mandag den 1. november 2010

Det første skridt

Der er noget forfriskende nyt over i dag! Måske er det fordi November er flyttet ind og jeg igen skal lære hende at kende?
November kommer hen til bordet og omfavner mig varmt. Siger god morgen og skænker kaffe i kruset.
Jeg er glad for at være her. Hun smiler og ser mig dybt i øjnene. Sådan er November. Intens og direkte. Hun er ikke skorpion for ingenting. Nu skal vi to have os nogle dybsindige samtaler om livet og sådan. Jeg skal høre om, hvad der er sket med dig siden sidst. Og så må du lige love at fortælle mig, hvorfor alle mennesker tilsyneladende har sådan en antipati mod min måned.
Jeg smiler til hende. Jeg kan godt lide hendes intense tilstedeværelse. Det er som om mørket omslutter os og bringer os tættere sammen. Stearinlyset blaffer og jeg synes hun ser smuk ud dér i skæret fra flammen. Jeg føler ingen antipati. Tværtimod! Jeg er glad for hun er kommet og glæder mig til at tage hul på hendes måned. Helt nye dage. En helt ny mig!?
Jeg ved det ikke, svarer jeg. Har folk virkelig antipati mod dig? Hvis det er sandt, så er det udelukkende fordi de ikke kender dig! Fordi de ikke ved, at du er en vis og moden måned. Og måske er det også fordi du kigger dem så dybt i øjnene, tilføjer jeg og ser ind i visdommens tempel. Det er ikke alle mennesker, som kan lide at blive fastholdt så længe i et blik, som kræver svar på nogle af livets lidt mere alvorlige og dybsindige spørgsmål.
November ler højt. Du har ret! Jeg kan godt være sådan. Jeg mener, de spørgsmål dér. De er vel til for at blive diskuteret. Til for at komme lidt ud i lyset, selvom de måske bor i mørket og må misse med øjnene, når de endelig bliver trukket frem.
Jeg nikker. Det bliver en god måned. Det tror jeg. Jeg føler mig anderledes frisk og ovenpå i dag. Jeg har sagt farvel til Oktober og til en måned, som i allerhøjeste grad har været intens og grænseoverskridende for mig. Jeg har besluttet mig for at tage det første skridt mod det, jeg drømmer om. Og selvom det kan lyde flot og godt og som noget, vi alle burde gøre, noget som er så let som at klø sig i nakken, så har det været overraskende svært. Jeg har gennemgået alverdens kvaler, som det måske er skinnet lidt igennem her på bloggen. Og jeg erkender, at jeg nok slet ikke er færdig med de kvaler endnu. Tvivlen hægter sig i haserne på troen og som alt andet i livet danner de den nødvendige kontrast.
Men som jeg sidder her på Novembers første dag, en ny måned og nye muligheder strakt ud foran mig, så smiler jeg lidt og mærker en god varm fornemmelse dybt i mellemgulvet. En følelse af at have gjort det eneste rigtige, selvom jeg SLET IKKE har svar, hvad der skal ske og hvordan. Jeg ved bare, at sådan er det og så stoler jeg på Universet. Siger som Martin Luther King gjorde det:

Just take the first step. You don't have to see the whole staircase. Just take the first step!

14 kommentarer:

  1. God morgen Lene.
    Nu er jeg atter opdateret her hos dig, og det var vidunderlig læsning. Dine tanker, overvejelser og følelser er så fint beskrevet, at jeg kan følge dig hele vejen.
    Tak for dit mod og åbne dør. Rigtig god mandag til dig:-)

    SvarSlet
  2. Ja velkommen til November. Godt hun har et godt sted hos dig.
    Jeg har det nu ganske fint med November måske fordi hun skænkede mig min Datter :-)
    Min egen lille intense Skorpion- der i denne måned bliver 19 år.
    Jeg er fuld af beundring for dine valg og din evne til at putte ord på dine tanker og følelser.

    SvarSlet
  3. Enhver succes starter med det første lille skridt Lene, jeg er overbevist om at det også kommer til at gøre sig gældende her.
    God dag og kram fra Odense.

    SvarSlet
  4. Velkommen til november og dit nye liv.
    Kontrasterne er et både et behageligt og ubehageligt gode.
    Nyd din dag.
    Klem

    SvarSlet
  5. :) Gode ord fra Martin Luther King :) Ellers er det så herlig å lese om dine beslutninger, kjære venn! November? En koselig tid det! :)

    Klem

    SvarSlet
  6. Jeg holder også meget af november - jeg putter mig i trøjerne, støvlerne, stearinlysene og ikke mindst mørket der nøder blikket til at vende indad.

    :-)

    SvarSlet
  7. God morgen fra meg også, men du har sannelig sittet opp lenge og at gode samtaler med November;)
    Skal prøve å bli bedre kjent med henne jeg også, kanskje er hun en trivelig gjest;)
    Nyt denne novemberdagen og klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Ja, velkommen til november, der for mig også er noget særligt, da hun for 18 år siden gav mig min Julie. Lige på falderebet til december den 30.

    Lad os tage et skridt ad gangen udi den ny måned :)

    Klem

    SvarSlet
  9. Kloke ord fra en klok mann :-)

    Ha en flott dag og en flott November - klem Siv

    SvarSlet
  10. Dejlige ord fra Martin Luther King - ja, det er så sandt. Hvis man deler udfordringer op i mindre dele, bliver de nemmere at tackle.
    Jeg håber, du får en god dag, Lene, varme klem til dig!

    SvarSlet
  11. Utrolig godt skrevet Lene!! November er intens...men mørk..men også utrolig god å få! November innbyr på deilige turer i friskt vær for deretter og komme inn til en lun stemning:) For deg og meg er det en ny måned, nye muligheter:) Men så er jeg en person som nyter alle årstider...og hva de har å by på.
    Just take the first step...herlig:) At du føler på tvil og uro, det er vel ikke så rart. Du har tatt et steg til side...utenom "normalen" men du skal se det bare gir deg positivitet!!
    Lykke til med november i hus, tror dere får mang en god samtale....
    Nyt kvelden, klem fra meg:)

    SvarSlet
  12. Flotte ord fra deg nok en gang Lene!
    "Just take the first step" - herlige ord!! Ta første steget Lene, så skal du se at de kommende steget blir bra!

    Klem

    SvarSlet
  13. Lykke til med november, og med dine videre steg på den veien du så modig har lagt ut på! Jeg er sikker på at fantastiske muligheter vil by seg, og du er tøff nok til å gripe dem begjærlig og med hele ditt hjerte.

    Klem,

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.