lørdag den 27. november 2010

Sneenkelørdag


Jeg er vågnet op til et magisk morgenlandskab. Alting er hvidt. Sne så langt øjet rækker. Her er helt stille. Sneen har dæmpet lydene og dækket alt det, der er. Landskabet er svøbt i den hvideste vinterkåbe, jeg længe har set. Og jeg har truffet en beslutning. Jeg er sneet inde. Det er officielt. Jeg har hvad jeg skal bruge. Denne weekend dedikerer jeg til sneen og vinteren. Til glade hunde, som leger. Snebolde og skihandsker. Og i øvrigt er jeg sneenke. Kæresten har jeg ikke set meget til. Han er blevet gift med sneploven. Det er et tvangsægteskab, skulle jeg hilse og sige. Det handler ikke om kærlighed! Han har slet ikke lyst til, at det skal være allerede. I november!? Det er usædvanligt og uventet. At køre sneplov hører januar og februar til. Det er de måneder, hvor han gerne vil tjene lidt ekstra. Lige nu er der masser af andre gode ting, han kunne lave. Men han har underskrevet kontrakten og sneen er ligeglad med vores forventninger om hvor og hvornår. Nu er den her! Og den er tilsyneladende kommet for at blive. Vejrudsigten er ligeså hvid som min baghave.
Hvid weekend, November! Jeg nikker til min gæst på pensionatet, som bevæger sig hjemmevant omkring. Hun spørger ikke om lov og det skal hun heller ikke. Sådan er vores venskab. Vi er her, omkring hinanden og med hinanden, men vi skal ikke undskylde for vores særheder og egendommelige lyster. Vi gør, som det passer os. Befriende, når man kan være venner på den måde. Når November laver kaffe og bager boller, selvom jeg ikke har opfordret hende til det. Det var i øvrigt en fin hentydning, November! Varme boller! Hun smiler bare. Det kan du selv gøre, min ven. Og det ved hun godt, at jeg ikke gør. Jeg har ikke meget mel i huset og jeg er jo sneet inde. Ikk?
Vi er sneet inde! November ler og blinker til mig. Der skal læses og skrives. Husk at skrivegruppen har opgave for og deadline er søndag ved midnat. Du er slet ikke startet på din opgave endnu. Og der er vel også lidt rengøring? Madlavning?
Mad gider jeg godt lave! I håb om at kæresten er hjemme til spisetid i aften, skal vi have dansk hakkebøf med bløde løg, kartofler og bernaisesovs. Læg mærke til stavemåden! Vi skal have sovs ikke sauce. Det er noget min landmandskæreste sætter stor pris på. Og jeg synes ved gud at han har fortjent et sådant måltid i aften! Hvis sneplovmandschefen altså vil lade ham være i fred ved aftentide. Og snevejret lige så.
Jeg vil drikke min kaffe og sejle ligeså stille ind i morgenen. Har lovet mine hunde en tur ud på marken lidt senere. Der skal leges. Og jeg har lovet min fys at prøve nogle nye øvelser af, for nu går det fremad og planen er - når sneen igen er forsvundet - at jeg begynder at gå nogle ture som skal danne grundlag for min første løbetur længe. Det er ikke i morgen og måske heller ikke i næste uge. Men snart!

Du ønskes en dejlig sneoverdynget novemberlørdag.

12 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan

    Det er nu meget rart at være alene hjemme og glæde sig til man ikke skal være det længere.

    Glæder mig at høre det går fremad med dine øvelser. Inden du ser dig om står du med løbeskoene på...

    Her er også ret hvidt, og jeg vil ud at løbe en formiddagstur. Mon jeg skal have mine spikes på??

    Ellers står den på varm kakao og i aften skal vi lave hjemmelavet sushi.

    god kreativ skrivelyst

    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Hvor er du heldig, at du er sneet inde - bare det var mig. Men her er der kun faldet 2 mm, så jeg håber og venter stadig.
    Nyd din alenetid og rigtig god skrivelyst:-)

    SvarSlet
  3. Godmorgen din inde sneet enke, jamen Lene det er jo det fantastiske ved naturen som vi to efterhånden er blevet bedre til at fordøje, jeg har hjørnegrund, og allerede nu har jeg svært ved at have plads til mere sne, hvilket betyder at den skal stables højere, men jeg har valgt at se det positive, det andet hjælper jo ikke alligevel, som du lige har påpeget, positiv tænkning hjælper altså i alle livets formål, og det er faktisk rart at blive afprøvet i den retning.
    En skam at du ikke har noget mel, jeg kunne godt onde dig varme boller, her til morgen, men så må du glæde dig til duften af bløde løg senere.
    God Lørdag og klem herfra "hjørnegrunden".

