søndag den 26. december 2010

Vintertur og 2. juledag


Det er jul så langt øjet rækker. Det er den hvideste jul i mands og kvindes minde og December sidder såmænd også her ved morgenbordet og ryster en smule forundret på hovedet. Hun har stadigvæk julelys i øjnene. For som hun siger: Hvad du ønsker skal du få og mange har ønsket sig en hvid jul. Det fik de! Jeg skal love for, at der kom sne og fygning, glatte veje og både hvid og sort is. Kom ikke her og sig, at vejrguderne ikke har sørget for, at vi fik vinter for alle pengene! Bornholm er nærmest i undtagelsestilstand. Begravede i sne. Får hjælp fra vores svenske naboer, snescootere, panserede mandskabsvogne og hvad ved jeg. Her på pensionatet og i omgivelserne ser det lidt fredeligere ud. Vi har gravet os ud og kan nu køre til og fra med en vis forsigtighed. Det er stadig glat og der er stadig snefygning og uanede snemængder på de mindre veje. "Pas på derude" siger December og det har hun ret i. Tag den med ro! Man kan sagtens køre, men det tager tid og skal man langt ud på landet, skal man nok lige overveje, om der er en mand med sneplov i nærheden eller hvor travlt Dansk Autohjælp har lige nu. For der er meget sne!

Vi kørte tur i går. Satte hundene i bilene, 4-hjulstræk på bilen og kørte ud i skoven. Som de eneste var vi på skovtur og selvom det var koldt, var det en dejlig tur. Skovstien var helt plan og man kunne gå uden videre forsigtighed. Sneen knitrede under fodsålerne (for mit vedkommende piggene!) og skoven var iklædt den smukkeste vinterdragt af tung, hvid sne. Skoven var som et åndehul af stilhed, man hørte kun lyden af fod- og potetrin. Vores egne. Godt pakkede ind og på eventyr. For eventyrligt var dér i skovens dybe, hvide stille ro. For første gang længe gik jeg en tur med rigtige skridt og nød det i fulde drag. Jeg havde næsten lyst til at løbe! Mit bækken frydede sig og jeg kunne mærke, hvor godt det gjorde at gå almindeligt. Vi fik røde kinder og naturlig varme og pulsen kom op, for vi gik i raskt tempo for at holde os varme. Sådan en tur er som et skud vitaminer for sjælen. Så kan man lidt igen!

I dag er der julefrokost på gården hos svigerfamilien. Og min mor kommer med toget fra København! Så udveksler vi de gaver, vi ikke fik givet juleaften og hygger os med god mad og brætspil. Brætspil hører juledagene til. Sådan har det altid været. Jeg er vild med at sidde omkring bordet og overgive mig til spillet, reglerne og chancen for at vinde. Drille og huje, men ikke snyde! ;) Tror det bliver en dejlig dag!

Glædelig 2. juledag!

Tre tøser på tur

11 kommentarer:

  1. Ja jeg skal love for, at vi fik sne:)
    Vi har også spillet en del brætspil og der er flere i vente i de kommende dage. Yngste har fået et par nye som vi skal have spillet.
    God dag til dig og dine.

    SvarSlet
  2. Hvor dejligt du kunne gå en rask tur !! Al den træning har virket !
    Nyd din 2.Juledag:-)

    SvarSlet
  3. Ser på nyhetene at også dere har fått endel sne ja!! Godt dere har 4wd ;)
    Elsker brettspill jeg og men er den eneste her i huset desverre, gutta er mere digital desverre...

    KOs deg på denne vakre dag emd svigers og mora di.

    Klem klem til deg!

    SvarSlet
  4. Hvor er det skønt i kom en tur i skoven. Bare man er klædt godt på så er det ikke så slemt. Jeg frøs ikke da vi gik tur i går - kun kinderne :P Mon ikke hundene nød turen ;) I har fået meget sne - så meget har vi heldigvis ikke. Vi skal til julefrokost i dag ved svigerfamilien :) God 2. juledag til jer. Knus

    SvarSlet
  5. Sikke tre smukke tøser, ja sne og is har vi rigeligt af også her i den fynske hovedstad, det er utroligt glat selv på de store veje, saltet virker åbenbart ikke i den kulde.
    Dejligt at læse at din mor også kommer så i kan holde forsinket jul med hende også Lene.
    Rigtig god anden juledag til dig og dine.

    SvarSlet
  6. Jo tak, sne fik vi nok af. Jeg var også ved at dø af grin, da "prognoserne" i diverse aviser var "en hvid jul". På det tidspunkt VAR vi allerede dynget til... ;-)

    Brætspil er også lige mig! Masser af dril og hygge, indtil VINDEREN løber med æren...

    Rigtig dejlig anden juledag til dig også...

    SvarSlet
  7. En skogtur hørtes utrolig deilig ut:) Med piggsko kan du gå trygt også.
    Så flott at din mor kommer med toget:) Ha en deilig dag sammen, kos dere. Lykke til med brettspillet:))
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  8. Kære Lene
    Dejligt med jeres julehygge. Også selvom der blev lavet om på planerne juleaften. Vi var ude og så i Ørestaden i går, det var multo koldt, men meget flot med de nye bygninger.
    Karla er hjemme igen, med indbundet ben og må ikke komme på lange ture i 6 uger!!!! Jeg er helt ved mig selv. Tror ikke, at jeg kan finde ud af at gå tur i skoven uden hende?
    Knus til dig :-)

    SvarSlet
  9. Det er en spesiell vinter hos dere med snø og sprengkulde. Godt at dere får hjelp av "gode naboer". Herlig å komme seg ut i skogen sammen med hundene. Godt at du ikke kjente noen smerter i bekkenet.

    I går spilte vi også brettspill. Mye lyd og latter. God stemning rundt bordet. Det er sånn det skal være.

    Hyggelig at din mor kommer med toget fra København. Kos dere.

    Fortsatt god jul.

    SvarSlet
  10. Tusen takk for masse fin lesing i året som har gått - ser frem til det neste :-)

    Ha ei fortsatt fin jul med dine kjære - klem Siv

    SvarSlet
  11. Kaere Lene
    Hvor er det praktisk med en 4hjulstraekker.
    Jeg haaber du havde en dejlig 2. juledag sammen med dine kaere:-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.