mandag den 15. november 2010

Noget om togrejser

Alle veje fører til mandag. Og denne mandag er ankommet med stormvejr, som rusker og brager. Jeg stred mig afsted på morgenturen med hundene. Hvad laver jeg lige her, tænkte jeg. En vandrer i mørket. Det eneste lys kom fra min pandelampe og Keevas refleksvest, som kastede lys tilbage. Bare os to. Menneske og hund. Alt for tidlig morgen og træthed. Træt efter en utrolig dejlig afslappende weekend med masser af læsning. Timer på sofaen med bog og te. Notater. Lidt god mad. Et par gode gåture. Men weekenden er taget afsted og har efterladt mig her ved morgenmaden en stormende novembermorgen. Ugideligheden smyger sig langs væggene. Hvisker mig i øret. Frister og forsøger at forføre. Men nej! Jeg har jo noget jeg skal afslutte. Hvor tungt det end synes.
Det er rigtigt nok. Når man har sagt op (eller er blevet fyret) så forsvinder motivationen ligeså stille. Jeg skal hele tiden have opgaver, gerne telefoner og samtaler, som fører mig igennem timerne på jobbet. Jeg tager meget gerne praktikerfrakken på. Pløjer mig igennem minutterne, som en landmand kæmper mod vejret, når høsten næsten er i hus. Eller der skal sås. Hvad siger vejrudsigten i dag? Og passer den mon? Kan jeg finde nok opgaver, nok gejst til at klare det sidste, den sidste måned? Ja da! Det kan jeg godt. Jeg tænker på at jeg hjælper min kolleger. Og i øvrigt sætter jeg en ære i at lukke og slukke på den gode måde. Men for pokker, det er lidt tungt!
Glæden kommer, når jeg tænker på juleferien. På at nå dertil, hvor jeg kan kigge videre ud over kanten og se ind i det nye år. Hvor jeg ligeså stille kan sætte mig ned og rejse videre mod noget, jeg ikke rigtig ved, hvad er. Som at være på interrail i tidernes morgen og pludselig få lyst til at besøge et helt andet land end det, man egentlig havde planlagt. Ruten lægges op. Vi rejste igennem det gamle Jugoslavien hele vejen til Grækenland og havde nogle interessante oplevelser undervejs. Men hvad har det med min nuværende rejse at gøre? De kommende destinationer? Jeg ved ikke, hvor jeg ender, men jeg ved, at jeg har i sinde at nyde turen. Det bliver faktisk en slags togrejse. Jeg kan godt lide togrejser. Landskabet, som suser forbi. Lyden af togskinner. Standse ved stationer, hvor nye passagerer stiger på. Og nogle forlader kupeen. Forsvinder ud på en perron og ud i en by, hvor jeg aldrig har været og måske aldrig kommer. Bare sidde og læse. Falde i staver og se på træer. Marker. Nye byer. Stationer, som ligner hinanden til forveksling. Men man skal ikke lade sig narre.

Hvor er du på vej hen? November ser leende på mig og ryster på hovedet. Hun er vant til det her. Mig i tomrummet. Mig i intetheden. Filosoferende. Hvad er det dog, jeg har gjort? Selvom jeg egentlig ikke ved det, så giver det fuldstændig mening. Som Paulo Coelho beskriver det, så er enhver rejse en tillidshandling. Every search is an act of faith! Det skrev jeg ned i går. Og lige nu skriver jeg bare. Skriver, mens sekunderne tikker og minutter ankommer som toge til nye stationer. Bliver ikke længe. Videre. Videre mod det tidspunkt, hvor uret ringer og morgentanketiden er udløbet. Det nærmer sig. Så skal jeg ikke bare slutte her. Slutte her med tillid til, at det bliver en god dag. For jeg tror på det!

Hyg dig med mandagen! Smil - det letter!

Billedet er lånt på albatros-travel.dk

6 kommentarer:

  1. Godmorgen Megan,

    Hurra, det ser ud som om jeg kan sende dig en kommentar nu.

    Det værste ved weekender er at der følger en mandag... men vi må vel for pokker vænne os til det efterhånden? :)

    Inden du ser dig om, sidder du en dag og kigger tilbage på din tid på dit nuværende job. Og du er i gang med noget helt andet. Prøv om du kan nyde de gode ting på dit job. Glæd dig over dine søde kollegaer og nyd sammenværet med dem.

    Håber det går godt med dit bækken og genoptræningen?

    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Kære Lene
    Dejlige morgentanker og kloge ord.
    Rigtig god mandag til dig :-)

    SvarSlet
  3. Tiden kan følges lang i sådan en opsigelsesperiode Lene, så det er godt at du kan styre tankerne andet steds hen, simpelthen fokusere på noget andet, og husk med de rette indstilling til hverdagen bliver drømmende lige pludseligt til virkelighed.
    God morgen og klem herfra.

    SvarSlet
  4. Dejlige ord, Lene - så smukt fortalt!
    Klem og ha' en rigtig god dag.

    SvarSlet
  5. Gode morgentanker som altid. Jeg håber ikke dagen har været alt for træls at komme igennem for dig. Knus og tanker

    SvarSlet
  6. Fantastisk citat! Og man kunne tilføje - "Enjoy the ride!" Og så ser jeg dit Halfdan digt - Han må frem på natbordet, så jeg kan falde i søvn med smilende ord *S*

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.