mandag den 27. december 2010

Hjertebank


Julen ligger igen bag os. December tilbringer sine sidste dage på pensionatet, som gør klar til at lukke og slukke. Når December drager afsted nytårsaften, drejer vi nøglen om og takker for at spændende år. 12 gæster har boet her, en efter en, aldrig sammen, men altid i perfekt rækkefølge og uden slinger i valsen. De kender deres plads, månederne, og har et velfungerende samarbejde. Ingen nævnt, ingen glemt.
"Hvad er så dit nytårsfortsæt?". December ser interesseret på mig og jeg kan mærke, at hun forventer et svar. Ikke noget med at vige udenom. Hun er helt sikker på, at jeg nu ved, hvordan mit liv skal flaske sig fremover. Men sandheden er, at jeg går forbi en masse åbne døre lige nu uden at kigge ind. Jeg har lukket en vigtig dør bag mig og jeg kan nu bevæge mig videre. Men jeg mærker instinktivt, at jeg skal passe på med ikke at forcere beslutninger lige nu. Jeg har læst et sted, at hvis man altid står med det ene ben i næste lejr og altid er på vej videre, så kommer man til at tilbringe sit liv på ét ben. Og noget har jeg lært! Selvom det er godt at kunne balancere på et ben engang i mellem, så gælder det om at finde fodfæste og have begge ben plantet solidt på jorden i øjeblikkets balance. Mærke roen, der breder sig fra top til tå. At kunne være i øjeblikket, hvile i troen og have tålmodighed, så tingene kan få tid til at udvikle sig omkring en, det er en gave. Det er en kunst, man kan lære at mestre og tro mig, jeg har virkelig haft svært ved den lektie. Jeg øver mig endnu! Jeg er en handler og tidligere har der ikke været langt fra tanke til handling, når jeg fik en fiks ide. Men jeg ønsker ikke at tilbringe mit liv på et ben!
"Du svarer mig jo ikke!". December sender mig et utålmodigt smil og blinker så til mig. "Hvor heldigt at jeg kan læse tanker. "Hvad er dit nytårsfortsæt?. Jeg er så nysgerrig ... også selvom jeg er Stenbuk nu og du forbliver den Skytte, du altid vil være!". Ja, månederne og jeg har en vis interesse for astrologi. December er ingen undtagelse og i modsætning til os andre, så har hver måned to stjernetegn, omend det ene er dominerende.
"Jeg vil følge mit hjerte" siger jeg så. Og mere vil jeg ikke sige lige nu! Jeg er i en omstillingsfase, hvor jeg taler ufornuft med mig selv og giver mig selv lov til at være følelsesmæssig ekstravagant. Jeg sætter følelser på ind på en glædeskonto i min helt egen hjertebank.
"Hjertebank"! December smiler varmt, så sneen smelter lidt. Det var en smuk tanke. Tag du den med dig videre ind i det nye år. Så kan jeg trygt rejse videre ud i verden af måneder og være den, jeg er skabt til at være. Hun klapper mig kærligt på hånden. For så ved jeg, at du er den, du skal være. Og når du er det, så falder alting på plads!

Sneen daler og en ny uge tager form. Den ser ligeså hvid ud som den sidste. Kæresten sidder på sneploven og jeg sidder på en fysiobold med resterne af min kaffe. Nu vil jeg gå ud i vejret!

Ha' en dejlig dag og husk, at du kan altid kan åbne en konto i hjertebanken. Det er gratis og renterne vil gøre dig så godt, at du slet ikke drømmer om det! ;)

Billedet er lånt på hjertebanken.no

13 kommentarer:

  1. Jeg har lige åbnet en stor konto i hjertebanken.
    Der tilskrives renter hver dag ved solnedgang :-)
    Hav en fantastisk dag.
    Knus

    SvarSlet
  2. Herligt at høre Kisser! :D Du må også have en dejlig dag. Knus til dig.

    SvarSlet
  3. Jeg har i mange år haft en goodwillkonto, men ingen bank, hvor den konto kunne huses. Men nu har jeg den. Tak for et dejligt mentalt billede, som er så fast, at den kan tages frem og tages hånd om.
    Det er holdt op med at sne heroppe. I dag skal jeg prøve at komme på tur. Uden hunden. Det bliver mærkeligt.
    En dejlig dag ønsker jeg dig, kære Lene.
    Knus herfra

    SvarSlet
  4. Jeg har åpnet en konto i hjertebanken, og det er de beste rentene jeg får :-) Det blir spennende å se hva du skal syssle med etter at pensjonatet blir stengt.

    Ha en fin dag og klem fra Siv

    SvarSlet
  5. Det drejer sig om at arbejde med sig selv hver dag hele året, så skal det nok give en masse renter i hjertebanken Lene, ingen tvivl om det, men jeg kan godt forstå at du lige væbner dig med tålmodighed, så du får lidt flere muligheder at vælge imellem.
    God dag til dig og dine.

    SvarSlet
  6. Ja, tenk at desember snart forlater pensjonatet! Å ha begge bena godt plantet på bakken, er nok det tryggeste, men oj så spennende med et ben av gangen av og til:)
    Hjertebanken er den beste bank, der får man skikkelig "valuta" for "pemgene":)
    Ha gode romjulsdager og klem fra meg, Vekten, som balanserer så godt hun kan;)

    SvarSlet
  7. å ha begge beina godt plantet på jorda er nok å foretrekke:)
    Tenk...snart er desember historie...for denne gang, tiden flyr.
    Flott med hjertebank:))
    Nyt dagen, klem fra meg:)

    SvarSlet
  8. En hjertebank lyder som en rigtig god idé! Mon ikke renterne er ret meget højere end virkelighedens bankers? ;-)

    SvarSlet
  9. En konto i hjertebanken - hvor er det smukt! Og som Kisser skriver, tilskrives der sikkert renter hver dag ved solnedgang :-)
    Ha' en dejlig dag, Lene, klem.

    SvarSlet
  10. Det er så fint det du skriver. Får sånn hjertero..... Ha ei fin romjul.

    SvarSlet
  11. Tænk et spændende år, du går i møde :-)

    SvarSlet
  12. Tenk, en hjertebank...så søt du er ;)

    Selv har jeg invistert i en tur ute i skogen idag, hele to mil på ski og jeg kjenner det er så godt i hele meg!!! Bare gå og gå og gå og høre...ingenting.... bare ens egen pust, lykke ;) Klem klem til deg

    SvarSlet
  13. Så fint med en gledeskonto i hjertebanken! :)
    Godt nytt år til deg!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.