søndag den 12. december 2010

Honning og piri piri


Så kom søndag sørme sejlende. Jeg nåede lige at hoppe ombord, inden søndagsskibet sejlede videre. Man skal ikke tøve, hvis man vil med. Det er bare at gøre det! Nu sidder jeg her med varm kaffe. Morgenmaden er serveret og skibet gynger blidt og behageligt. Stille og roligt sejler vi afsted, ind i søndagen og en dag, som er skabt til at foretage sig så lidt som muligt. Sådan tænker jeg lige nu, men jeg tænker også kondicykel, vippebræt og en god gåtur. Det gælder om at udnytte vejrforholdene, de rene veje og muligheden for at gå uden fare for at falde. Det er sød musik for mit bækken. Men lige nu skal jeg bare sidde her ombord og gynge i takt til søndagens melodi. Som hundene i øvrigt kender udenad og glade og fornøjede synger med på. Den er vist en del af deres morgenleg. Ih, hvor vi hygger os siger de og bringer mig legetøj. Skænker mig pivedyr og bolde på snor uden nogen form for bagtanke. Bare jeg husker deres mad og en god gåtur senere.

Kæresten og jeg drog på julemarked i går. Det er jo kun jul en gang om året og der er noget hyggeligt ved at besøge et af de mange julemarkeder, som holdes rundt omkring i landet. Egentlig havde vi tænkt os Gisselfeld, men de havde sørme kun julemarked de to sidste weekender i november. Mærkeligt! Så turen gik til Svenstrup Gods ved Borup. Der var alt, hvad hjertet kan begære af julerier. Nisser, lysestager, julehjerter, stjerner, trommer, fugle og andre dyr ... rødt og sølv og guld. Den slags bliver jeg hurtigt forvirret over. Synes det hele flyder sammen og virker for meget. Jeg bliver ikke fristet. Men der var heldigvis andre ting, som kunne friste mig og som jeg faldt for. Det Portugisiske Hus havde en skøn bod med keramik og små specialiteter fra Portugal. Jeg genkendte de glade mønstre i keramikken fra min egen rejse til Portugal for nogle år siden. Og huskede den gode honning og piri pirien, der er stærk og velsmagende, hvis man da kan lide den slags. Jeg kan! Og jeg købte både honning og piri piri på søde glas, som det næsten er synd er tage hul på. De er utroligt dekorative! Der var også smagsprøver på portvin og fortællinger fra det gode land ved Atlanterhavet. Der hængte jeg lidt ud, indtil kæresten gjorde opmærksom på, at der altså også var andre boder og mere at se på resten af julemarkedet. Næste stop var ved en bod med vin fra Cypern. Ægteparret importerer selv vinen og kunne også fortælle spændende historier om klima og druer. Jeg var lutter ører og skulle selvfølgelig også smage både rødvin og dessertvin. Jeg elsker, når jeg får fortalt, hvor druen gror og i hvilke omgivelser og skal prøve at genkende forholdene i druen. Jeg lukker øjnene og er på Cypern. Mærker de varme vinde. Vågn op, sagde kæresten og synes, at vinen var for tør. Men jeg mente, at vi skulle købe to flasker, når nu ægteparret havde fortalt så spændende om den vin, de selv holder så meget af. Det gjorde vi så og gik videre. Kun til næste bod, for dér solgte en kvinde cremer lavet af aloe vera og propolis. Dér kom jeg til at købe et par gode tuber af den helende salve. Sådan! Kæresten satte triumf på og mente, at nu kunne vi altså gå forbi nogle boder uden at købe noget. Og det kunne vi også, for så var vi tilbage i nisseland og jeg synes, jeg har hvad jeg skal bruge af den slags. Det er ikke så meget. Jeg er kræsen, når det drejer sig om julepynt! Så vi nøjedes med at kigge, indtil vi nåede boden med de spanske mandler. Så slog jeg til igen!
Konklusion. Jeg tror, jeg trænger til at komme ud og rejse. Gå i små, kringlede gader med toppede brosten iført sommerklæder. Sommerbrun og forført af dufte fra fremmede gryder. Gademarkeder med krydderier og andre specialiteter. La la la la la! Man har vel lov at drømme og selvom kaptajnen på søndagens skib siger, at vi bliver i hjemlandet og at det snart er jul, så kan jeg sagtens rejse lidt på egen hånd. Det kan ingen forhindre mig i. Og jeg ved, at jeg er på langfart, når jeg smager den guddommelige honning og mærker den stærke prikken af piri pirien på tungen.

