tirsdag den 7. december 2010

Drømmetanker


Jeg har lyst til at arbejde i en virksomhed, som handler om glæde. Glædens hule, tænker jeg, og så får jeg associationer, som jeg ikke burde have her så tidligt om morgen. Det er slet ikke det, jeg mener! Jeg tænker mere på produkter, som handler om at give glæde. Og om medarbejdere, hvis fornemmeste mission er glæde og hvor glæde er det, der står øverst på dagsordenen ved alle møder, interne som eksterne.
Tror du, at du kan sælge glæde? December ser oprigtigt nysgerrigt på mig. Ikke med sit ellers lidt drilske blik, men mere alvorligt. Sådan kan hun også være. Ugens tilbud. 2 glæder for 1 glædes pris. Nu smiler hun lidt for bredt og bryder så ud i en smittende latter.
December altså! Jeg smiler også. Det er jo mere i overført betydning. Jeg tænker bare på, hvor skønt det ville være gå på arbejde hver morgen og se frem til at være sammen med nogle mennesker, som var ligeså glade. Og hvorfor var de glade? Fordi vi alle skulle lave det, vi allerbedst kan lide! Og den glæde og stolthed, vi ville have ved det, vi producerede eller arbejdede med, den ville smitte. Vi ville give den videre. Når vi talte i telefon. Eller havde møder ude i byen. Og alle ville gerne komme til møder i vores virksomhed, fordi man med det samme kunne mærke, når man trådte ind af døren, at her var der godt at være.
Det lyder som en god ide. December nikker. Men hvis du skal lave det, du allerbedst kan lide ... så skal du jo skrive!
Selvfølgelig, svarer jeg. Både på den ene og den anden måde.  Forfatter det er og bliver jeg. Aldrig mere skal jeg afvige fra den titel eller følelsen af at være det. Man bliver det, man tænker om sig selv. Man bliver det, man tænker og føler.
Hvem skulle arbejde i virksomheden? December har ikke sluppet tanken og alle sine påtrængende og gode spørgsmål. Og hvem skulle være chef?
Jeg kunne sagtens være chef, siger jeg uden at tøve. Men det er ikke vigtigt. Kollegerne skulle være kreative mennesker, gerne kunstnere, men alle med lyst til et slags fællesskab midt i det at være sig selv og skabe det, man brænder for. Jeg ryster på hovedet. Jeg er ikke kommet længere med tankerne end som så, December. Det er endnu kun stjernedrys. Men siden du spørger, så kunne jeg godt tænke mig en vis Catia Chien som kollega i virksomheden. Det er hende, som har malet det billede, jeg viser på bloggen i dag. Jeg faldt tilfældigvis over hendes hjemmeside i går. Faldt pladask for hendes billeder. Blev inspireret og tænkte, at jeg godt kunne skrive historier ud fra hendes billedverden. Hun bor vist i Californien, men det er jo ingen hindring. Verden er lille, når det handler om glæde og om at give den videre. Det kan gøres på mange måder. Ord og billeder er en af dem. Farver!

Ja, jeg har mange gode tanker i øjeblikket. De kredser omkring muligheder. De søger efter spirer i den kolde, frosne vinterjord og tænker på, hvad der mon gemmer sig dér under sneen, dybt nede i jorden. Kan man overhovedet plante noget nu?
Man kan plante tanker og gode intentioner. Absolut! December er med hele vejen. Man skal ikke lade sig narre af is og frost og tilsyneladende gold jord. Intet er som det ser ud på overfladen. Det handler om at tro. Og have tillid! Hun smiler underfundigt og hendes øjne funkler som tusinde julelys. Hun er jo julens måned og værtinde ved hjerternes fest.
Tiden går, mens vi sidder her over kaffen en tidlig december morgen. Mørket ligger tykt og tungt derude og stilheden synger morgensang. Hvis man er helt stille, kan man høre den. Sagte toner så sprøde som skindet på julegåsen. Jeg har lyst til at lukke øjnene, synke tilbage og sove lidt videre.
Men det gør du selvfølgelig ikke! December ryster på hovedet. Så hun er altså også tankelæser! Man kan da heller ikke skjule noget for de måneder! Jeg rejser mig og trykker udgiv. Endnu et indlæg er sendt afsted. Endnu en morgen er oprandt og endnu en decemberdag er klar til at fryde og fornøje. Tag imod og glæd dig!

Besøg Catia Chien her.

5 kommentarer:

  1. God morgen Lene.
    Jeg melder mig "frivilligt" som din kommende kollega i glædernes hule:-)

    SvarSlet
  2. Ja, en dejlig ide,,, jeg dagdrømme-tænker af og til på at opstarte "et eller andet" som på en eller anden måde kan bringe glæde og minde os om. Tanken er diffus, men rar.
    Og,
    et eller andet sted, er det måske det, vi gør nu og her, mens vi skriver?
    Du bringer glæde til mig! :-)

    SvarSlet
  3. Ja, tænk at arbejde sådan et sted. Jeg er sikker på, du kommer til det, fordi du fokuserer på glæden, Lene - hvor var det smukt at læse.

    Klem og en rigtig glædelig tirsdag til dig!

    SvarSlet
  4. Sikke dejlige ord på en ny morgen.
    Og solen er brudt igennem. Jeg tager imod med glæde og vender mig prøvende ud mod verden.
    Også en rigtig glædelig tirsdag fra mig til dig.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.