søndag den 14. november 2010

Bøger

Denne weekend står i bøgernes tegn. Det var ikke bestemt på forhånd. Det er bare blevet sådan. Jeg tænker bøger. Mærker bøger. Føler bøger. Læser bøger. Og ... skriver bøger!
Jeg er i fuld gang med Paulo Coelhos "Brida" og nyder den i fulde drag. Læser lidt af gangen. Skriver lidt ned. Jeg ved ikke, om det er ideer til skriverier, inspiration eller simpelthen bare påfyldning af gode og vigtige positivspirer. Nogle gange skriver han noget, som jeg instinktivt har følt eller tænkt, når jeg færdes i naturen. Går for mig selv og synker ned. Er til stede. Jeg mærker en synergi, en slags genkendelse eller simpelthen en aha-oplevelse af: Ja, sådan er det! Dér fik han sat ord på. Og tak for det.
Den næste bog på min liste er Markus Zusaks "The Book Thief". Bogtyven. Har du læst den? Nu læser jeg på engelsk igen. Hele tiden. Det kommer i perioder. Og når jeg læser på engelsk, tænker jeg på engelsk. Skriver på engelsk. Men ikke mine egentlige skriverier selvfølgelig. De bliver på dansk! Men jeg kunne jo selv oversætte, tænker jeg lige. Tjene penge på det. Jeg er jo uddannet til at oversætte! Det er bestemt en mulighed. Absolut en mulighed. Mulighederne er mange. De danser i mit indre. Laver krumspring og finurlige dansetrin.
Men tilbage til bøgerne. Åh, vidunderlige bøger. Kæresten smiler overbærende. Det er som hele indretningen af vores kommende hjem, det store dejlige hus, går op i hvor bøgerne skal være. Bogkasser langs væggen på 1. sal. Et bibliotek! En havestue forklædt som bibliotek? Kæresten læser ikke så meget, jo aviser, fagblade og den slags, men ikke bøger. Men men men, han er vild med synet af bøger. Heldigvis! Han synes der er noget storslået og flot over et bibliotek. Tak for det! Dér er vi helt enige. Og hvor jeg dog glæder mig til at pakke bøgerne ud af flyttekasserne. De skal ud og leve igen. Ånde!

Nu spørger du måske, hvad jeg skal lave i dag? Det er nok ikke så svært at gætte. Jeg skal læse! Igen ja! Hvilket dyr er du? Jeg er en læsehest! :)

Ha' en dejlig søndag. I bogstaveligste forstand!

11 kommentarer:

  1. Her i huset ønsker vi os også et bibliotek - sådan ét, hvor en stige er nødvendig for at nå de øverste bøger! Dét ville virkelig være noget.

    SvarSlet
  2. Nemlig Anne, en stige op til øverste bogetage! :)

    SvarSlet
  3. Også en læsehest her ;o)

    Jeg har lige bestilt bogtyven på bib - tak for tippet!

    God bogdag til dig fra
    mette

    SvarSlet
  4. Du kan tror, jeg forstår din glæde ved bøger - her er vi også to læseheste, og den ene stue er foret med bøger :-)
    Ha' en rigtig god søndag, Lene, klem!

    SvarSlet
  5. hmmmmmmm lige nu er jeg også en læsehest, men det er mest fordi jeg har en deadline på en synops......hvis solen kommer frem skifter jeg til en islandsk hest:0
    God læsesøndag

    SvarSlet
  6. jeg var en læsehest, jeg tror, den skal findes frem igen. God søndag med tid til læsning :-)

    SvarSlet
  7. Lene, The book Thief er en vidundelig bok, jeg lest den for et par år siden - det er jo egentlig en ungdomsroman, men jeg vil si den psser for alle ; unge som gamle. Å bli kjent med døden på den måten... for en skjebne, og sikkert ikke unik, det var sikkert mange jøder som opplevde liknende og kanskje enda verre skjebner under krigen. Dette er en bok som sitter i deg lenge, den vandrer med deg; akkurat som døden vandret ved denne lille jødejentas side. Boken handler jo om- og viser hvor viktig bøker/litteratur kan være i et menneskes liv; for en betydning det skrevne ord har!

    Dette er en av de bøker jeg definitivt kommer til å lese igjen; om enn hvor sår og opprørende den er, så inngir den også håp og tro - tross alt - på menneskers iboende godhet.

    Ha en fin søndag, Lene.

    SvarSlet
  8. Jeg elsker også å lese bøker! Men jeg leser bare når jeg har god tid - så da blir jeg nok en periode leser!
    Boktyven likte jeg veldig godt!!!
    Ønsker deg en herlig søndagskveld!
    KLem fra Lunalu

    SvarSlet
  9. Så er jeg en hest også Lene, jeg elsker at læse, men må nøjes med det offentlige biblioteket, da jeg ikke har plads til et hjemmebibliotek, suk, men enkelte selvudviklingsbøger må jeg bare eje, så jeg kan bruge dem som opslagsværk.
    God Søndag aften og klem herfra.

    SvarSlet
  10. Hihihi læsehest. Den var go'. Skal lige huske den til næste gang, man får stillet det der spørgsmål. Det bliver spændende med bogreolerne. De er jo nærmest skulpturelle med alle bøgerne. Har proklameret til Manden på matriklen, at jeg skal have indbyggede reoler. På et tidspunkt. Et eller andet sted.
    Knus til dig :-)

    SvarSlet
  11. Bogtyven er helt og aldeles uforglemmelig! Syndes ikke det er en ungdomsroman. Den er meget meget smuk, grum, livsbekræftende, sørgelig og munter. Fantastisk bog og nøj hvor fik jeg gennem skyllet mine tårekanaler. Tror nu mere jeg er en bogorm.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.