torsdag den 23. december 2010

Ikke i rute


Hold da helt op! Vejret er gået amok. Sneen vælter ned fra himlen, som om der gået hul på en pulserende sneåre. Stormen hyler og kaster med sneen, så den fyger om husmuren og lægger sig i store bunker. Bil og trappe ved hoveddøren er begravet. Og her sidder jeg med min kaffe og lytter til vinterstormens klagesang.
"Hvem siger, at stormen klager?" spørger December og ser eftertænksomt på mig. "Jeg synes, han lyder ganske veltilfreds!" "Og" tilføjer hun og smiler bredt med funklende julelys i øjnene "jeg har absolut ingenting med det vejr at gøre! Jeg har ingen affære med storm og snefygning. Er ikke forelsket i lavtrykket eller tanken om alle de mennesker, som er strandede på vejene eller må blive hjemme". En lille tåre kigger forsigtigt frem i hendes øjenkrog. "Jeg synes nu det er synd for alle dem, som ikke kan komme hjem til jul!".
Jeg ser en smule forundret på hende, for jeg har altid troet, at månederne havde fuld kontrol over vejrsituationen. Jeg troede, at de valgte vejret. Jeg må med skam i sjælen erkende, at jeg havde December mistænkt for at smutte ud ved midnatstide, når vi sov sødt, og kaste sig i armene på sneguden Blizzard, elske med ham hele natten for at komme hjem ud på de tidlige morgentimer, liste i seng og se forsovet ud, når jeg stod op ved 0530 tiden. Forsovet men ikke desto mindre frisk nok til at holde mig ved selskab ved morgenbordet og sige gode ord. For man lever jo kun én gang! Men har jeg taget fejl? Er hun helt uskyldig som den hvide sne, der ligger i knæhøje vinterdyner derude?
Jeg ser på hende og må indrømme, at hun ser ganske uskyldig ud, som hun sidder dér, tårer i de smukke isblå øjne og et åbent ansigt, der umuligt kan fortælle usandheder, det, man også kalder løgne! Men hvem har så skylden? Hvem er ansvarlig?
"Ikke et ord om klimaforandringer". December ser på mig og klapper mig så forsigtigt på armen. "Jeg tror at du skal indstille dig på en juleaften med svigerfamilien i morgen", siger hun og kigger granskede på mig for at finde ud af, hvordan jeg har det med det. Hun ved jo, at jeg utroligt gerne vil holde juleaften med min egen kære familie, min søde bror og mor og selvfølgelig svigerinden, som også er af den gode slags. Og hendes mor. Men, som bekendt kommer jeg fra nordligere himmelstrøg (læs København) og min bror, som holder juleaften i år, bor endnu længere nordpå i Kirke Værløse. Jeg må indrømme, at det ikke ser lovende ud. Kæresten har kørt sneplov siden kl. 0230 i nat. Han er en af hverdagens helte lige nu. Kæmper med alt for rigelige snemængder og fygning, der ødelægger det flotte arbejde, de netop har udført.
"Jeg har truffet en beslutning, kære December". "Jeg ser tiden an. Men jeg har indstillet mig på, at dette års juleaften nok bliver en smule anderledes, end jeg havde troet. Vi må udveksle gaver senere i julen. Holde juleaften igen! For det kan man jo. Vi kan fejre hinanden og den søde juletid, når vejret tillader det. Ja, det ser i høj grad ud til, at jeg kommer til at holde juleaften på gården med svigerfamilien og det er vel ikke så ringe endda for at citere min venner i Jylland?".
December nikker bare. Hun behøver ikke at sige noget, for vi ved begge, at det er klogest at tænke sådan. Acceptere tingenes tilstand og fyge med snestormen. Sådan er det jo bare! Og jeg er blandt de heldige. Jeg får en dejlig juleaften under alle omstændigheder. Og det gør min familie oppe nordpå også! Ikke desto mindre har jeg ikke afskrevet chancen for, at det alligevel kan lade sig gøre. Rejsen nordpå. Man skal aldrig opgive håbet, men man skal erkende og acceptere, når tiden ikke er inde!

Ha' en dejlig snestormsdag. Og bliv hjemme, hvis du ikke partout skal ud i det!

17 kommentarer:

  1. Det skal nok blive en dejlig juleaften, for føleserne kommer jo indefra og hvis man indstiller sig på tingenes gang så bliver det også positivt. Og tænk hvor heldig du bliver med to juleaftener!!
    Håber du havde en god sidste dag på arbejde så julefreden kan sænke sig over dig og dit!
    Knus heroppe fra, med ønsker om glædelig jul!

