tirsdag den 21. december 2010

Får James mon sin vilje?



Så sidder jeg her. Tirsdag morgen med kaffe, ostemad og en bil begravet i sne. En bil, som ikke vil starte! James nægter simpelthen at komme i omdrejninger denne iskolde tirsdag morgen, hvor der igen er faldet en tung dyne af hvidt himmelpulver. Jeg skal skovle mig ud under alle omstændigheder, men tænkte jeg, nu gør jeg lige James ren, starter ham, så han kan få varmen denne kolde morgen og ... Nej! Han vil ikke. Fri mig for det onde, siger han, hoster og takker nej.
Jeg er tilhænger af, at man skal sige fra. At man kan tillade sig at sige fra og bruge ordet "nej" i ligeså høj udstrækning som "ja", hvis der er noget, man ikke vil eller ikke har lyst til. Man sætter selv sine egne grænser. Man ved selv, hvor den grænse går og hvornår det føles OK eller ej. Og lige nu føles det åbenbart slet ikke i orden for James, at jeg vil have ham i gang denne iskolde snemorgen i december, hvor kæresten igen er forsvundet med sin elskerinde, sneploven, og jeg sidder tilbage med 2 arbejdsdage, som nok ikke bliver blandt de nemmeste af slagsne at nå frem til. Senere må jeg prøve at få fat i vores gode nabo, som har fri i dag. Han er noget af det mest hjælpsomme og jeg er sikker på, at han gerne vil være præst og go-between, så James måske kan overtales til at ekskortere mig de sidste arbejdsdage til og fra jobbet.

Men smukt ser det ud! Månen lyser fuld og fin over snehvideland. Træerne er tunge af sne. Lyset er blåt og hvidt og var det ikke fordi jeg skulle afsted, ville jeg fryde mig over eventyret, trække i det gode tøj og gå en tur ind over markerne. Eller også ville jeg bare sidde her lidt og nyde det. Nyde, at jeg ikke var en af dem, der i dag skal kæmpe sig igennem snemasser, glatte veje og kaotiske trafikale forhold. Sommerpige, som er gået i hi, læser bøger, skriver bøger, jonglerer med ord og pynter op til jul. Jeg kunne endda overtales til en ordentlig gang rengøring i dag. Oprydning. Udsmidning. Jeg flirter med tanken om feng-shui og om at få luft omkring mig, så inspirationen og livsglæden kan spire og gro. Men der er to dage endnu og jeg har ikke fået fri. Ikke officielt, men måske giver snemasserne og James, som ikke vil, mig alligevel en dag, som ikke helt bliver efter planen? Jeg ved det ikke. Det afhænger af så meget.

Drømmer du stadig om en hvid jul? Jeg tror bare, at jeg skal gøre det samme, for lige nu er vejrudsigten lovende, hvis det er den slags, man går og håber på. Eftersom jeg jo skal nordpå og fejre jul med familien, er det slet ikke det, der står øverst på min ønskeliste. Men jeg får jo så mange andre ønsker opfyldt, så måske skal jeg bare tænke: Pyt! Hvis jeg ikke kan køre, så bliver jeg her! Så holder jeg jul med svigerfamilien og juleaften kan man da holde anytime. Big time! Det er kun fantasien, der sætter grænsen. Fantasien ... og sneen. Spørg bare James!

Fortsættelse følger ... :)

10 kommentarer:

  1. Ja, så vågner man igen til det smukkeste landskab som i eventyr, postkort og alt det der. Hvid jul, ? ja det ser da ud til det.
    Håber du får en fantastisk dag, om James vil starte eller ej :-) Bare jeg kunne sne inde men nok svært på 4.sal, med en flittig vicevært der har dyddet sne siden kl. 05!!Og med kun 5.min til arbejde tror jeg ikke de køber den.

    SvarSlet
  2. At sne inde var en stor drøm for mig, da jeg var barn :-)
    Jeg forstår James:-)

    SvarSlet
  3. Vi er simpelthen nødt til at være omstillingsparate her i livet Lene, og naturen gør sit til at vi bliver mindet om det, men naturen minder os også om hvilken styrke vi alle som mennesker besidder, idet vi jo alle sammen er en del af universet, så vi må væbne os med tålmodighed og så ellers bare nyde denne kontrasternes tid.
    God dag, håber at du får givet James lidt kunstigt åndedræt.

    SvarSlet
  4. Pøj pøj med James - uha, det er ikke sjovt, når bilen ikke vil starte, og slet ikke i dette vejr. Selv om det er vanvittig smukt med al den sne, drømmer jeg om en jul, der ikke er hvid. Hvordan skal vi alle komme rundt?
    Klem og ha' en dejlig dag, Lene!

    SvarSlet
  5. Jeg håber du når frem til Jul. Og jeg håber du når frem til at sige farvel til dine kolleager imorgen.. Pøj pøj.

    SvarSlet
  6. Når man har en gammel bil, får man efterhånden et forhold til den. Og er dybt taknemmelig, når den starter efter at have været begravet i snedynger i flere uger. Den er tapper og tjenstvillig. Sådan er vores lille gamle Golf. Den er sej er den. Men din James strejker bare i dag. Han vil på juleferie. :-)
    Måske får du din ufrivillige men kærkomne dag hjemme. Det håber jeg for dig. Det er alligevel fint at have fået ferie allerede. Så er der tid til at få alt på plads og få hygget. Sådan big time med ro på for alle.
    God tirsdag til dig.
    Knus fra det nordsjællandske ;-D

    SvarSlet
  7. Det er slet ikke pænt af James ikke at være i stødet. Har du overvejet at købe en starthjælper. Den koster 2-300 kroner. Vi har en, og vil bilen ikke starte, bliver den sat til akumolatoren, et vrid med nøglen og motren springer i gang :-)

    SvarSlet
  8. Stakkars James i kulden:) Hos meg er det - 13 og kald sno....tror mange av oss kunne sagt at NEI, nå er det nok...
    Håper du kom deg vel på jobb....
    Klemmer:)

    SvarSlet
  9. Stakkars James, han har nok følt seg frossen i det siste;) Her er det ca 16 minus, og jeg virrer rundt og rydder...fremdeles:O) Jeg har så lett for å finne på andre ting som er mer gøy:)
    Kos deg, og lykke til med James!

    SvarSlet
  10. Det ser ut til at det er kaldt over hele linja nå. Vi hadde minus 15 i morgentimene i dag. Ergerlig ikke å få start på bilen. Håper det ordnet seg.

    I dag blir det pynting av stue og juletre her hjemme. Nå er det endelig ferie.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.