fredag den 19. november 2010

Nu rabler det ... :)


Jeg skriver ikke om vejret i dag. Jeg skriver ikke om, hvordan det stormer og regner og hvordan den isnende kulde indviger vinteren med en jubelsang, der danser vildt om hushjørner og i trætoppe. Jeg skriver ikke om mørket og om, hvordan jeg godt kunne have sovet meget længere. Bare ligget dér under den varme dyne og puttet mig. Nej! Det er fredag og jeg er stået op. Hyldebærsaften har lindret forkølelsen en smule, men den ligger der stadigvæk i baggrunden med næsetippen over træthedsdynen. Sådan noget lignende ja. Men skrive om det ...
STOP! November afbryder mig og husker mig på, at jeg er blevet et positivt menneske. Jeg tror på det gode og på glæden, som er alles eje og som burde være øverst på ethvert skoleskema, ethvert pensum. Ja, man burde sågar komme til eksamen i det! Glæde! Troen på det gode i livet og på, hvordan vi kan hjælpe hinanden til at se og indse, at livet faktisk er givet til os som en gave og som noget, vi skal nyde. Bruge.
Godt det snart er weekend! November læser mine tanker. Det er månederne faktisk forbavsende gode til. Jeg sad lige netop og tænkte på det samme. Godt det snart er fredag aften og et glas rødvin i stearinlysets skær. Samtale med kæresten og den røde løber rullet ud, hvor lørdagen er ligeså vild med dans som finalisterne i aftenens show. Og ja for pokker, jeg er træt! Hyldebærsaft eller ej.
November og jeg har talt lidt om, om man i grunden ikke bare kan coache sig selv? Kan man virkelig det eller behøver man en person siddende overfor sig, som stiller de rigtige spørgsmål eller bare lytter? For det gode og vigtige arbejde, min ven, det gør du selv. Der er skrevet en bog om den. Undskyld mig, jeg kan ikke lige huske forfatterens navn og jeg gider ikke slå det op nu. Men jeg læste en artikel i Weekendavisen om det. Forfatterens svar var ja, det kan man sagtens. For der er nemlig ikke nogen opskrift på rigtigt og forkert. Der er kun en vej i dit liv og det er din vej. Det er jo dejligt ikke? Eller skræmmende. Du kan ikke låne en bog på biblioteket og finde en opskrift, som du kan følge til punkt og prikke. Du kan ikke købe ind i dit daglige supermarked. Eller finde trylleformularen i en magisk butik på et gadehjørnet i en endnu ukendt by. Og dog! Lige netop det kan du måske faktisk godt endda? Det vil jeg gerne skrive mere om ... senere.
Jeg er i gang med at coache mig selv. Jeg er ikke nogen nem elev! Jeg er coach og lærer og jeg underviser. Læser. Prøver forskellige teorier af. Nogle virker, andre ikke. Jeg holder fast ved dem, som jeg synes gode for mig. Skriver dem endda ned. Nogle gange farer jeg vild og skriger fortvivlet ud i natten. Hjælp! Men der er ingen, som kommer mig til undsætning. Og alligevel ... der er en stemme, som hvisker de gode ting, jeg har lært og som jeg tror på. En stemme, som bliver stærkere og mere viljefast, jo mere jeg øver mig.
Når det er sagt, så kan jeg sagtens se det fornuftige i at søge en professionel coach. Jeg vil måske endda anbefale dig at gøre det, hvis du spørger mig! :) Jeg er bare sådan en sær snegl, som tilsyneladende må gå sin egen vej og finde ud af, hvordan det lige er for mig. Jeg har bøger, artikler og så har jeg mine egne små opskrifter, som er helt personlige og helt enestående for den, jeg er. Og jeg låner gerne dem gerne ud. Jeg giver gerne videre. Det er så pragtfuldt, når man kan lægge sine gode erfaringer og redskaber ud på et stort bord, som en indbydende og lækker buffet, der bare skal nydes. Smag. Prøv dig frem. Tag hvad du kan bruge! Men vær opmærksom på, at min opskrift ikke er din. Og omvendt. Der er kun én vej. Din vej. Men søg hjælp og tag, hvad du kan bruge. Der er masser af dygtige profesionelle mennesker derude. Og masser af bøger  på biblioteket eller reolerne i den lokale boghandel.
Og hold da op, hvor jeg skriver løs her til morgen. Fingrene danser over tastaturet. Dagen bryder frem gennem mørket og regnen. Tiden tikker og kaffen bliver kold. Jeg ved godt, hvad jeg vil. Jeg ved det!

