeg kan godt forstaa din facination af boger. Da jeg var barn, var jeg fast gaest paa biblioteket ved siden af Den Franske Skole i KBH.
    (Ikke den der blev bombet - saa gammel er jeg heller ikke)Og jeg har det paa samme maade med boghandler. Duften og alle de boger fyldt med nye ord og meninger.
    Rigtig god skrivedag:-)

    SvarSlet
  8. Det høres ut som et fint kafèbesøk, der du og din venninne fikk en god samtale.
    Bokhandlere ja... Alltid når vi er på reise må jeg inn i en eller annen bokhandel. Det ser ut som vi deler den interessen der.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  9. Åh ja, den drøm om en boghandel har jeg også haft. Og egentlig har jeg den jo lidt, boghandlen, for der er også en hel del fine bøger i min ANGLOFILIA butik. Men selvfølgelig er det ikke HELT det, du mener... ;-)

    Du skulle prøve at tage alene på café, hvis du ikke HAR prøvet det. I det hele taget tage alene mange steder hen. Du skal medtage din blok (vigtigt!) - og du skal sidde i al ensomhed og bare observere. Skrive ned. Digte videre på de optrin, du ser. Det gjorde jeg meget engang, og det var særdeles lærerigt. Også for én selv - bare det med at gå alene på restaurant kan være en overvindelse for nogle. Sid i en park (til sommer), sid på en bænk inde i byen, sid i en bus, der kører til endestationen og tilbage igen. Alle mulige steder er der inspiration at hente. Og den er ganske anderledes end den, du får fra bøger og film...

    SvarSlet
  10. Mia, sjovt du skriver det. I går tænkte jeg på, at jeg én gang om ugen vil gå på café (eller et andet sted) alene og gøre, som du nævner. Observere. Tage noter og digte videre. Ja, der er nemlig inspiration alle vegne og den er nærmest overvældende, når man først giver sig tid og åbner op! Jeg har prøvet det alene, men det var i New York! Helt fantastisk, jeg nød jo at være alene på restaurant m.m., for det gør man bare derovre. Man kan sidde og læse alle vegne. Arbejde, mens man spiser og ingen rynker på næsen. Sidder måske allerhøjst og betragter dig, tager noter og skriver videre på en historie ... ;)

    SvarSlet
  11. jeg har aldrig været i Ringsted, det er byen som køre forbi på vej til København..
    Det lyder som en hyggelig og lærerig dag.

    SvarSlet
  12. Jeg liker også å gå i bokhandlerbutikker; jeg har alltid hatt en dragning mot blanke ark:O)... kanskje er det noe der som vil ned på papiret???:O) Derfor faller jeg for diverse bøker med blanke ark og ser for meg hva som skal noteres og skrives ned:)
    Kos deg videre i kveld, klem fra meg;)

    SvarSlet
  13. Ja, selfølgelig kan du jobbe på sikt i en bokhandel! Det må jo være topp:)
    Skjønner cafebesøket var en stor glede både for din venninde og deg. Slike cafebesøk er det. Det er alltid gøy å se på mennesker som sitter der:) Min gamle mor på 82 år, liker veldig godt å gå på cafe...for "å se på folk" som hun sier, hehe:)
    En almanakkbok skal også kjøpe meg. Har kjøpt en annen bok som skal bli den positive`s bok. Der skal alle positive ting noteres ned! Den er blank enda..jeg har bare ikke kommet igang. Men alt positivt er i hodet, lagret:)
    Ha en fin kveld, kos deg, klem fra meg:)

    SvarSlet
  14. Drømmedag, spør du meg!

    Husker at jeg som liten stod med nesen mot vinduet på byens eneste bokhandel, og nøt synet av alle bøkene, bøker som jeg skulle kjøpe når jeg ble stor og fikk penger til rådighet. Har alltid elsket bokhandler, spesielt av den gamle sorten, der støv og lukt av tørre boksider henger som den lifligste parfyme i lften - de glemte bøkers bibliotek! Ses vi i Barcelona?

    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.