lørdag den 25. december 2010

Traditioner


Det er langt op på formiddagen julemorgen. Ja, så er det vel ikke længere julemorgen, men det lyder mere poetisk. Det er julemorgen. Men eftersom klokken har passeret det tidspunkt, jeg anser for at være morgen, så må tidsangivelsen vel være datid? Det var julemorgen eller endnu mere eventyrligt: Det var en julemorgen ... Og det var det! Det har det været. Vi har hygget os, sovet længe og klokken 9 er virkelig længe for mig, A-mennesket! Morgenmad med blødkogte æg, varme boller og god kaffe serveret med masser af tid og stille snak.

Nu tager kæresten lige en tur med sneploven og ser, om der er et par gode naboer, der gerne vil graves ud. Snefygningen har holdt folk inde dér, hvor de bor. Juleaften blev for mange noget anderledes, end man først havde forestillet sig og drømt om. Alle vil jo gerne derhen, hvor tankerne og hjertet allerede er. Være hos familien, sammen med dem, man holder af, begrave sig i velkendte juletraditioner og gøre det man plejer. Det føles så godt juleaften. Det føles så trygt og rigtigt! Det er dét, man forbinder med jul og det, man ser frem til hvert eneste år. Men vejrsituationen lavede om på traditionerne og mange måtte finde alternativer, finde stemningen og hyggen på en anden måde end ellers. Og jeg var ingen undtagelse. Jeg ville jo så gerne op nord for København og tilbringe juleaften sammen med min familie. Ja, for jeg elsker at være lige dér, når der begynder at dufte af and og flæskesteg. Synge sangene på den måde, vi plejer at synge dem. Spise ris ala mande med varm kirsebærsovs og kæmpe om mandelgaven, som altid er en spændende ting pakket ind som en julegave. Hvem får mon mandlen? Og det gør min kære bror altid! Det er ikke engang snyd. Det er ikke fordi han er lillebror. Nej, han har bare mandelheldet med sig og det forlyder fra pålidelig kilde, at det havde han også i går. Jeg var dér nemlig ikke!

Vi kørte afsted men måtte vende om. Der var sort is på motorvejen! Det opdagede vi meget brat, da kæresten var ved at miste herredømmet over bilen. Den skred ud og var ved at komme på tværs. Jeg lukkede bare mine øjne og nåede slet ikke at tænke mere. Så fik han styr på bilen igen og trillede ind i inderste spor i køen bag de andre biler. Det snød. Det var simpelthen så glat og ved Borup besluttede vi os for at forlade motorvejen. "Vi kører over land", sagde kæresten og jeg fandt GPSen frem. For frem skulle vi! Jeg skulle holde jul sammen med min familie og kæresten var helten, som havde lovet at køre mig i bondebil med 4-hjulstræk. "Vi kører da bare over land", sagde vi i kor men blev hurtigt klogere. Der var ligeså glat, da vi kom af motorvejen. Is under sneen og fygning så langt øjet rækker. Der er om muligt faldet mere sne på Roskilde-egnen. Vi så en lang rejse foran os, hvis vi skulle nå frem, for der kunne umuligt køres ret stærkt og sneen føg ind over vejen. Så så vi på hinanden og nikkede. Plan B! Jul hos svigerfamilien på gården. Ja, vi vendte om! Jeg ringede med bævrende stemme til min familie og meddelte, at jeg altså ikke kom. Øv, sagde min bror. Øv, sagde min mor, men vi var enige om, at det var en god og fornuftig beslutning! Vi er jo voksne mennesker! Vi holder da bare jul en anden dag!

Så jeg tilbragte juleaften hos svigerfamilien og vi hyggede os. Ikke som vi gør i min familie. Anderledes. Jeg fik listet et par små ting ind fra min juletradition, bl.a. den dér med mandelgaven! Det skal man da have! Det er ikke jul uden mandel og gave til den, der finder nødden i den hvide dessert, vel? Vi sang og gik om juletræet. Kan du dine julesange udenad, spurgte min svigerinde forundret, og ja, det kan jeg faktisk! Men der var sanghæfter og hygge, levende lys og gaver. Godt nok blev gaverne delt ud på en anden måde, end vi gør det i min familie, men jeg accepterede den nye måde (selvom jeg klart foretrækker vores måde at gøre det på!) :)

Vi fejrer juleaften en anden aften med min familie. Vi har jo gaver til gode! Og vi har flæskesteg til gode, for på gården hos svigerfamilien fik vi "kun" and. Men det smagte godt. Og vi var varme og trygge og hyggede os. Hurra for gode alternativer!

Man kunne også sige som Leif Panduro: Rend mig i traditionerne! Men det gør jeg ikke ;)

Glædelig juledag! :)

7 kommentarer:

  1. Dejligt at have en plan B :-) Og godt i tog den i brug lyder det som.
    Så kan du glæde dig til en juleaften nr.2 med de traditioner som du kender og som er vigtige for nogen af os. Min juleaften blev osse meget andreledes end ellers, men ikke mindre god af den grund:-)
    Knus Til Dig

    SvarSlet
  2. Jeg forstår dig præcis, for jeg synes jo også, at julen skal være, som den har været i MIT barndomshjem. Men jeg har tilbragt mange gange hyggelige jul'er hos mine bornholmske svigerforældre, hvor den eneste reelle forskel har været mængden af mad og slik. Begge måder at holde julen på har været hyggelige og dejlige, og det gælder bare om at nyde hinanden, så længe man kan. Jeg er nu bare glad for, at vi ikke valgte Bornholm i år, for så havde vi nok været blandt dem, der holdt jul på båden eller på kasernen.

    Det var meget klogt og fornuftigt at vende om, for det kunne meget nemt have endt frygtelig galt. Og det er da ikke så tosset med TO gange juleaften... ;-)

    SvarSlet
  3. Godt, at i havde mulighed for, at vælge et alternativ! I de første år jeg var sammen med manden min var det svært for mig, at hold jul med svigerfamilien. Det var så anderledes!
    Siden vi fik børn har vi holdt julen og lavet vores egne traditionen, lidt fra dig og lidt fra mig, og det er nu blevet til vores traditioner:)
    Dejlig 1. juledag

    SvarSlet
  4. Bra du hadde en plan B og kunne snu....den kjøreturen hørtes ikke hyggelig ut, man må tenke fornuft av og til....selv om jeg skjønner det var trist og måtte ta den telefonen og meddele at du ikke kom.....ja øv!!
    Håper ikke det snøværet kommer hit....
    Nyt dagene hjemme Lene, varm klem fra meg:)

    SvarSlet
  5. Godt I lod fornuften råde og blev hjemme !!
    Der er farligt , derude på de glatte veje !!
    Du er lidt sød :-)

    SvarSlet
  6. Pyha, det var vel nok godt, at der ikke sket noget, Lene - det er jo en gyser at læse! Ja, vi er nok en del, der har holdt en lidt alternativ juleaften i går.
    Klem og ha' en dejlig aften!

    SvarSlet
  7. Kaere Lene
    Vi bliver saa barnlige i julen, og det maa vi godt. jeg har det paa samme maade, og jeg har svoret stille for mig selv, at til naeste aar, holder jeg en jul helt efter mit hovede. Alle familiemedlemmer er velkomne, men det er MIG der bestemmer form og indhold - saa kan de laere det:-) Rigtig god dag til dig og dine.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.