Megans forunderlige rejse er min personlige rejse, men jeg er overbevidst om, at jeg er sat i livet for at finde min vej og hjælpe andre til at finde deres. På min måde. Blandt andet gennem mine kommende skriverier. Glæde er kodeordet. Nøglen. Det. Og noget andet, som pludselig er dukket op. En ide, der ligger derude bag havet, et fjernt land med fristende sandstrande og uudforskede plantager. Følg med, hvis du har lyst. Jeg aner ikke, hvor vi skal hen. Hvor jeg skal hen. Men jeg ved, at jeg har en spændende rejse foran mig og jeg glæder mig.

Jeg glæder mig også til weekend. Men nu først fredag. Ha' en dejlig dag! :)

12 kommentarer:

  1. Tak for "invitationen", Lene - jeg vil forsøge at følge dig. Det lyder spændende og som en rejse, jeg vil få glæde af.

    Ha' en god dag.

    knus fra
    LisbethK

    SvarSlet
  2. Godmorgen Megan,

    God rejse, jeg glæder mig til at følge med på dine destinationer.
    Første lille rejse er mod weekenden, håber du bliver helt frisk igen.
    Jeg har "fri" i dag og skal skrive opgaven færdigt. Men først skal jeg lige drikke kaffe.

    Jeg synes, det er svært at være sin egen coach, når der er noget i livet der virkelig brænder på. Fornuft og følelse, dilemmaer, hensyn, angst osv kan være svært at udredde når man selv står midt i det.

    Knus og rigtig god weekend
    Karina

    SvarSlet
  3. Endnu engang rammer du plet med dine dejlige ord. Lige nu halter jeg lidt efter dig, men snart - håber jeg - er jeg atter ved din side.
    Rigtig god fredag:-)

    SvarSlet
  4. Fantastiske dejlige ord at vågne op til en fredag morgen! Ord til eftertanke, ord til forvandling, ord til handling. TAK! :-)

    SvarSlet
  5. Nu kan jeg se weekenden tydeligt, med så dejlig et indlæg, med så megen dybde og fylde udi selvudvikling Lene, og du kan jo lige prøve på at forsøge at forhindre mig i at følge din videre rejse, det vil ikke lykkedes for dig, så spændende og inspirerende som den lyder.
    God weekend og mange varme klem herfra Odense.

    SvarSlet
  6. Tak for dine rablende klare morgentanker. Tror du har ret i at en af livets opgaver til dig er at finde din særlige vej til at hjælpe andre til at finde deres vej. Du er allerede en meget dygtig og inspirerende guide ... livsvejviser ...

    SvarSlet
  7. Du skriver altså fantastisk Megan♥ Hvem der havde den evne. Pas godt på dig selv og nyd aftenen foran tvet med kæresten KNUS

    SvarSlet
  8. Og du har allerede inspireret - med mod og ord! Tak ;o)

    SvarSlet
  9. Takk for kloke ord og du vil få mange følgere på reisen.
    Eg kom over nokre ord ein gong : "Du er det du søker." Tenk så herlig.

    Ha ein fin fredagskveld.

    SvarSlet
  10. Om man oppsøker en profesjonell coach, så er man allikevel sin egen beste coach - det er du som må sette ut i livet det du lærer og erfarer, det er du som må finne ut hva som er rett for deg og det er du som best kjenner om du lykkes med metodene :-) Takk igjen for flotte og nyttige ord :-D

    God bedring og klem fra Siv

    SvarSlet
  11. Så fint du skriver i dag!Kloke ord.Er veldig enig med det i mye av det du skriver her.
    Og så synes jeg at uttrykket "en sær snegl" var stilig!
    God helg!

    SvarSlet
  12. Kloke ord fra deg igjen, og jeg gleder meg til å se hva du råder deg selv til, men jeg vet det kanskje;)
    Lutefisk må du prøve, det var et godt måltid:D
    Nyt kvelden og klem fra meg;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.