onsdag den 22. december 2010

Solsnu


I går lærte jeg et nyt norsk udtryk. Det hedder solsnu. Det betyder, at solen nu vender og at vi går mod lysere tidere. Solsnu. Jeg synes det er smukt! Jeg har aldrig tænkt på, at det var noget at fejre, men nu varmer jeg mig ved tanken om solsnu som ved flammerne på et bål, der lyser op i mørket en iskold vinternat.

Jeg tager den med ro her til morgen og når lyset kommer, kører James og jeg afsted på arbejde. Sidste dag! En dør skal lukkes og jeg glæder mig. Jeg synes næsten, at det er helt symbolsk, at det samtidig er solsnu og at jeg nu som solen vender mig og går mod lyset og det, jeg drømmer om. Håbet er et bål i mørket, der forsigtigt smelter sneen. Jeg kan fornemme duften af brændt træ og aske i næseborene. Mærke varme i mine kolde vinterhænder som forplanter sig til resten af kroppen. Gør mine kolde kinder friske og røde. Modet brænder som et bål i min sjæl. Der er noget, jeg skal. Der er noget, jeg skal i mit liv og nu gør jeg det.

Jeg ønsker alle en dejlig dag. Det er koldt derude, lige nu minus 22 grader her midt på Sjælland og jeg har egentlig ikke lyst til at bevæge mig udenfor. Men nogle gange er tanker ikke nok. De er vigtige og de gør alt det forberedende arbejde, men på et tidspunkt skal der også handling til. Når mulighederne opstår, så skal man gribe dem. Gribe dem, som man griber dagen.

Glædelig solsnu.

Billedet er lånt på heigrim.blogspot.com.

10 kommentarer:

  1. Godmorgen - jeg håber du får en god sidste-arbejdsdag ;) Er der virkelig minus 22 gr? Skal vist lige have tjekket hvad der er her udenfor. God dag. Knus

    SvarSlet
  2. Rigtig god sidste dag og glædelig solsnu til dig!
    Wow, minus 22 er koldt. Jeg bevæger mig ud i det om lidt, men heldigvis skal jeg ikke så langt...

    SvarSlet
  3. Jeg ønsker dig en dejlig dag :)

    SvarSlet
  4. :) Ønsker deg ein deilig solsnudag, kjære Lene!

    God klem

    SvarSlet
  5. Du har det kaldere enn meg...-15 her....
    Du og James får ha en god tur, den siste på jobben:) Han skal nok frakte deg videre, til andre steder:)
    Masse lykke til og nyt solsnudagen:) det skal jeg:)
    Klemmer:)

    SvarSlet
  6. Ønsker dig held og lykke på din vej fremover. Glæder mig til at følge med i hvad du finder på....

    SvarSlet
  7. Uha, minus 22 grader, det er jo helt vildt! Jeg glemte at se, hvad det var her ved Liseleje, men jeg kan ikke mindes noget, der var så koldt som denne morgen.
    Jeg håber, du havde en god sidste arbejdsdag.
    Klem og ha' en dejlig aften, Lene!

    SvarSlet
  8. Hvor spændende at det er sidste dag - og så begynder et helt nyt kapitel. Held og lykke med dine nye tiltag; hvor bliver det sjovt at følge med på sidelinjen og se, hvad du finder på... ;-)

    SvarSlet
  9. Takk for koselig kommentar og alle gode ønsker for ei fin julehelg til deg. Juleklem fra meg og god solsnu :))

    SvarSlet
  10. Du skriver så vakkert!
    Solsnu er et fint uttrykk ja på noe virkelig flott!

    Jeg er sikker på at du finner et bål i mørket! Det må være litt merkelig å gå inn i en helt ny og annerledes epoke. Mest godt håper jeg.

    Du må ha en riktig god jul.
    Juleklem!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.