God søndag!

11 kommentarer:

  1. Jeg holder meget af julemarkeder og lader mig også gerne friste - men ikke så meget af julepynt, som jeg jo selv har i butikken. Men lækre ting, der smager godt... joh, det er lige noget... :-)

    Jeg kan levende sætte mig ind i, at du får feriefornemmelser af de udenlandske input - kan du ikke overbevise kæresten om, at en forfatter har brug for inspiration, og at en rejse altid vil være fyldt med netop det...? ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg elsker julemarkeder og alle de overraskelser man får - og det lyder vel nok dejligt, hvad du oplevede.
    God søndag til dig og hundepigerne, Lene, klem :-)

    SvarSlet
  3. Åh, du førte mig lige tilbage til min tur til Portugal i oktober. Dejlige minder.
    Julemarkeder er fascinerende.
    Øv, jeg kan ikke finde stunder til at besøge et i år.
    God søndag til dig og Black sender VUF til sine artsfæller.
    Knus

    SvarSlet
  4. JEg smiler av å lese dette:) Skjønner du likte deg ved bodene som solgte gode smaker istede for julepynt:)) Sikkert et flott julemarked.
    Seil videre i søndagen....her er det sludd og regn.
    Klemmer:)

    SvarSlet
  5. Enn å kunne gå på et julemarked å smake på viner!!! Det hadde vært noe for oss som ikke ser en flaske utenfor vinmomopolet:D
    God seiltur videre, ship o'hoi og klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Det høres ut som om dere hadde det hyggelig på julemarkedet i går, og noe fikk du jo kjøpt også. Jeg skulle gjerne hatt en tur til Portugal. Jeg har hørt at Lisboa er en av de vakreste hovedstedene i Europa.

    Når det gjelder bowlingen kontra adventskonsert, så har det seg sånn at guttene i huset har ønsket å gå og bowle. Det blir hyggelig det også. :)

    Ha en fin 3. advent!

    SvarSlet
  7. Det høres ut som et svært spennende og variert julemarked! Det høres ut som ubevisstheten din vil ut i verden ja!
    Selvfølgelig kan du sitte og drømme...nå har du jo litt godsaker som kan føre deg enda lenger inn i drømmeland :). God tur dit og kos deg!!

    Det høres kjent ut med beskrivelsen av dine herlige hunder :).

    Vi smakte litt på konfekten underveis ja, men ikke så mye som jeg hadde trodd...vi var liksom så konsentrerte i arbeidet at vi helt glemte det!

    Ha en herlig søndag!
    Her skinner fakisk solen og temperaturen er ganske behagelig, så idag blir det en ordentlig søndagstur på meg og jentene :).
    Klem

    SvarSlet
  8. Jeg deler din drøm. Sig til, hvis du har brug for en bodyguard, så er jeg parat... God søndsgssejlads.

    SvarSlet
  9. Samme her, Lene, jeg blir forvirret og har ofte vansker med å finne noe når utvalget er så stort; og jeg ender, som deg, gjerne opp med spiselige varer i stedet! Og det høres ut som du fikk med deg mange herligheter hjem; det kan komme mye godt ut av dem...

    Ha en fin adventssøndag videre.

    Mvh og klem
    Janna

    SvarSlet
  10. Gode valg og kjøp, min venn.
    Til nytelse og glede.
    MMMM.... :)
    Kan nesten sanse det hele.
    Den kremen er nok veldig god, vil jeg tro.

    God aften til deg,
    kjære nabo. :)

    SvarSlet
  11. Jeg synes også det er koselig med julemarkeder - men jeg lar meg ikke forvirre. Elsker at det myldrer av rødt og hvitt, nisser og engler, luer og votter osv. osv! Herlige dufter osv.
    Fint at du fant noe du likte - og takk for at du tok meg med til et varmere sted enn her for en stund!!!
    Tusen takk for koselig kommentar inne hos meg - jeg setter stor pris på besøkene dine!
    Ønsker deg en flott uke!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.