lørdag den 13. november 2010

Lyset

The light, begins to bleed, begins to breathe, begins to speak ...

De smukke ord om morgenlyset kommer fra en af Kate Bush fantastiske sange "The Morning Fog". Og selvom det på ingen måde er tåget her i dag, så kan jeg næsten ikke beskrive dagens opvågning bedre. Den måde lyset kommer til live på. Begynder at bløde, begynder at trække vejret, begynder at tale. Jeg bliver næsten stum og ordløs, når jeg får lov til at opleve sådan en morgen. Når jeg er vidne til noget af det smukkeste, jeg ved i naturen: Solopgang. Kamera, tænkte jeg, og fandt det febrilsk frem, kastede mig ud i den friske morgenluft, nåede lige at mærke at det ikke er så koldt i dag endda og så: Klip. Billede taget. Øjeblik foreviget. Og alligevel kan hverken billedet eller mine ord tilnærmelsesvis beskrive den følelse, det er at se og mærke lyset komme til live. Langsomt, rødmende, først lidt, så mere ... silhouetterne bliver tydeligere og træerne begynder at danse med små forsigtige trin. Endnu en morgen er født. Lyset er tilbage. Og hvilket lys!

Jeg sidder bare her med min kaffe og strækker morgenen ud. Solen har indtaget himlen. Kæresten er draget på jagt. Dagen er min. Stilhed. Ro. Det har jeg brug for i dag. Skrive. Læse. Ikke et ord om de praktiske gøremål, som forsigtigt rækker fingeren op fra et sted i mit baghoved. Hvad med os? Tja. Vi må se.

8 kommentarer:

  1. Hva med os :-)
    Hov ! Jeg kan skriver her igen !!!!
    Hurra :-)

    SvarSlet
  2. Det er fantastisk som naturen konstant formår at tage pusten fra en Lene, for det er den følelse jeg har, når naturen viser sig fra sin mest fantastiske side, og selvom hverken ord eller billeder er i stand til at gengive det retfærdigvis, så er det altså rart at have bare lidt at beskrive det med.
    Det lyder som om du har en dag til rådighed for dig selv, nu må du nyde den.
    Klem herfra Odense, og god weekend til dig og dine.

    SvarSlet
  3. Sikke en smuk opvågning. En dejlig dag til dig fra mig :)

    SvarSlet
  4. Kære Lene, det var smukt at læse om lyset og om lykken herunder.
    Rigtig god weekend til dig og hundepigerne, klem :)

    SvarSlet
  5. Nydelig Lene...bra du fant fram kamera og fikk foreviget dette lyset.
    Det er deilig med en god start på dagen...min dag startet med at Gubben lot Major komme opp i sengen:) 40 kg lykkelig boxer som overfallt meg:) Nyt resten av dagen i fred og ro....klem til deg:)

    SvarSlet
  6. Vakkert bilde - og jeg skjønner godt at det vare en deilig måte å våkne på ja :-)Bruk dagen din til bøker i den ene eller andre formen du - husarbeidet forsvinner ikke allikevel :-D

    Ha en fortsatt fin dag og klem fra Siv

    SvarSlet
  7. For et flott bilde,Lene, takk for at du deler både opplevelsen og tankene dine med oss. Tenk så heldige vi mennesker er som lever og kan oppleve slike stunder, og som i tilegg har evne til å undre oss, glede oss og reflektere over og nyte det inntrykket noe så enkelt og hverdagslik, men likevel så underskjønt som det en ny morgengry er; og ikke minst; så heldige du er som evner å ta deg tid og anledning til å bare ta inn over deg skjønnheten på vår jord.

    Ha en herlig weekend.
    klem

    SvarSlet
  8. Smukt billede - håber du får en skøn weekend :) Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.