    SvarSlet
  4. Godmorgen, Megan, jeg tror også, jeg vælger at være sneet inde lige som dig. Det er helt utroligt, hvad vi har fået af sne, og vi skal selv skovle ud til en civiliseret vej mindst 300 meter væk. Jeg vil begynde med indkørslen.
    Ha' en skøn lørdag i frivilligt eksil :-) Klem!

    SvarSlet
  5. Indesneet - bare det var mig... Kunne godt bruge stilhed og julepynt og gløgg og små rødkindede børn (den store er 1,74 !!*GG)! Hav det dejligt! ;o)

    SvarSlet
  6. Jeg har sett på diverse blogger at snøen til og med har lavet ned i Tyskland. Ved Ostsee var det kommet 10 cm i går. Her kan vi fremdeles se gresset, men det er kaldt og vind. Kira ligger som vanlig ute på marken og koser seg. Jeg drøyer enda litt med å gå ut. Vil helst ikke. Akkurat nå lokker avisen og en god kopp kaffe mer.

    Jeg har ikke fått med meg at du ikke har løpt på lenge, men flott at du er i gang med øvelser, så er du snart tilbake i godt gammelt slag. Jeg har heller ikke løpt på lenge, da jeg har en hælspore som plager meg når jeg løper. Jeg har derfor brukt en ellipsemaskin her i huset.

    Ha en fin weekend! Håper kjæresten din får fri i kveld, slik at dere kan nyte maten sammen. Det hørtes forøvrig meget godt ut. :)

    SvarSlet
  7. Så lenge man har det man trenger, kan det vel bare være litt hyggelig å være innesnødd ;-) Tenk bare på alt du kan produsere :-)

    Gemalen og jeg skal på baccalaoaften i kveld, og jeg gleder meg masse til det. I morgen er dagen satt av til å bake pepperkakehus, lage julekort og pusle litt. Herlig!

    Ha en fin helg, Lene og klem fra Siv

    SvarSlet
  8. Så deilig, egentlig, Lene, å være snødd inne! Tiden er din egen, og du kan gjøre hva du vil, slike dager trenger vi alle.

    Her er vi fryst inne, det er bikkjekaldt, 27 kuldegrader - i går da vi kom hjem fra jobb var det minus 31 grader!!! - så da fyrte vi i peisen for første gang, selv om omramminga ikke er helt ferdig, vi bare syntes at været innbød til det!

    Så det er alt for kaldt til å være ute, barnebarnet mitt får pent klare seg med bestemors selskap innendørs til været blir mildere.

    Men vi koser oss med fyr på peisen, god mat og godt selskap.
    Ha en deilig helg, Lene, håper kjæresten får være hjemme til middag.

    Klem

    SvarSlet
  9. Håber ud har haft en god (indesneet) dag :) Her har det også sneet meget. Hundetræningen i dag i snevejr var ret sjov :) Knus og god lørdag aften.

    SvarSlet
  10. nydelig med sne men deilig den forsvinner igjen og etter en tid syns nå jeg da ;)

    ha en vakker weekend !

    SvarSlet
  11. Nu er det aften, og her oppe nordpå sner det ikke mere. Men vi har fået godt ½ meter. Og det ligner Narnia. Bare lige ude i haven. Den ene bil er helt dækket af sne, en stor bunke. Det er vildt. Så jeg har ligesom dig besluttet, at vi er sneet inde. Så der har været tændt stearinlys hele dagen, været ild i brændeovnen, Lillepigen og jeg har været kreative og hygget og hygget og gået en tur i Narnialand, hvor bilerne ikke kørte.
    En god og hyggelig aften til dig og dine. :-)
    Knus
    Katrine

    SvarSlet
  12. Du kan da ikke sne inde, når din kæreste har en sneplov. Han vil altid kunne bane vej :)

    Jeg sneede ikke inde på landet, men det var tæt på. Jeg og Rufus er kommet helskindet hjem.
    I aftens har husbond lavet oksesteg med skøn sovs og dertil kartoffelmos samt surt og sødt.
    Jeres ret lyder også vidunderlig. Jeg kan spise hjemmelavet bernaisesovs til alt :)

    Jeg kan tænke mig, at du og hundepigerne har haft en dejlig dag i sneen. Selv Rufus nyder de første dage med sne. Han har ligget og rullet rundt og leget hvalp igen :-)

    Nu må du se at komme igang med din opgave, Lene.

    Mange klem til jer fra Rufus og mig :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.