torsdag den 18. november 2010

Storm og sludder


Sikke da en morgen. Stormen piver om hushjørnerne og råber op. En slags Speakers Corner som i London. Det her er bare Danmark, lidt ude på landet, sådan midt på Sjælland et sted. Og den store taler i dag er vinden. Han har brølet hele natten. Er ikke blevet træt endnu. Han har holdt os vågne. På et tidspunkt lød det som om, at han forsøgte at vælte huset. Nu skal I flytte! Nu er det på tide. Hvis I ikke selv vælger at flytte, så flytter jeg for jer. Flytter hus og inventar!!!
Spøg til side. Morgenen er ankommet med 4-toget, det allerførste tog på en kold og vindomsust perron. Jeg er steget ud, forsigtigt, ser mig omkring og aner ikke, hvor jeg er henne. Der er ingen andre mennesker, men jeg er ledsaget af to hunde, som følger mig i tykt og tyndt. Og det er faktisk ikke så tosset endda, skulle jeg hilse og sige. De er nemlig altid ledsaget af godt humør, hvis jeg skulle mangle lidt på den konto. Vi har masser, siger de, se bare her! Kom og leg. Lad os gå en tur. Vi kan også nusse. Hygge. Sig hvad du har lyst til. Vi er friske! Så friske ...
Som oftest, når jeg sætter mig til tastaturet disse her tidlige mørke morgener, som jo er lyse om sommeren, ved jeg ikke, hvad jeg skal skrive om. Der kommer bare noget ud! Der kommer altid noget ud. For der er altid en måned, altid en vejrsituation, altid en masse følelser og tanker og bøger ... bøger ikke mindst! Og apropos bøger, fik jeg læst Brida (af Paulo Coelho, hvis du skulle være i tvivl) færdig i går. Dejlig bog. Fuld af gode ord og simpel visdom. Og så sidder man dér tilbage på sofaen, tekoppen er næsten tom og bogen er slut. The end! Hvad så? Hvad skal man så læse? Jeg har en fin liste og bøger linet op på rad og række og havde jo egentlig tænkt mig at fortsætte med "The Book Thief". Eller endnu en Paulo Coelho, mens jeg er i stødet. Men så slog det mig. Jeg trænger til en pause! Jeg trænger til en pause fra gode citater og tanker, der hvirvler rundt som en tornado på prærien. Så det blev en krimi. En af dem fra bogklubben, som jeg ikke har læst. Der er også krimier på listen nemlig. Og det kan være nok så rart at få lidt almen spænding uden for meget at tænke over. Udover at gætte på, hvem der har gjort det. Eller hvordan og hvorfor. Ælle bælle, valget faldt på "Den Søde Sommertid" af svenske Mari Jungsted. Jeg er tilbage i sommeren og det er nu ikke så tosset endda.

Mens stormen raser og vinteren tuder som en færge der nærmer sig havn, siger jeg god morgen. Ønsker dig en god dag med vind i sejlene. Vinden kan jeg garantere, hvis du bor på disse kanter. Sejlene hejser du selv. God tur! ;)

26 kommentarer:

  1. Spændende at du fortæller, hvad du læser - det er så rart at få inspiration. Og når du skriver om dine morgentanker, kommer jeg til at tænke på Julia Camerons 'Kreativitet', hvor hun opfordrer os til at skrive morgensider hver dag.
    Klem og en dejlig dag til dig!

    SvarSlet
  2. God morgen Madame! :) Jeg har netop læst Julia Camerons "Kreativitet" for en del år siden og også dengang skrev jeg, men bare i en bog. Bloggen startede for mit vedkommende for at skrive og få en rutine, og det må man sige at jeg har fået! ;)

    SvarSlet
  3. Skønt billede. Hjemmefra?

    Kan ord være gode??? De kan vel være gode for den der læser dem. Mig blandt andre. Den måde du sammensætter ordene på er magisk. Som dit billede. Dine ord sætter magiske tanker i gang. Når jeg har været på din blog, forlader jeg den altid som et andet menneske ... et menneske der ser tingene på en lidt anderledes måde, inspireret og gladere. Glad for du findes. Glad for dit skriveri. Knus

    SvarSlet
  4. Vi har mye å lære av hundene....tenk å alltid være glad..leke og kose:) Den vinden hørtes kald ut...kaldt hos meg også men bare litt vind, det er helt normalt her.
    Ha det hyggelig med krimbok:)
    Her er det tid for ettermiddagstur....klem til deg:)

    SvarSlet
  5. Tove, min ven, tusind tusind tak for dine gode ord. Du gør mig så glad! :) Hvis jeg formår at give hverdagens magi videre til dig som læser og du forlader mit univers med bare lidt mere glæde, end du kom med, så er jeg en lykkelig kvinde. Ser du, det er en del af min drøm. At kunne det. At gøre det! Give glæden og det gode i livet videre. Og magien selvfølgelig! ;) Dine ord har varmet mig på en kold dag! Knus og jeg er bestemt også glad for at du findes. Selvom det desværre er helt oppe i det mørke Jylland ;)

    SvarSlet
  6. For dælen Lene, du skriver helt fantastisk, det springer helt bogstaveligt ud og erobrer tasterne, som en anden melodiøs kunstner på et piano, ja vy inspiration skal der til indimellem, ingen tvivl om det, god fornøjelse med Mari.
    Masser af klem herfra Odense.

