tirsdag den 28. december 2010

Picasso og farmor


I begin with an idea and then it becomes something else. Ordene er Pablo Picassos. Og det er billedet her overfor selvfølgelig også. Det hedder "Portræt af Dora Maar" og er fra 1937. Jeg har altid synes, at Picasso lavede spændende billeder uden rigtig at vide, om jeg egentlig brød mig om dem. Jeg mener, de er da lidt underlige! Men samtidig fascinerer hans kunst mig på forunderlig vis og jeg elsker at granske hans farver og linjer og bliver forført at de surreaslistiske udtryk og det, der er tilsyneladende. Eftersom jeg selv er i fase, hvor jeg tager tilløb til det helt store kreative kvantespring, læser jeg lidt her og der om forskellige mestre udi kreativitetens kunst. Og nogle af de udsagn, Picasso er kommet med, fascinerer mig og får mig til at nikke samtyggende. Han var klog, den gode Pablo! Han vidste noget om kreativitet og noget om at tage på en rejse i farver, streger og penselstrøg. Men han er meget generel, når han taler om kreavitet og det at give sine ideer liv. Det er nemlig den selvsamme rejse, man tager på, når man rejser i ord og stemninger. Når man som jeg har en spæd ide til en historie, som ikke kan få form ved bare at tænke på den. Ideen vil ligesom ikke rigtig udfolde sig og der er altfor mange usikkerheder, sorte huller og ting, som jeg slet ikke har styr på. Engang troede jeg, at man skulle have hele historien som en ide og skitse, inden man begav sig på den rejse. Men det skal man slet ikke! Jeg skal ikke. Jeg har nemlig for ganske nylig genlært, at man bare skal gøre det! Og have det sjovt undervejs! Picassos kloge ord siger det hele: I begin with an idea and then it becomes something else. Han har også sagt noget andet som fascinerer mig og kilder mine kreative aner: Every act of creation is first an act of destruction. Og jeg ved godt, hvad han mener!

Picasso, du har inspireret mig! Du har sat ord på noget, jeg har gået og tænkt over og nu er jeg klar til at lade tankerne hvile og lade rejsen begynde. For der er kun ét at gøre. At gøre det! Og når jeg tænker på et tomt lærred og en masse spændende farver foran mig, pensler og den uigenkaldelige lugt af oliemaling, så tænker jeg på min farmor. Farmor, som jeg malede og lavede historier sammen med. Farmor, som instinktivt vidste, hvad hendes barnebarn var gjort af og hvad som gjorde hende glad. Det var nemlig det samme, som gjorde farmor glad. Så vi malede og tegnede! Farver spredt ud over hele spisebordet, oliemaling og terpentin, pensler og malerklatter, som ramte det ellers så fine spisebord, men farmor var ligeglad. Hun var langt mere interesseret i det, jeg sad og legede med på mit lærred. Når jeg bliver i tvivl, så tænker jeg på farmor. Og Picasso! Og så er den vist ikke længere. Jeg ved, hvad jeg er lavet af. Og jeg ved, at jeg rummer meget meget mere, end jeg aner og tør drømme om. Farmor vidste det. Troede på det. Picasso har sagt det og gjort det. Universet synger om det. Rejsen kan begynde ...

15 kommentarer:

  1. Efter at have fulgt din blog i nogen tid er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at du kan skrive og fortælle Lene, jeg er sikker på at den sidste rest af inspiration nok skal komme til dig så du finder de sidste brikker til en god historie, gør det til dit mål i det nye år, jeg glæder mig ihvertfald til at følge din rejse.
    God dag til dig og dine.

    SvarSlet
  2. Og universet synger lige ind i det indre.
    Se, det var en rigtig historie, som H.C.Andersen ville sige - historien om Farmor.
    Se, det er en rigtig farmor.
    Hav en vidunderlig tirsdag.
    Klem

    SvarSlet
  3. @Michael: Målet er at overgive sig til rejsen. Og til den kreativitet, der bobler i undergrunden og har så meget at fortælle! Og tænk, den vil fortælle det gennem mig! ;)

    @Kisser: Ja, farmor var den vidunderligste kvinde! Når jeg bliver i tvivl, så tænker jeg bare på hende og vores "leg" med ord og maling! :)

    SvarSlet
  4. Ja, la reisen starte....med blanke lerret...den blir spennende og følge Lene:)
    Ha en fin dag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  5. Hej Lene

    Kan i aller højeste grad tilslutte mig Michael, efter at fulgt din log, dine ord, dine tanker, din kreative leg med ord og fantasi. Du er fantastisk til at skrive levende, nærværende og spændende. Fortsat god rejse :-)
    Alt det bedste til dig!

    SvarSlet
  6. Lov mig en ting, Lene - du maa aldrig stoppe med at skrive herinde. Jeg vil saa gerne med ud at rejse:-)

    SvarSlet
  7. Dejlig at læse du er så afklaret omkring den rejse du er igang med at begi` dig ud på - den skal nok blive spændende....:-)

    SvarSlet
  8. Tak for din kommentar :-)
    Din rejse er en rejse ind i det ukendte. Mellem det kendte og det ukendte er porten. Åben og det ukendte bliver det kendte, og en ny port viser sig.
    God rejse.

    SvarSlet
  9. Hej søde Lene
    Tak for din lange kommentar hos mig. Det er så dejligt, fordi vi har nærmest en dialog. Jeg kan mærke, at jeg ser frem til, at vi får lavet vores aftale om at ses. For så skal vi bare fortsætte, hvor vi har sluppet her i Blogland. Men det kommer til at ske i det nye år. Det er jeg sikker på. :-)
    Og din rejse i ukendt land. Det kræver mod og energi, men det har du. Og hvordan du så får udnyttet og brugt dit talent og dine evner bliver spændende at følge. Du er en heldig kvinde, at du har fået muligheden.
    Mange tanker og knus
    Katrine

    SvarSlet
  10. Picasso var en spennende mann, og det er nok mye å lære av han :-) Gleder meg til å følge deg på din reise - en reise som du endelig kan legge ut og vie deg helt til :-D

    Ha det riktig godt - klem Siv

    SvarSlet
  11. Forbilleder er meget vigtige i vores liv, og din farmor lyder som et varmt og klogt forbillede! Dem møder man ikke personligt så mange af i løbet af livet, synes jeg. Jeg har mødt nogle stykker via jobbet, som har gjort et uudsletteligt indtryk. Lad os tage dem med os i vores livs rejse :-)
    Klem og rigtig god tirsdag, Lene!

    SvarSlet
  12. Jeg har sgt det før og og jeg sier det gjerne igjen: jeg gleder meg til fortsettelsen, til å følge deg videre-det blir så spennende... Lykke til!

    SvarSlet
  13. Det var en god farmor at have. Og jeg er helt sikker på, at det, der er vores virkelige "jeg", bliver grundlagt i barndommen. Jeg vidste også som barn, at jeg ville ende med at skrive og finde på. Lidt underligt, når man tænker tilbage på det... ;-)

    SvarSlet
  14. Hallo Megan:-))))
    Ich hoffe du hattest ein schönes Weihnachtsfest:-)))
    Danke für deinen lieben Kommentar bei mir.....ggglg Kiki

    SvarSlet
  15. Excellent post. I was checking constantly this weblog and I'm inspired! Extremely helpful info specifically the remaining phase :) I handle such info much. I used to be looking for this certain info for a very long time. Thank you and best of luck.

    Here is my web page - Jackpot 6000 free

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.