mandag den 13. december 2010

Tilbageblik og så fremad

Vinden har lagt sig, mens jeg er stået op. Hvor var det skønt at gå morgentur med hundene uden den iskolde blæst i ansigtet. Jeg blev så kold flere gange i går. Det var lige før jeg troede, at det endte med en pandehulebetændelse! Den gik gennem marv, ben og hue, vinden. Men nu er den blevet træt og putter sig, mens morgenen overvejer at stå op. Tøvende og uendeligt langsomt vender den sig i sengen, ser på uret og konkluderer, at den vist godt kan sove lidt længere. I modsætning til December, hundene og jeg, som sidder her i stuen og stilheden. En ny uge er oprandt. Endnu en mandag og den næstsidste i mit nuværende job.
Har du haft en god weekend, min ven? December er som altid i strålende julehumør og smiler over hele hovedet, mens hun bæller kaffe og spiser ostemad. Der skal godt med mælk i kaffen, siger hun, så den kan drikkes med det samme! Nydes, mens den er frisk. Jeg har ikke set så meget til hende her lørdag søndag. Hun har været på tur med vejret. Flirtet med vinden og varmere grader hele lørdagen. Sneen er næsten smeltet. Den hvide jul er muligvis i fare. Men hvad er vejret andet end en tilstand? Hvem bryder sig om det?
Din weekend!? Hun ser bestemt på mig og forventer vist et svar. Jeg er mere inde i mig selv end udenfor. En smule træt i hovedet og stadig lidt i tvivl om den dér nedkøling i går. Føler mig en smule forkølet.
Men jo, min weekend har været fin og afslappende! Jeg smiler tilbage til hende, min December ven. Julemarked i lørdags. Og en afslappende søndag med gåture, kondicykel og masser af læsning. En bog, som berører mig dybt og trækker tårer. Et sprog, som er fint, nuanceret og anderledes på mange måder, eftersom forfatteren blander tidsangivelserne og springer som en kænguru mellem nutid og datid. Jeg ved ikke, hvordan hun slipper afsted med det, men det gør hun. Jeg er fascineret af hendes teknik. Og endnu engang glædes jeg over det engelske sprog og dets mange nuancer. Taknemmelig for, at jeg har lært det så godt og kan læse bøger som denne uden problemer. Bogen hedder i øvrigt "Sister" og er skrevet af Rosamund Lupton. Det er hendes debutroman og den er virkelig god. Bevægende og betagende. Jeg skal nok anmelde den, når jeg er helt færdig, men den er ikke oversat - endnu - for den er ret ny. Og nomineret til flere priser i England.
Så var det derfor, du var sådan lidt våd i øjnene, da jeg kom hjem! December nikker forstående. Jeg var helt bange for, at du begyndte at blive deprimeret over udsigten til at skulle forlade dit job om meget snart! Hun ler og jeg ler med. Nej, det er der vist ingen fare for! Men der var også en film. En film i går aftes, som fængede mig og tog mig med derhen, hvor jeg har ganske let til tårer. "Fireflies in the Garden". Det var en rørende historie, velspillet og bevægende. Så den tog over, hvor bogen slap. Tudedag med andre ord! Jeg var næsten hudløs og gennemsigtig. Hold da op, hvor kan man blive revet med! Og når først der er taget hul på tårerne ...
Ved du hvorfor man græder? December ser spørgende på mig, men ligner en der allerede har svaret og næsten ikke kan vente med at sige det. Jeg ryster bare på hovedet. Ved det jo egentlig godt. Hvorfor griner man?
Nogle siger, at man vasker vinduerne til sjælen! December nikker. Det synes jeg er klogt sagt. Man pudser simpelthen vinduerne, så man bedre kan se. At græde er lige så naturligt som at grine og det har vi alle brug for. Følelserne skal have spillerum! Vi er jo ikke robotter, vel?
Nej December, det er vi ikke! Jeg smiler. Jeg er et menneske og du er en måned!
Og dagen er mandag. Hun blinker til mig og drikker det sidste af sin kaffe. Det er tid til at rejse sig og begive sig afsted på ugens første tur. Og så har du jo også en caffe latte aftale med en god veninde efter arbejde, minder hun mig om. Og Danmark skal spille EM håndboldskamp i aften. Mod Rusland! Det bliver spændende. Nervepirrende. Og det gør det, ja. Jeg følger med. Er ikke særlig sportsinteresseret, men når vores kvindelige håndboldsspillere er på banen, så bakker jeg op!

Med søndagen i bakspejlet og mandagen gennem nyvaskede vinduer begiver jeg mig afsted. Og ønsker alle en dejlig mandag og Luciadag! :)

10 kommentarer:

  1. Du er klædt godt på til denne Mandag :-)

    SvarSlet
  2. Det med følelserne er vigtigt Lene, ingen tvivl om det, det er ligesom det der bevæger os Ik?
    Dejlig Mandag og klem herfra.

    SvarSlet
  3. tak, du skjønne for en hyggelig morgenstund, mens jeg venter på at mandag gidder våkne her i nord :)

    god luciadag til dig.. knus :)

    SvarSlet
  4. Det høres ut som om du har hatt en god weekend med julemarked, turer og "vindusvask".
    Boken og dvd`en har jeg lagt til mine favoritter, så de skal jeg se på ved neste korsvei.

    Du får kose deg med din venninne i ettermiddag og lykke til med håndballkampen i kveld.

    Ha en fin Luciadag!

    SvarSlet
  5. Og en rigtig god Lucia-dag også til dig! Der er ikke noget så dejligt som at være i gang med en dejlig bog eller at se en film, der bevæger en.
    Klem :-)

    SvarSlet
  6. Tak for din kommentar :-) Hyg dig med veninden, og som min gamle Fru Moder altid sagde: "Opfør dig nu ordentligt!" ;-D

    SvarSlet
  7. Smukt det med at pudse vinduerne ind til sjælen. Tak, Lene :-)

    God fantastisk dag, uge til dig.
    Knus

    SvarSlet
  8. Kunne godt lide den med at pudse vinduerne til sjælen.....
    Knus Kirsten

    SvarSlet
  9. Klart du gleder deg til den sist uken og en avsluttning for så å ta fatt på det nye:) SKjønner det meget godt!!
    Vindusvask av sjelen ble det for min del også i dag.....vi fikk Luciatog på jobb og jeg kjente savnet etter Tobias, så veldig....huff nå vaskes sjelen igjen....
    Ha en god uke Lene.....gled deg over at det er den siste før du er gang på nytt!!
    Klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  10. Det er smukt! At vi vasker sjælens vinduer, så vi bedre kan se. Den vil jeg tage med mig i hjertekammeret :o)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.