mandag den 20. december 2010

Hjertet som kompas

Tiden rinder ud. Som et timeglas hvor sandet næsten er nået bunden. Som den mørke nat, før dagen forsigtigt rejser sig på himlen, får selskab af solen og spreder lys over land. 3 dage tilbage! 3 arbejdsdage, så begiver jeg mig videre mod næste destination på min rejse. En destination, som jeg slet ikke kender endnu. Men som en klog mand, eller kvinde, engang har sagt, så er det ikke målet, det gælder. Det er turen. Det er turen, man skal nyde! Og det har jeg så absolut i sinde at gøre. Lige nu kan jeg slet ikke forestille mig, hvordan det skal blive. Jeg ved bare, at jeg skal skrive og bygge en rutine op omkring det. Lad det være kernen i det jeg gør og den, jeg er. Når man ønsker en tilstand, så skal man være den tilstand. Ønsker du glæde, så vær glæde. Det er lidt ligesom "walk the talk". Det du gerne vil opnå hos andre, må du selv være fortaler for. Men her kommer fidusen serveret på et sølvfad. Det er ikke nok bare at tale om det! Du skal gøre det selv og vise andre hvordan. Du skal være indbegrebet af det, du prædikerer og tror på.
"Walk the talk" siger December med et smil om læberne og en sjov engelsk accent. Den kan jeg ikke lige definere. Måske er der en smule walisisk over den måde, hun udtaler ordene på. Den måde hun synger bogstaver?
"Kan du egentlig engelsk December"? spørger jeg, mens jeg labber kaffe i mig. Træt fordi fuldmånetilstanden vækkede mig med et pling som en pære, der sprang. Lysvågen i nattens mulm og mørke, mens natten vågede over sneen og Vincents og Maggies stjerner gik tur på himlen. Fuldmånen kan noget, jeg ikke kan forklare. Den har stor indflydelse på meget her på jorden og min nattesøvn er hun også dronning over. Men selvom jeg er træt, så kan jeg ikke være sur på hende. Jeg er bjergtaget. Imponeret. Ydmyg og lillebitte, når jeg kigger op på hendes smilende måneansigt fuld af visdom og magi. Fuld af hemmeligheder så dybe som de krater, nogen siger der findes i hendes overflade. Jeg kan lide hende. Paradoksalt nok, når hun så ofte tyvstjæler min nattesøvn i sin fuldmånefase.
December betragter mig, læser min tanker og nikker bare. Om det er svar på hendes engelskkundskaber eller på, at hun er enig med mig i, at fuldmånen er en fantastisk dronning, det aner jeg ikke. Men det gør heller ikke noget. For der er 3 dage tilbage til jeg forlader min nuværende arbejdsplads og begiver mig videre- først ud i juleferie og siden noget, jeg ikke aner hvad skal ende med. Men én ting ved jeg. Hjertet er mit kompas. Glæden er mit brændstof og troen på, at jeg kan få det liv, jeg ønsker mig, mit store håb.
December er 20 dage gammel og hun bliver smukkere og smukkere for hver dag, der går. Som en kvinde, der ældes med ynde. Rynkerne er visdomslinjer. Jeg sidder og stirrer ind i hendes øjne, hvor julelysene tindrer, mærker trætheden og sender en kærlig tanke til fuldmånen på sin himmel og lyset over sneen i det magiske morgenlandskab.
"Jeg kan engelsk"! siger hun så og smiler til mig. Selvfølgelig kan jeg det! Jeg kan alle sprog. For der findes jo i virkeligheden kun ét sprog. Hun blinker til mig og behøver ikke at sige mere, for det sprog kender jeg også. Det gør vi alle.

Kæresten har lovet at køre mig på arbejde i dag. Og hente mig igen sammen med Aimee, som skal til dyrlæge og have sin årlige vaccination og tjek. Vi vil prøve en ny dyrlæge, som vi har fået anbefalet, en kvinde, som har sin egen landpraksis og som mange taler godt om. Jeg har talt med hende i telefonen og kunne godt lide hendes stemme. Kæresten ved lige, hvor hun bor, så hende besøger vi direkte efter arbejde. Håber vi kan lide hende, både Aimee og jeg. Men det tror jeg! Jeg har en god mavefornemmelse og den svigter jeg aldrig nogensinde igen. Den er sammen med hjertet den bedste indikation af, at tingene er i vater. Eller tæt på at være det!

Ha' en dejlig mandag! Følg dit hjerte, så farer du aldrig vild! :)

10 kommentarer:

  1. Håber dyrlægen er flink og at i synes om hende dig og Aimee ;) God mandag til jer. Knus.

    SvarSlet
  2. Jeg vil forsøge at følge mit.

    God mandag og tur hos dyrelægen. Stemmen er vigtig!

    Knus karina

    SvarSlet
  3. Intuitionen sidder i hjertet :-)
    Ha en herlig mandag og nyd arbejdsdagen, så du kan tænke tilbage på den med stor fornøjelse lige om lidt, når livet ser anderledes ud.
    Klap til hundene og KLEM

    SvarSlet
  4. Godmorgen, Megan, hvor er det smukt at læse om din intuition - sådan en tror jeg også meget på. Ha' en dejlig mandag, klem :-)

    SvarSlet
  5. Jeg har altid stolet på min intuition. Næsten. Man kan da vakle lidt. Trods alt. Det bliver spændende sådan fra nu af. :-)
    God dag til dig. Vi drager til Københavnstrup lige om lidt. Hele banden til lidt julebrunch og julegavehalløjsasa...
    Knus :-)

    SvarSlet
  6. Ja det er jo det jeg skal, nyde turen og "walk the talk" på min rejse mod marathondrømmen. Tak for den lille reminder!

    Fuldmånen kan også få min nattesøvn forstyrret i den grad, men det generer heller ikke mig, det er jo bare en del af naturen og så siger man "nååh ja, det er jo også fuldmåne".....
    Knus fra Det Høje Nord og tal for fin kommentar hos mig!

    SvarSlet
  7. Jeg liker det med å ha hjertet som kompass og stole på magefølelsen. Det er alltid spennende å bevege seg ut i det ukjente, men som du korrekt sier, så er det ikke målet, men reisen underveis som betyr noe. Jeg er sikker på at du har tatt et godt valg.

    Håper du blir fornøyd med den nye dyrlegen også.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  8. Du skriver så utrolig bra...det er deilig å lese...klart det er turen og ikke målet du skal glede deg til...og at hjertet er et kompass? Når du skriver det, så ser jeg at ja, du har helt rett!! Magefølelsen har jeg alltid stolt på...
    Jeg våknet av månen i natt....den var så skarp at den lyste meg mitt i ansiktet gjennom gardinen. Når Major og jeg ut 05:30, badet den i havet utenfor, utrolig vakkert å se....
    Lykke til hos dyrlegen, håper dere blir fornøyde:)
    Major har fått vegg-ord på veggen sin i dag, der står det: Hunden er menneskets beste venn. Ble kjempefint:)
    Ha en fin kveld Lene, klemmer til deg:)

    SvarSlet
  9. Hvilken pragtfuld opfordring Lene, og jeg er vis på at du er nået langt ved at følge dit hjerte, der er ganske enkelt heller ingen alternativ, hvis man vil leve et dejligt lykkebringende kærligt liv.
    God aften til dig og dine.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.