torsdag den 9. december 2010

Hemmeligheder og havne


I dag ved jeg virkelig ikke, hvad jeg skal skrive om, siger jeg til December. Sætter mig tilrette med kaffen og PC på skødet som så mange gange før. Mens jeg gik med hundene, spekulerede jeg over, hvad dagens indlæg skulle handle om - for skrive skal jeg jo! Det har jeg besluttet for længe siden og den beslutning var det første skridt på min rejse.
Der er faldet sne igen. Den er god til det, sneen, og gør det igen og igen. Træner og bliver bedre. Det er såmænd den selvsamme disciplin, jeg tilstræber. Øvelse gør mester!
Og du vil gerne være mester!? December smiler over kaffekoppen. Ja, så er der kun en ting at gøre! Det er at øve sig. Træne! Hun løfter kaffekoppen men stiller den så brat igen og ser på mig med julelys i øjnene. Nu skal jeg fortælle dig en hemmelighed, min ven.
Jeg er straks fyr, flamme og lutter ører. Jeg kan godt lide hemmeligheder. Hemmeligheder, som afsløres for mig i fortrolighed. Jeg kan sagtens holde på dem. De passer perfekt i min håndflade. Når de først ligger der, er de trygge og tillidsfulde. Min mund er lukket med syv segl!
Ved du, hvad vi måneder laver, når vi ikke er på scenen? Ja altså, tilføjer hun og er ikke helt tilfreds med sit ordvalg. Når vi ikke er de måneder, vi er. Hvor er vi så henne? Snakker I nogen sinde om det, jer mennesker? Hvor pokker blev Februar af? Hvad laver hun nu? Hvor sover hun henne og hvad laver hun i det hele taget, når hun ikke er Februar i februar.
Jeg ryster på hovedet. Nej, det er ikke ligefrem det, vores samtaler handler om i menneskeland. Bortset fra, at vi ofte spørger os selv - og andre for den sags skyld - hvor sommeren blev af. Hvad pokker blev dér af min rejsekammerat Juli? De varme sommerdage langs stranden i Thy? Himlen og havet i blå sommerfarver og frisk fisk på grillen serveret med en iskold chablis?
Altid sommeren, siger December med en anelse foragt i stemmen. Men så ler hun bare. Nu skal jeg sige dig det. Når vi ikke er måneder, som I kender os, så er vi i træningslejr. Ja! Vi samles allesammen et tophemmeligt sted og dér bor vi hver især 11 måneder om året. Vi har hvert vores værelse, som er indrettet efter den årstid, vi repræsenterer. Ja endda så detaljeret som efter hver måned. Vores egen. Så jeg rejser ikke herfra sammen med det gamle år og tager på krydstogt til varmere lande. Jeg ligger ikke på en strand og spiller op til strandløver og andre gode dyr. Næh, jeg træner såmænd og bliver bedre til at være mig. Så ser hun intenst på mig med et spørgsmålstegn på læberne.
Kan du ikke mærke, at jeg er blevet bedre? Bedre til at være December og gøre det, man forbinder med min måned?
Jeg nikker uden tøven. Absolut December! Jeg kan mærke stor forskel. Jeg kan godt mærke at du har øvet dig. Denne gang har du tryllet med snevejr, så vi er næsten sikre på en hvid jul. Ja, så sent som i nat har det sneet! Du bliver bedre og bedre, December.
Hun ser glad ud. Vi vil jo alle sammen gerne have lidt ros. Gerne vide, at vi slår til og er gode til at være dem, vi er. Det vil jeg også. Ingen tvivl om det. Jeg skriver og jeg øver mig. Tænker tanker, skriver ned. Bobler med ord og syder med sætninger. Følger opskrifter og improviserer. 
Er det ikke skønt? December stråler og skynder sig at sætte en julesang på, så vi rigtig kan komme i stemning. En af de engelske, som hun ved, jeg holder så meget af. Er det ikke bare dejligt, at man kan blive bedre til at være sig selv? Blive den, man er skabt til at være. Når man mærker efter og tør stå frem, så sker der noget. Det er som om kroppen pludselig passer bedre omkring sjælen. Alting sidder på det rigtige sted og man bevæger sig afsted med selvtillid og glæde. Glæde fordi man er lige den, man skal være. Og jeg er December! Jeg elsker hver eneste dag og det håber jeg, at man kan mærke!
Det kan man December, svarer jeg og det er kloge ord! Jeg øver mig også på at være mig. Hele mig med hud og hår og lyst til at gøre noget helt andet end det, jeg gjort tidligere. Stille og roligt sejle mod den havn, som har ventet på mig hele livet og som altid vil være dér. Ligegyldigt hvornår man sætter kursen mod den. Ligegyldigt hvor sent man beslutter sig for, at nu skal det være og ændrer kursen.

Ha' en dejlig vinterdag og glæd dig over at være den, du er! En skøn original! ;)

10 kommentarer:

  1. Øvelse gør mester- helt enig.
    At øve sig på at blive en bedre mig... Fedt !

    SvarSlet
  2. Og inde i mit hoved lyder en strofe af en sang om at langsomt bliver vi bedre, men jeg kan ikke komme i tanke om mere :-)
    Tak for gode ord og ha en dejlig decemberdag

    SvarSlet
  3. Lene.. du er en mester ! jeg ble rørt ved din historie.. helt ind i hjertet:) knus fra mig

    SvarSlet
  4. Verdenen er fuld af skønne originaler.
    Tak for et herligt og tankevækkende indlæg - igen.
    Hav en skøn dag.
    Klem

    SvarSlet
  5. Sikke et dejligt tankevækkende indlæg Megan♥ Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  6. Du fikk meg til å fundere i dag morges, Lene.
    Det å bli bedre til å være seg selv. Det er jo det som er essensen. Kanksje er det en livslang øvelse?

    Det hele fikk meg til å tenke på et sitat fra boka: "End the struggle and dance with life".
    Her kommer det:

    An Old woman, when asked why she always was cheerful, replied: "Well, I wear this world just as a loose garment".

    Forfatteren skriver deretter:
    WHAT A LOVELY IMAGE- WEARING this world just as a loose garment. What came to me when I first saw that quotation were the words....

    FREE
    EASY
    COMFORTABLE
    SOFT
    FLEXIBLE
    FLOWING
    DANCING

    Well, that`s the way we all want to wear life.

    Ha en god dag!

    SvarSlet
  7. Vist gør øvelse mester. Jeg kommer til at tænke på at hende der Else bliver opfordret til meget.
    Her er et par eksempler:
    øvElse – beggyndElse – berusElse – deltagElse – fornøjElse – fristElse – rystElse – skrivElse – spøgElse – undersøgElse
    Find selv på flere.

    PS Hils December.

    SvarSlet
  8. Deilig lesing nok en gang..du beskriver dette så godt at jeg sitter og nikker mens jeg leser...og jeg synes jeg ser deg, kaffekoppen, pc`n og desember i fortolig prat.
    Nå er det ikke mange dagene igjen på jobb...tenk så herlig:)
    Ha en fin kveld Lene, klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  9. Greit å vite hva månedene gjør resten av året ;-) Fint av Desember å røpe hemmeligheten.

    Ha en fin kveld og klem fra Siv

    SvarSlet
  10. synd desember er så travel at en nesten får vondt i magen, i brystet i hele seg...
    etter en runde qigoing er en nesten som ny igjen, men du så deilig det skal bli med litt fri, ingen forpliktelser, ingen mas og kjas ,)

    klem klem fra meg til deg ;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.