tirsdag den 9. november 2010

Lettelse

Jeg er glad i dag, November! Jeg er glad, selvom det stormer og regner og jeg frøs om ørerne, da jeg gik morgentur med hundene. Jeg er glad, selvom det er mørkt og vinteren er ved at jage efteråret på flugt. I dag har de lovet slud i flere dele af landet. Sne måske endda. Kong Vinter er klar til indtage scenen og flere steder har jeg læst, at han har tænkt sig at gøre det med maner i år. Den koldeste vinter i 100 år!
Det bliver ikke i min måned! November ser bestemt på mig og skænker kaffe til os. Den bedste kop er altid dagens første. Den nyder vi her ved lampernes skær, mens regn, rusk og mørke leger kispus derude. November er faktisk ikke en vintermåned, tilføjer hun. Ikke i følge jer mennesker. Der er jeg årets sidste efterårsmåned. I vil jo så gerne have, at alting passer ind i kasser. Pæne tal, ikke noget, som falder udenfor. Vi er 4 årstider, 3 måneder i hver. Det giver 12 og så har I jeres år!
Jeg smiler bare. For sådan er vi jo faktisk, os mennesker. Vi kan godt lide, når tingene ligesom passer sammen. Bortset fra at jeg selv engang i mellem falder for det, der falder udenfor. Og når jeg læser om, hvordan det danske sprog ændrer sig og stavemåder pludselig bliver tilladt, fordi mange ikke kan finde ud af grammatik og korrekt sprogbrug, så bliver jeg småtvær. Jeg vil værne om det danske sprog! Og nu er jeg ved at løbe af sporet, men jeg tænker, at jeg så vil tillade mig at lave om på tallene. 3 + 3 = 7! Tag den.
Du er rendt af sporet! November løfter en pegefinger mod mig. Så griner hun. Men for pokker, du ser glad ud her til morgen. En lettet kvinde!
November har helt ret. Der faldt ro over mig i går, da jeg fandt ud, at jeg stopper på mit job d. 22. december. Der er ikke mere at diskutere med min kære arbejdsgiver, for vi kan åbenbart ikke blive enige. Jeg tror egentlig ikke, at vi taler samme sprog! Og selvom der er masser af løse tråde, og at jeg desværre ikke - endnu - har en skattekiste fuld af penge som jeg kan leve af, mens jeg skriver, digter og får udgivet bøger - så har jeg fuld tillid til, at det hele nok skal gå og at noget vil ske, som giver mening og passer helt til den, jeg nu er. Det er korrekt, at jeg dedikerer nogle måneder til skriverierne (og flytning!), men så skal jeg såmænd finde ud af, hvordan jeg så ellers vil tjene min penge. Supplere. Jeg har små ideer, som endnu kun er stjerneskud på den mørke himmel, men ... Det bedste er den følelse, jeg har i maven lige nu. Jeg har det godt med mig selv! Når jeg ser mig selv i spejlet, så smiler jeg og jeg smiler tilbage. Du gjorde det, kvinde! Du tog konsekvensen. Du følger dit hjerte!
I går talte jeg med mine arbejdsgivere om det, jeg gerne vil og det at arbejde i det hele taget. De var helt klar over, at jobbet ikke længere er den frakke, jeg ønsker at holde varmen i. At jeg faktisk hellere vil fryse end at tage den frakke på igen! Jeg indser, at for mig er sikkerhed ikke nok. Jeg kvæles af den, selvom usikkerheden da i høj grad skræmmer mig. Sådan lidt i hvert fald. Men nu føler jeg, at jeg lever!
Hvad hvis du tager fejl? November bryder ind i min tankevrimmel og jeg skynder mig at drikke lidt kaffe. Morgenmaden skal jo også indenbords, inden timeglasset rinder ud og morgenen fører mig videre. Hvad hvis det slet ikke går?
Jeg trækker på skuldrene og smiler. Ved du hvad, November. Det vigtigste er, at jeg prøver. Det vigtigste er, at jeg gør et forsøg og at jeg kan se mig selv i øjnene. Mærke, hvordan min mave slapper af, skuldrene kommer ned og smilet er svært at tage af munden. Jeg har ingen illusioner om, at det her bliver "a walk in the park". Jeg ved, at der kommer tidspunkter, hvor jeg må bestige bjerge. Hvor jeg falder i dybe huller og tror, at nu er det ude med mig.
Lidt dramatisk har du altid været, ja. November griner. Men jeg er glad for, at du kommer i så godt humør her i min måned. Nu skal vi rigtig hygge os! Planlægge og kaste om os med ideer. Nu gribes November af den ild, som jeg så ofte gør. Også selvom hun er et vandtegn i denne del af måneden. Jo jo, livet er fuld af overraskelser!

Ha' en dejlig dag!

9 kommentarer:

  1. Vidunderlig opløftende læsning.
    Tak Lene:-)

    SvarSlet
  2. Du har fått det så lekkert her hos deg, så november inspirerer tydeligvis på flere felt;) Her er det så kaldt at jeg tror jeg må ut å sette bilen igang på forhånd (fysj)...
    Ha en flot novemberdag og klem fra meg;)

    SvarSlet
  3. Hvor er det skønt, at du følger dit hjerte :)

    En dejlig novemberdag til dig

    SvarSlet
  4. Det er helt tydelig at du har funnet roen :-) Roen du trenger for å gjøre det du vil. Og vet du, Lene - det ordner seg alltid for smille jenter ;-) Her er det gnistrende vintervær - 30 cm snø, 8 minusgrader og sol fra skyfri himmel :-)

    Ha en flott dag og klem fra Siv

    SvarSlet
  5. Så pænt der er blever herinde, forandringen er begyndt ;o)
    God dag, Betina.

    SvarSlet
  6. Herlig Lene:)) Jeg blir glad av å lese dette, veldig glad!! Jeg er så enig i det du skriver også..for hvem andre enn du selv kan ta ansvar for ditt liv, enn du selv? Viktige valg må taes, du tør prøve!! Jippi for deg:)
    Bloggen din er blitt en del av endringene å, ser jeg:)
    Nyt ettermiddagen, her er det full vinter, -4 og kald sno...
    Klemmer til deg;)

    SvarSlet
  7. Jeg er så glad på dine vegne; Lene, og så spent...
    Klem

    SvarSlet
  8. Dejligt at du mærker efter, hvordan du vil leve, og tager konsekvensen. Pøj pøj, det er så spændende, Lene :-)
    Klem og en god aften til dig!

    SvarSlet
  9. Hvor spændende. Forandringer hos dig og på bloggen. Tingene følges ofte ad. Glæder mig til at følge dit eventyr. Byrden er vist taget fra dine skuldre.
    Knus og god aften
    Katrine

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.