onsdag den 15. december 2010

Huset, håndværkere, tålmodighed


At lære tålmodighedens kunst er en af livets vigtige lektier for mig. Jeg sidder og piller ordet fra hinanden for at forstå betydningen bedre. Er det noget med at tåle og være modig i sin venten? Eller betyder tål i denne forbindelse noget helt andet? Den gode gamle Augustin sagde, at tålmodighed er visdommens ledsager. Og Alexandre Dumax, den franske forfatter, sagde at al menneskelig visdom kan opsummeres i to ord: vent og håb!
Egentlig vil jeg blot give en lille opdatering på tilstanden på huset, som der bygges på og som vi skal flytte ind i her først i det nye år. 2011. I øjeblikket går kæresten og hans medhjælper og ordner første sal. Der er blevet en lavet en væg, så jeg får mit eget kontor, det dér magiske rum, som jeg går og drømmer om. Jeg ser det for mig og jeg ved, at det bliver godt! Godt at være dér. Fuld af inspiration og ting, som jeg holder af. Symbolske finurligheder. Kærlige påmindelser om kreativitet og iderigdom. Den slags! Og et par stjernepuder til hundene, så de kan være omkring mig, mens jeg arbejder, skriver, lader mig inspirerer og falder i svimer.
Huset! Resten af det? Jo, vi havde hyret en maler, som skulle være startet for en lille måneds tid siden. Han skulle ordne hele 1. sal, maling, tapetsering. Hele molevitten. Ja tak, den opgave vil jeg meget gerne have sagde han. Og så sagde han ikke mere! Vi har accepteret hans tilbud og, troede vi, så havde vi da også en aftale om, hvornår han skulle starte. Men ak. Skuffelsen breder sig som ringe i vandet og den metafor er ikke god her, synes jeg. Den brød bare ud og jeg lader den være. Den insisterer! Men skuffede er vi! Endnu en håndværker svigter! Bliver forsinket og giver ikke besked. Dagene går. Kæresten har rykket ham, men den kære maler er åbenbart ikke sådan til at bide skeer med. Vi skulle måske prøve med malerskeer? Det trækker ud og vi kan se forsinkelsen ankomme med toget til perronen af frustration. Kunne det ikke bare blive færdigt. Nu, snart. Så vi kan flytte derud, få fælles arealer, mere plads? Og vi vil gerne betale for det! Håndværkere kom hid. Håndværker, som man kan stole på! Som du nok har gættet, har vi prøvet at blive svigtet før. Forsinkede. Og nu går kæresten og co. og laver det arbejde, som den kære malermester skulle have sørget for. Vi følger op og må sandsynligvis finde et andet foretagende, som har lyst til opgaven. Sådan meget snart. Tålmodighed er en dyd, siger de kloge. Og jeg må øve mig, øve mig og øve mig!

Men lige om lidt ankommer en flink ung mand til vores station. Det kan jeg mærke. Han er håndværker og han er en god en. En, som er stolt af sit arbejde og sit erhverv og som sætter en ære i at overholde aftaler. Han banker på og siger ja tak til opgaven. Og inden vi får set os om, står vores hus færdigt og vi flytter ind. 2011. Forår. Snart!

6 kommentarer:

  1. Det er et smukt hus. Jeg er sikker på, at det vil være godt at bo så smukt et sted. Og I skal åbenbart igennem alskens prøvelser i form af håndværkere, som ikke holder, hvad de lover. Møg frustrerende og ikke til at holde ud. Og holdt ud - det har du. Men meget snart kommer belønningen. :-) Jeg er slet ikke misundelig på dit kontor. Det må være en liese for sjælen, kreativiteten og produktiviteten at kunne lukke sig inde i sit univers og arbejde uforstyrret. Lade arbejdet ligge og gå til og fra...
    Jeg glæder mig usigeligt til at følge det..
    Knus herfra og en god aften ;-)

    SvarSlet
  2. Ah....jeg føler virkelig med dere...ja, tålmodighet er en dyd....men det får da være måte på Lene!! Håper dere finner en håntverker som er stolt av yrket sitt og som holder avtaler og ikke minst det han lover!!!!
    Huset er som et slott....ikke rart du drømmer.... Hundene bør få en herlig himmelseng på kontoret ditt:))
    Ha en fin kveld, klemmer fra meg:) som har sendt deg mail.

    SvarSlet
  3. Hvor ser det dejligt ud! Og dit helt eget kreative, magiske rum. Hvor er jeg glad på dine vejne!
    (Mht. malerarbejdet... Alt skal nok gå op i en højere enhed :O) )

    SvarSlet
  4. Så fint hus!!! Der kommer dere til å få det helt supert tror jeg :). Så kjedelig med håndvrkere som bryter avtaler og ikke er til å stole på! Håper dere finner en dyktig håndverker som kommer som avtalt og gjør huset til deres drømmehus :)
    Det ordner seg alltid for snille jenter vet du :)

    Klem

    SvarSlet
  5. Sikken et dejligt hus!
    Håndværkere er ikke altid til at stole på. Jeg har en kollega, som fik håndværkere til en renovation af det hus de købte i foråret. De begyndte i juni og skulle have været færdige 1. september. Nu 14. december lysner det, dog har elektrikeren meldt fra. Han har lukket sit firma og mener ikke han har forpligtelser over for min kollega, for han syntes han har fået penge nok og er lige gad med at han bare havde en dags arbejde mere hos dem.

    Håber alt flasker sig og I kan nyde foråret i det nye!

    SvarSlet
  6. Hvor ser det hyggeligt ud, jeres nye hus!
    Tålmodighed kan være en svær kunst, især når man føler sig svigtet af en, man troede, man kunne regne med. Det kan være svært at forstå, hvorfor nogle håndværkere tilsyneladende har en anden opfattelse af aftaler end de fleste andre... Håber alt falder på plads og I får det lige, som I kunne ønske jer det.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.