    SvarSlet
  2. Det er nemlig så rigtigt at man skal aldrig opgive håbet.
    Jeg vil håbe til det sidste at kunne tilbringe julen med min familie også nordpå...
    Jeg vil bevæge mig ud i snedriverne for at flytte dem, hvis blæsten vil være så venlig at lægge sig lidt.
    Knus

    SvarSlet
  3. Der er ikke andet for end at acceptere ting vi ikke kan ændre på - og december kan åbenbart heller ikke:-) Troede osse månederne var herre over vin dog vejr, men så lærte jeg noget nyt sådan en morgen hvor himmel og jord står i et.
    Uanset hvor din juleaften ender, så er jeg sikker på den bliver dejlig, god og i kærlighed. For den kommer inde fra.

    Fortsat god dag og tillykke med din nye vej son jo rigtigt starter nu med jobbet afsluttet.
    Fantastisk at følge din rejse.
    Knus

    SvarSlet
  4. Jeg bor nordpå og indtil videre, daler sneen stille og roligt ned her. Et enkelt lille pust i ny og nå, men det kommer jo nok her til også.

    Sjovt som man som voksen også har forventninger til juleaften. Når man er blevet enig med sig selv om hvad man vil, så er det svært at komme overens med at det kan blive anderledes.
    Håber din jul ender som du har forestillet dig og så må du indtil videre have en god snedag.

    SvarSlet
  5. Vi ved ikke helt, hvor vi kommer til at fejre julen. Meneingen er, at vi skal en tur til Sjælland, men vi lader vejrudsigten bestemme i morgen, når vi skal afsted. Uanset hvad, bliver det jul og sikkert en hyggelig en af slagsen.
    Kærligst, mette

    SvarSlet
  6. Kloke og gode oerd, Lene. Man har det som man tar det, som vi sier her i Norge, og det å evne gjøre det beste ut av situasjoner man uønsket havner i, er en god egenskap, hvilken jeg absolutt tror du besitter.
    Så: Ha en fortreffelig jul; uansett hvor den tilbringes.
    Klem fra meg til deg.

    SvarSlet
  7. Følelserne kommer indefra og man har det, som man tar det. Det er kloge ord, som jeg tager med mig videre. Tusind tak for skønne kommentarer, endnu engang ;) Juleknus til jer alle.

    SvarSlet
  8. Jeg tror, at uanset hvor du befinder dig og med hvem, formaar du at vaere tilstede med dit hjerte og varme naervaer.
    Rigtig god torsdag til dig:-)

    SvarSlet
  9. Du har fuldstændig ret. Juleaften ER jo bare en dato, og man kan sagtens holde jul en anden gang. I bund og grund drejer det sig om at sprede glæde og hygge og lysfest på et tidspunkt, hvor alt er mørkt og trist.

    Varmt og opmuntrende knus til dig! ;-)

    SvarSlet
  10. Tror du skal holde deg hjemme Lene! Det er slettes ikke et dårlig alternativ å feire jul der:)) Tenk så deilig det blir med en julaften i mellomjula også med din familie.
    Håper været roer seg, så kjæresten også kan ta litt fri.
    Ha en fin lillejulaften, klem fra meg:)

    SvarSlet
  11. Har været ude at holde bagved en der ikke kunne komme nogen steder, og vejen bag mig endte blinde, det lykkedes at skubbe ham fri heldigvis, og nu er jeg hjemme og klar til at fejre jul.
    God dag til dig og dine.

    SvarSlet
  12. Jeg skal heldigvis ikke partout ud - og det er jeg glad for :-).

    Rigtig glædelig jul og godt nytår til dig, Megan.

    SvarSlet
  13. Jeg går ind for, at vi kan skubbe lidt rundt med julen, så det passer bedre med vejret :-) Hellere det end at risikere at overnatte på landevejen. Klem og ha' en rigtig dejlig lillejuleaften, Lene!

    SvarSlet
  14. Julestemningen finnes ikke under treet, men i hjertet! Jeg håper du finner den når du trenger den - uansett om det blir i morgen eller senere!
    Ønsker deg en nydelig jul, kjære du!
    Hils Desember fra meg, den skjønne damen!
    Juleklem fra Lunalu

    SvarSlet
  15. Glædelig jul til dig - lige dér hvor du er! :-)

    Mine drenge og jeg skal blot ned for enden af vejen til min søster... Det er til at overskue :O)

    SvarSlet
  16. Kjære Lene.. bare innom for å ønske dig og din familie en rigtig God Jul! Klem fra Bea :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.