lørdag den 11. december 2010

Tidligt en lørdag morgen


Det er et underligt syn derude. Vejret har vendt sig. Taget en drejning og placeret sig et sted, hvor varmere vinde blæser. Og de blæser til! De har skrålet og braget meget af natten og vækket mig et par gange. Og egentlig gør det ikke noget, for jeg elsker at vågne og vide, at det er weekend og jeg kan sove ligeså længe, jeg vil. Ja altså, bortset fra at jeg er A-menneske og sjældent sover længe. Men det er tanken, der gælder! I øvrigt gik jeg tidligt i seng og mere end 10 timer skal man vel ikke have? Jeg må have trængt til det. Mens kæresten var til julefrokost og hyggede sig med flæskesteg og ris alamande, stavrede jeg ovenpå med min bog for at læse og hygge mig under den varme dyne. Jeg fik ikke læst et ord! Så snart hovedet ramte puden, sagde det godnat. Godnat svarede jeg og sov.
Men tilbage til vejret. Sneen er smeltet meget derude, flisegangen er synlig og ligner sig selv. James, min bil, er sort og våd og man kan skimte græsset i sneen, der nu er tung og beskidt. Har jeg bedt om det? Var der noget om, at jeg tidligere på ugen bad til Kong Vinter og spurgte, om det mon var muligt at få mildere vejr og renere veje? Jeg må påtage mig skylden. For det gjorde jeg! Og sandelig om mit ønske ikke er blevet hørt. Der er nogen, som siger, at man skal passe på, hvad man beder om. Det kan jo være, at man får det! Hørt, siger jeg, for jeg blev hørt. Sneen smelter og regner pisker lystigt mod ruden.
Øv, tænker jeg, for vi har talt om at køre på julemarked i dag. Og et julemarked er altså hyggeligere i snevejr! Og, tænker jeg i samme sekund, jeg er ikke nem at gøre tilpas! Men pyt være med vejret! Et julemarked er et julemarked. Det er Decembers 11. dag og vi nærmer os. Julen venter lige rundt om hjørnet. Annie Lennox synger julesange i mine højtalere og mine små stjerner lyser og tegner et hjerte i mørket.
Lyset kommer listende nu. Forsigtigt og ikke helt overbevisende skubber det mørket til side og afslører et plettet landskab. Forandringen er sket! Sneen smelter.
Selv smelter jeg over Keevas øjne, som betragter mig så tæt på, hun overhovedet kan komme. Hun har det sødeste og mest hjerteskærende blik. Kan lægge hovedet i de helt rette overtalelsesfolder og kender den melodi, hun skal spille for at jeg giver mig. Jeg kan høre den nu. Den går lige ind under huden og prikker til mig. Jeg vil gerne ud og gå tur! Jeg vil gerne have dig med ud og gå tur! 
Og hvem kan modstå en laber labrador med søde øjne? Jeg kan ikke! Og selvom lyset ikke har overbevist mig om, at dagen er kommet for at blive, så trækker jeg i regntøjet og går den tur. Nu!

10 kommentarer:

  1. Er det din skyld ! Det ser godt nok trist og vådt ud ! Øv !
    :-)

    SvarSlet
  2. Selvom du har fået sneen til at smelte med dine magiske og eventyrlige evner, er det helt ok med mildere vinde :-)God tur på julemarked, og bare en dejlig weekend til dig og dine kære..
    Knus

    SvarSlet
  3. Jeg har også fået opfyldt mit ønske - ligesom dit - om at sneen ville smelte og vejene sorte igen.
    Labberen her i huset gør nøjagtig det samme som de labre labbere hos dig.
    Klem

    SvarSlet
  4. :) det gjelder nog ikke bare labradorer :)
    god jakt på julemarked ! og god lørdag :)

    SvarSlet
  5. Så godt hun tar deg med på tur ut:) Det er godt vi har disse 4-bente som drar oss ut, uansett vær.
    Mildværet er kommet hit også....det regnet i hele går kveld. Glad vi har piggsko....
    Nyt dagen Lene, klem fra meg:)

    SvarSlet
  6. En hunds øyne er umulig å motstå:)
    Her er det nesten varmegrader, men snøen laver tung ned. Jeg og prinsen har skuffet vekk det meste, men sannelig er den tung for oss to;)..nå sover han og jeg nyter litt alenetid;)
    Kos deg på julemarked, klemmer fra meg;)

    SvarSlet
  7. Veldig hyggelig innlegg, Lene, og din Keeva er så skjønn. Jeg skjønner hva du mener med bedende labrador-øyne. De samme øynene så på meg for en stund siden, og jeg måtte også ut. Da ser jeg med hele kroppsspråket at jeg har en glad hund.

    Her er også kommet tøvær. Det er nesten vårlig i luften med 6 grader, delvis sol og lite vind. Snøen smelter og det drypper fra taket. Utenfor trappen er det speilblank is, så vi må smyge oss langs garasjen for å komme bort til bilen.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlet
  8. Sådan et par hundeøjne er ikke til at stå for Lene, og det er ved at være på tide at du bliver bevidst om hvad der er muligt for dig at skabe, nu ville du have tøvejr, altså fik du tøvejr, sådan er livet bare Lene, er det i grunden ikke ganske skønt?
    God Lørdag og klem herfra.

    SvarSlet
  9. Ja jeg kan bestemt ikke modstå sådan et par skønne labrador øjne ;) Håber i havde en god tur dig og Keeva :) Vi har været til juleafslutning i hundeklubben - men heldigvis starter vi igen 7.1. :) Vi træner selvfølgelig hver dag herhjemme men det er nu hyggeligt at komme afsted til fælles træning med de andre hunde. God weekend. Knus

    SvarSlet
  10. Jeg husker, at du bad om tøvejr - og jeg husker, at jeg forsigtigt foreslog, at du kunne få tøvejr på dine kanter, og jeg kunne beholde sneen på mine... Men så differentieret kan man nok alligevel ikke få det... :o)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.