    SvarSlet
  7. Good post. I learn something new and challenging on sites I
    stumbleupon every day. It's always helpful to read through articles from other authors and practice something from their web sites.
    hardwood flooring

    Here is my page; engineered hardwood floors
    my page :: engineered hardwood flooring

    SvarSlet
  8. Heya i am for the primary time here. I found this board and I in
    finding It really helpful & it helped me out a lot.
    I am hoping to give something back and aid others like you aided me.


    Also visit my page: hardwood floors

    SvarSlet
  9. naturally like your web-site but you have to test
    the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling issues and I
    in finding it very troublesome to inform the reality on the other hand I'll certainly come again again.

    Here is my webpage - hardwood flooring installation

    SvarSlet
  10. I am genuinely delighted to glance at this webpage posts which carries lots of valuable information, thanks
    for providing such statistics.

    My web-site; hardwood floors
    my website - Learn Additional

    SvarSlet
  11. Simply want to say your article is as astounding.
    The clearness in your post is just excellent and i can assume you are an
    expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your feed to keep updated with forthcoming post.
    Thanks a million and please continue the gratifying work.


    Also visit my site :: wood floors

    SvarSlet
  12. Great beat ! I would like to apprentice while you amend your site, how can i subscribe for a blog site?
    The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

    Also visit my web page ... hardwood flooring

    SvarSlet
  13. bookmarked!!, I love your blog!

    Also visit my website - hardwood flooring

    SvarSlet
  14. Howdy! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me
    of my previous room mate! He always kept chatting about this.
    I will forward this post to him. Pretty sure he will have a good
    read. Many thanks for sharing!

    Here is my web page; toe nail fungus treatments

    SvarSlet
  15. Howdy! This post could not be written any better!
    Reading through this post reminds me of my previous room mate!

    He always kept chatting about this. I will forward this
    post to him. Pretty sure he will have a good read.
    Many thanks for sharing!

    Here is my page; toe nail fungus treatments
    My website :: treatment for toenail fungus

    SvarSlet
  16. Heya i'm for the first time here. I came across this board and I in finding It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something again and help others such as you helped me.

    Here is my webpage: Suggested Resource site

    SvarSlet
  17. I needed to thank you for this fantastic read!
    ! I definitely enjoyed every bit of it. I have got you book marked to check out new things
    you post…

    Stop by my site - click through the up coming web page
    My page :: hardwood flooring installation

    SvarSlet
  18. I'll immediately snatch your rss feed as I can't find
    your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service.
    Do you've any? Please let me recognise so that I may just subscribe. Thanks.

    Feel free to surf to my homepage: hardwood floors
    My webpage :: Personal Site

    SvarSlet
  19. I am not sure where you are getting your information, but
    good topic. I needs to spend some time learning much more
    or understanding more. Thanks for fantastic information I
    was looking for this information for my mission.



    my weblog; just click the up coming internet site
    my web page > hardwood flooring

    SvarSlet
  20. Please let me know if you're looking for a article writer for your weblog. You have some really good posts and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd
    absolutely love to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please send me an email if interested. Regards!

    Here is my webpage - zetaclear side effects

    SvarSlet
  21. Hey! I'm at work browsing your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!

    Look at my blog post ... housekeeping jobs in mn

    SvarSlet
  22. After looking at a number of the blog posts on your
    blog, I honestly like your way of writing a blog.
    I book marked it to my bookmark webpage list and
    will be checking back soon. Please visit my
    web site as well and let me know how you feel.



    Also visit my website; Going Here

    SvarSlet
  23. It's really very difficult in this busy life to listen news on Television, therefore I only use world wide web for that purpose, and get the latest news.

    Here is my blog post ... hair fall solution

    SvarSlet
  24. Pretty! This was an extremely wonderful article.

    Thanks for supplying this info.

    My website; hair follicle
    Also see my web site: cure for hair loss

    SvarSlet
  25. I'm really enjoying the design and layout of your blog. It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for
    me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Fantastic work!

    Visit my web page ... http://testphp.altervista.org/index.php?do=/blog/192/why-you-should-hire-a-professional-cleaning-service-company/
    My web page > cleaning service company

    SvarSlet
  26. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good.
    I don't know who you are but definitely you're going to a famous blogger if you are not already ;)
    Cheers!
    www askjolene com

    Also visit my web blog :: disney tickets

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.