torsdag den 16. december 2010

Kylling i kanel


Jeg er ikke en praktisk gris. Gris måske, men praktisk er jeg aldrig blevet beskyldt for at være. I hvert fald ikke når det gælder huslige gøremål. Jeg havde gerne hushjælp til alt det grove, så jeg kunne koncentrere mig om alt det sjove. Og det er ikke for at være doven! Jeg er bare ikke særlig god til at gøre rent, pudse vinduer og få det hele til at skinne som katteskidt i måneskin. Jeg bliver distraheret, mens jeg er i gang. Kommer i tanke om noget, jeg lige skal se. Gøre. Skrive ned. Jeg misunder faktisk dem, som kan gøre rent i timevis og ovenikøbet påstår at de nyder det. For mig er det en sur pligt. Jeg prøver at gøre det sjovere, sætter god musik på (og ender med at danse i stedet for at tørre støv af). Tænker på, hvor skønt det er, når jeg er færdig, for jeg kan sørme godt lide, at her ser rent og pænt ud på pensionatet. Pænt med måde altså! Sterilt skal her ikke være og det er dér vist ingen fare for med to og til tider tre hunde. Men selvfølgelig gør jeg rent. Jeg er bare ikke verdensmester til det. Jeg rangerer langt nede af listen over top-rengørere ... meget langt nede!
Men når det kommer til madlavning, er det noget helt andet. Det elsker jeg. Simpelthen! Måske hænger det sammen med, at jeg elsker at spise maden også. Jeg elsker gode råvarer, farver og dufte ikke mindst. Jeg elsker flotte kogebøger med skønne billeder af velsmagende retter fra nær og fjern. Specialiteter på små glas med kreative etiketter. Jeg drømmer om en urtehave og måske endda et lille drivhus. Den slags frister mig og så må jeg jo tage det praktiske arbejde med! Tænk at kunne hente sine egne gode råvarer ude i haven hele sommeren. Ideen tiltaler mig. Måske i det nye hus med den nye have? I det nye år?
Jeg har en del kogebøger og jeg nyder at kigge i dem. Faktisk vil jeg gerne have dem fremme i køkkenet og der er ingen tvivl om, at en hylde i det nye køkken skal dedikeres til kogebøgerne. Det er jo inspiration! De skal være fremme og tilgængelige, så jeg kan blive inspireret, lære mere, prøve nyt ... Men tit ender jeg nu med alligevel at improvisere! Jeg køber nogle gode råvarer og så kigger jeg på dem og får en ide. Noget jeg skal prøve! Teste. Og det går faktisk rigtig godt det meste af tiden. Det handler jo om balance. En slags alkymi og når man har lavet mad i mange år, så ved man jo godt, hvad der passer sammen. Eller gør man? Jeg er altid frisk på at prøve noget nyt og ja, nogle gange gør jeg det alene for nyhedens interesse. Hvad nu hvis denne kombination smager godt? Ender med at blive et himmelsk måltid?
I går fandt jeg på en ny opskrift. Eller, jeg troede jeg fandt på en ny opskrift, en kombination som aldrig tidligere er blevet afprøvet. Jeg var en pioner, en opdagelsesrejsende i et nyt, uopdaget kulinarisk land. Kylling i kanel! Det lyder da godt. Måske også lidt mærkeligt. Men ikke desto mindre var det gårsdagens opskrift, som dukkede op i mit forkølede hoved og det lavede jeg så. Kylling, bouillon, peber, mild chili og masser af kanel, som stod og kogte ind. Så tilsatte jeg lidt mere bouillon, koncentreret tomatpure og siden hjemmedyrkede ærter (dem står landmanden for!) og små champignon. Og sidst men ikke mindst rosiner. Smagte retten til, lidt mere kanel, lidt mere chili. Til sidst en lille skvæt piskefløde. Ris og nanbrød til.
Det smagte godt! Det smagte rigtigt godt! En ny opskrift er opfundet og jeg har ophavsretten. Og skulle så lige google det for sjovt - kylling i kanel - og så findes den sgu sørme i forvejen. I en lidt anden variation godt nok, men ikke desto mindre. Er det overhovedet muligt at opfinde noget helt nyt i år 2010? ;)

God torsdag! Hold hovedet koldt og hjertet varmt! Og prøv bare noget nyt ... også selvom det er prøvet før! ;)

9 kommentarer:

  1. Sig mig en gang, hvor tidligt står du egentlig op for at skrive? Var der ikke noget med en bihulebetændelse der skulle bremses med noget hvil?????

