onsdag den 29. december 2010

I går aftes


I går aftes tænkte jeg, at jeg nok langsomt ville konvertere til B-menneske. Jeg sad i sofaen det meste af aftenen, te på sofabordet, stearinlys og så den gode bog, jeg læser i øjeblikket "The Angel's Game" af Carlos Ruiz Zafón. Det er sådan en historie, som drager. Der er noget Dickensk over miljøet og stemningen, historiefortællingen er på sin vis en smule gammeldags men alligevel nutidig på en original måde. Jeg læste og var slet ikke træt. Historien er fængslende god. Jeg følte mig helt afslappet, ingen særlige lyde omkring mig, kun hundenes snorken og mit eget åndedræt. Et par enkelte biler, som kørte forbi ude på vejen og for en kort stund lyste snelandskabet op i vintermørket. Her skal jeg bare sidde i timevis endnu, tænkte jeg og i morgen sover jeg så lidt længere. Ja, for jeg har jo juleferie! Mit egentlige nye liv starter først i næste uge. Så kom jeg til at tænke på, at jeg fra næste uge og et stykke tid fremover selv bestemmer min dagsrytme. Jeg behøver ikke længere at stå  op kl. 05:30 for at nå det hele. Jeg kan lave morgentankerne om til aftentanker. Eller til strøtanker, når det passer mig. Der er ingen regler og rutiner endnu, for dem skal jeg først til at bygge op. Finde ud af, hvornår jeg bedst skriver og i hvilken rytme. Hvornår jeg holder pause. Hvornår jeg går med hundene, for det bliver helt sikkert i dagslys. Og så vil jeg også bruge lidt længere tid på at lave mad! Det elsker jeg jo og kan godt lide, at der er tid til at kræse lidt om gryderne.
Mit nye liv! Dér sad jeg i selskab med Carlos Ruiz Zafón, på rejse i Barcelona og i selskab af nogle spændende og udefinerbare personligheder. God te og tid til at tænke et par små tanker, klatter af inspiration og noget, jeg måske kan bruge. Og så alt det andet!
Men hvad blev der af B-mennesket, spørger du sikkert? Hun slukkede stearinlysene klokken 22:30 og gik i seng. Og nu sidder hun her, mens det endnu er mørkt udenfor og resterne af månen lyser gennem vinduet. For jeg kom nemlig til at tænke på, at jeg på ingen måde har lyst til at ofre min morgen. Jeg vil helt sikkert stå en time senere op, men ikke meget mere. Ikke sove morgenen og formiddagen væk. Som om jeg kunne det! Nej, jeg er faktisk ret sikker på, at morgen og formiddag vil være det tidspunkt, hvor der drypper flest guldkorn fra mit tastatur og ud i det dokument, der er indledningen til et nyt kapitel i mit liv. Men vi får se. Jeg har lært, at intet er sikkert og jeg er helt indstillet på at lade mig forbavse.

Jeg vil lige benytte lejligheden til at sige tak for de dejlige kommentarer på mit indlæg i går. De giver mig hjertemod og glæde. Og kære Rimkoger, tak for dine ord omkring porten. De var yderst inspirerende og jeg fik nogle spændende associationer. Noget, jeg måske endda kan bruge! ;) Så bliv endelig ved med at kaste ord i min retning. Jeg glæder mig ved hvert eneste!

13 kommentarer:

  1. Morgener er fantastiske! Roen og stilheden inden dagen rigtig er begyndt er ideel til fordybelse. Tillykke med dit nye liv - jeg er SÅ spændt på at følge dig og dine tanker og dine skriverier. ;o)

    SvarSlet
  2. Jeg bliver bare så glad, helt dybt inde, ved at læse med hos dig.

    SvarSlet
  3. Det var dejligt at læse! Jeg elsker selv morgener, og selv om jeg selv kan bestemme min døgnrytme, har den ikke ændret sig meget, siden jeg holdt op med at arbejde. Mon ikke man er enten A eller B menneske sådan helt grundlæggende?
    Klem og en dejlig dag til dig!

    SvarSlet
  4. At være rigtig B-menneske må være dejligt, altså hvis man kan leve med det.
    Jeg er B-menneske om aftenen og for det meste A-menneske om morgenen. Elsker roen en sen nattetime og nyder mørket og roen en tidlig morgentime.
    Denne juleferie er godt nok blevet mere et B-menneskeliv og hvor jeg hader det. Er vågner omkring 8.30 og føler jeg har spildt et par timer på langs.

    Glæder mig til at følge din fremtidige levevis. Bare jeg turde gøre lige hvad jeg ville...
    Rigtig god dag!

    SvarSlet
  5. Jeg tror du aldri kommer til å bli et B-menneske; til og med jeg som er det, går mer og mer mot A:) Så du blir nok en A+:)
    Du finner nok de gode rutiner som passer deg og din kreativitet, det tviler jeg ikke på.
    Nyt resten av dagen også, klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Selv om du ikke helt klarer å pakke bort A-mennesket, må det være helt skjønt å tenke på at du nå kan styre dagen din akkurat som DU vil, og hvordan det passer DEG best :-)

    Jeg selv er A-menneske om kvelden, og B-menneske om morgenen ;-)

    Ha det godt og klem fra Siv

    SvarSlet
  7. Både Vindens skygge og Engelens spill er STORE romaner, spør du meg. Kos deg med all din gode tid!

    SvarSlet
  8. Boken du leser er en evenyrlig og herlig roman, så jeg kan godt skjønne at du fortaper deg i den og ikke vil sove. Ruiz Zafon er en fantastisk historieforteller og både Engelens spill og Vindens skygge er romaner jeg ikke klarte å legge vekk mens jeg leste dem, og jeg venter i spenning på neste verk fra denne spanske forfaterens hånd.

    Jeg fikk som du også en stor trang til å reise til Barcelona, der har heller ikke jeg vært.

    Kos deg med lesingen din, Lene, og ha en fortsatt fin romjul, som forørig er en norsk betegnelse på dagene mellom den 27.-31. des. Det er dager som ikke er riktig så hellige og navnet skriver seg fra norrøn tid da romjul betegnet tiden fram til 13. dag jul, altså fram til 6. januar.

    Klem

    SvarSlet
  9. Tusind tak for forklaringen på romjul, Janna! Det har jeg virkelig tænkt over! ;) Og så kan vi da bare rejse til Barcelona sammen, hva? Det var vel noget! :)

    Ja, Ruiz Zafon er en vidunderlig fortæller og jeg skal læse videre i aften!!!

    SvarSlet
  10. Skøn læsning og du kan tro jeg vil kaste ord i din retning :-)
    Knus

    SvarSlet
  11. Jeg skifter lidt efter årstid og stemning. Om vinteren sover jeg lidt længere end om sommeren, men i bund og grund er jeg nok B-menneske. Jeg tror snarere, at der er andre ting, der udløser "skrivekløen". Pludselig ser man noget eller læser noget, og så kører den rundt i hovedet...

    Har du læst Vindens skygge af samme forfatter? Hvis ikke - så kan den varmt anbefales... ;-)

    SvarSlet
  12. Har bare lest vindens skygge av Zafon og jeg må faktisk si han kjedet meg.... HUff, men jeg elsker bøker da altså, men litt mere action :)

    Hva skriver du om imorgen mon tro...?

    klem fra meg

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.