torsdag den 2. december 2010

Vejr for viderekommende

December kommer ind i stuen i sit hvide vintertøj. Hun har en lille bog i hånden, som hun triumferende rækker frem mod mig. Se her, hvad jeg har fundet! Hun smiler fornøjet. Den lille bog om vejret! Mit helt eget eksemplar, som jeg for en sikkerheds skyld altid gemmer i et hemmeligt rum i min kuffert. Hun blinker til mig. Det dér ord "hemmelig" kan vi begge vældig godt lide. Det sætter gang i fantasien. Straks er den på rejse i underbevidsthedens edderkoppespind og kringelkroge. Det hemmelige rum og den hemmelig bog!? Jeg har i hvert fald ikke hørt December tale om den før.
Vi sætter os godt tilrette med hver vores kaffekop og ostemad. I sofaen, så vi kan sidde ved lampen og kigge i bogen sammen. Vi er begge lige nysgerrig og lige ivrige i efter at finde vejrgåden. For det er jo den, vi leder efter, hvis nogen var i tvivl. December beholder bogen og bladrer i den. Jeg kigger med, sidder helt tæt på hende og kan dufte hendes yndlingsparfume, som jeg også er kommet til at holde af. Den minder mig om jul. Nelliker og et strejf af appelsin. Citrus. Og en blomsterduft, jeg ikke helt kan identificere. Roser måske? Eller iris? Jeg har spurgt hende om mærket på parfumen. Hvilken berømt designer har mon lagt navn til denne underskønne duft af jul og sommer på samme tid? Denne liflige duft af barndomsminder, sommereng og julesne i skøn forening. Det er alkymi! Men hun vil ikke fortælle mig det. Siger, at det er en hemmelighed. Du kender alligevel ikke opfinderen! Jamen December for pokker, du kender mig! Og jeg er nysgerrig! Ligeså nysgerrig som du selv er, og så tillader du dig at hemmeligholde en så vigtig information for mig. Jeg ville jo også gerne selv dufte sådan! Men hun siger, at selvom jeg er barn af december og jeg har en helt speciel plads i hendes hjerte, så forbliver det en hemmelighed. Det er gåden ved selve december og den kan ikke afsløres. Hun har aflagt et løfte og siger ikke mere. Ligesom den med lærkereden, du ved ...
Men tilbage til bogen om vejret. Vi prøver at finde ud af hvad pokker der sket med det. Vejret altså. For sneen fortsætter med at falde og det stormer og blæser og fyger, så vores lille vej hele tiden fyger til. Lukker. Nede ved broen er det helt galt og jeg skal altså over den bro for at komme på arbejde. Måske er den en sammensværgelse, for December vil gerne have mig herhjemme på pensionatet, så vi kan få mest mulig ud af tiden sammen. Og i dag får hun sin vilje. Jeg arbejder hjemme indtil klokken 12 og så bliver det en halv fridag! Og i morgen har jeg sørme også fri, for det er nemlig en helt speciel dag, er det. Jeg siger ikke mere ... ;)
Der står ikke noget om sådanne vejrforhold d. 2. december. Hmmm. Hun spidser læberne og ryster på hovedet. Bladrer lidt videre og skimmer siderne. Utålmodigheden rejser sig i hende som et stormvejr og hendes temperament, som hun faktisk besidder en god portion af, truer med at fyge ligesom sneen. Hun rækker mig bogen og jeg leder også forgæves efter en forklaring. Side efter side om vind og vejrforhold på denne tid af året, den allersidste måned, den 12. og den med jul og nytårsaften. Gåsesteg og ris alamande. Pebernødder og brune kager. Gløgg og klejner. Men ikke et ord om snefygning, voldsomme minustemperaturer og en kæreste, der snart sidder mere på sneploven end nogen andre steder.
Jeg ryster på hovedet og tager en slurk af kaffen. Ingenting! Måske er det skrevet med usynligt blæk?
December ser på mig og pludselig lyser hun op i et smil, som ville gøre stjernen i Betlehem misundelig. Nu har jeg´det! Det er jo begynderbogen, jeg har! Så er det da derfor. Det her er jo vejr for viderekommende!

11 kommentarer:

  1. Hæ hæ, ja dette vejr er sørme for viderekommende :-)

    SvarSlet
  2. Kaffe og ostemad, s bliver morgenen ikke bedre Lene, heller ikke selvom der øjensynligt mangler oplysninger i bogen eller hvad???
    Skulle det mon være fødselsdag i morgen?
    Nyd du nu bare alenetiden, kender jeg dig ret, er der en masse der kun kræver din tilstedeværelse lige nu.
    God dag til dig og dine Lene og klem herfra Odense.

    SvarSlet
  3. Haha, det er en skøn fortælling :-) Dejligt at du har en halv fridag og fri i morgen.
    Rigtig god vinterdag til dig, Megan - her sner det ikke, men vi har rigeligt. Varme klem :-)

    SvarSlet
  4. Glæder mig til at lære december bedre at kende gennem dine ord. Nyd din halve fridag sammen med din gæst:-)

    SvarSlet
  5. Hvor skriver du vidunderligt!! Jeg blev suget ind i dine ord, så jeg glemte tid og sted... Nu MÅ jeg virkelig afsted, arbejdet kalder, men jeg kigger forbi igen. Tak fordi du lagde en besked til mig, så jeg fandt dig :o)

    SvarSlet
  6. Uha, du har jo .......dag imorgen. Ak ak og ve, jeg er indesneet.. Håber der er bedre og lysere udsigter imorgen. God hjemmedag til dig.

    SvarSlet
  7. :) Thi hi:) Ha en fin dag med eller uten vær for viderekomne! :)

    God desemberklem

    SvarSlet
  8. Hvor er du heldig at du altid kan sidde i sofaen med kaffe og gæst om morgenen.....Det lyder så hyggeligt at man bliver helt misundelig!
    Så smukt du beskriver jeres vejr.....

    SvarSlet
  9. Du skriver bare så fantastisk, spændende, levende og jeg glæder mig til at følge dig og december :-)
    Knus til jer begge.

    SvarSlet
  10. Desember er jo måneden med hemmeligheter:) Gaver skal holdes hemmlige også...har du fødselsdag i morgen? Min datter har den 07. Dere er skytter begge to:) Ja, da er du nysgjerrig:)) og livlig:) Sørg for å holde det været for viderekommende hos deg selv...og ikke send det til amatører:)
    Nyt kvelden min venn, klem fra meg:)

    SvarSlet
  11. Hej Lene.
    Stort tack för trevlig läsning här. Och jag måste verkligen berömma dig för bilden! Den är riktigt bra!!!

    /Mats

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.