lørdag den 4. december 2010

Beef Picadillo Chili


Der er Beef Picadillo Chili i støbejernsgryden. Det er en simrende eftermiddagsforestilling, hvor duften af chili, koriander, spidskommen og kanel breder sig i køkkenet, mens tusmørket sænker sig. Det er en fyrig vintergryde. Simremad, når det er bedst! Og efterhånden er det blevet en slags tradition for mig at servere denne ret, når jeg holder fødselsdag. Den passer perfekt til en god aften omkring køkkenbordet. Burritos og guacamole. Krafig rødvin fra Chili, som laver tykke gardiner på glassene. Det varmer og det gør godt. Og eftersom det har stået over ilden i timevis, ingredienserne tilsat i etaper og i nøje afstemt rækkefølge, er smagen helt fantastisk. Kødet er selvfølgelig af den bedste slags. Ikke hakket okse til denne ret, nej! Det skal være det skønneste udskårede øko-kød, som bliver så mørt, at man slet ikke behøver kniv for at skære det over.

Når jeg laver retten, kommer jeg i sydamerikansk stemning. Jeg finder salsa og cubanske rytmer frem. Og så man gerne danse lidt, mens man finder ingredienserne frem. Pludselig er jeg ikke længere i Danmark langt ude på landet. Der er ikke længere sne. Det er ikke spor koldt! Jeg har sydamerikansk blod i årene og varmen breder sig sammen med duften. Beef Chili Picadillo.

Jeg har en fantastisk opskrift og er du interesseret, sender jeg den gerne til dig! :)

Vamos todos a celebrar!

4 kommentarer:

  1. Jupp, jeg liker salsa, chili, vin og mørt kjøtt,-så dette høres absolutt ut som noe for meg!

    SvarSlet
  2. Elsker chili og har begynt å bruke det mer og mer. Retten hørtes poetisk god ut slik som du beskriver den =)

    SvarSlet
  3. Dette hørtes da virkelig "utenlandsk" ut:)) Send meg gjerne oppskrift på mossan.major@gmail.com for jeg er i startfasen for å prøve nye oppskrifter:)
    Kos deg, klem fra meg;)

    SvarSlet
  4. Jajajajaja :-) katrine.lind2@skolekom.dk For elsker simremad - det smager bare af mere og så kan det lave sig selv færdigt mens mor sætter håret og gør sig lækker! ;-D

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.