    SvarSlet
  2. Jeg prøver noget nyt. En hel dag hjemme , hvor jeg ikke skal gøre noget som helst!
    jeg håber du har fået det bedre.
    Jeres hus..Det tegner bare til at blive SÅ godt, trods alle beværligheder :-)

    SvarSlet
  3. Ja, det er altså svært at opfinde den dybe tallerken. Men skidt med det, for du har nydt din tid i køkkenet med at eksperimentere dig frem til noget, du med garanti kommer til at lave en anden gang igen, ikke?

    Og selvom andre har opfundet retten, må du rigtig gerne dele din med os andre, der ikke er så kreative i et køkken ;o)

    God torsdag til dig!

    SvarSlet
  4. Det lyder rigtig lækkert med kylling i kanel og chili! Umahro bruger fx meget kanel i sine opskrifter. Nej jeg tror, det er svært at opfinde noget helt nyt - men det er skønt at forsøge sig frem, det elsker vi også her :-)
    Klem!

    SvarSlet
  5. Morsomt innlegg!
    Det hørtes faktisk veldig spennende ut...selv om det er prøvd ut før! Jeg er veldig glad i kanel, så dette hadde kanskje vært noe for meg.

    Jeg kjenner meg igjen i det med huslige gjøremål...jeg elsker å ha det ryddig og rent, men hater å rydde og vaske!! Dermed har vi anskaffet en mongolsk vaskehjelp som kommer annenhver uke...litt luksus må det være lov å unne seg!! Vi røyker ikke, drikker så og si ikke så da kan vi unne oss det istednfor :)

    Lurer på hva du lager til middag idag jeg!
    Jeg er hjemme med omgangssyken idag og har så og si ikke spist....men nå kjenner jeg at matlysten begynner å komme tilbake :) Dette innlegget hjlp! Takk for det.

    Klem

    SvarSlet
  6. @Einy - god bedring til dig! Omgangssyge kalder vi roskildesyge - opkaldt efter en by her på Sjælland og faktisk ved jeg ikke hvorfor! ;) Men sjovt er det ikke. Dejligt at du er ved at være frisk igen!
    Vi har faktisk spist rester fra i går - kylling i kanel - så det var dejligt nemt. Godt det samme, for kæresten er kaldt ud med sneploven.

    @alle - god aften! :)

    SvarSlet
  7. Enda bra vi er forskjellige....jeg liker ikke å lage mat...spiser kun for å bli mett men prøver å spise magert og sunt:)) Men kan heller kose meg med støvkluten....tror jeg...når jeg tenker etter:) Er veldig nøye med å ha det ryddig...og delvis rent, så rent det går an med en hund i huset.
    Kylling i kanel hørtesjo nydelig ut..for jeg er som sagt i startgropen for å prøve....dessuten fant jeg ut hva kommen var:)) Hadde visstnok stått i norske butikkhyller i mange år, hehe:)
    Ha en fin kveld Lene, snart fredag...guh som jeg gleder meg....klemmer:)

    SvarSlet
  8. Må tilstå at rengøring heller ikke er min favorit disciplin eller madlavning for den sags skyld:-)
    Men der bliver gjort rent og vi får mad på bordet hver dag, nogen gange tager min søn over han elsker det heldigvis. Kylling i kanel? Spændende har aldrig hørt om det så for har du opfundet en ny ret :-)
    God aften til dig.
    Knus

    SvarSlet
  9. Spennende å lage noen nye retter, og jeg må tilstå at det hørtes veldig godt ut med kylling og alt det gode tilbehøret. Jeg likte det der med "gode råvarer, farger og dufter". Jeg var forresten inne på Amazon i sted, og så at det var en cd som hette noe sånt som: "101 housework songs". Kanksje det er det som skal til når en gjør rent? Full trøkk med god musikk.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.