tirsdag den 16. november 2010

Beslutninger


Sådan ser morgenen ud. Den er helt vidunderlig skrøbelig, isbelagt, magisk. Jeg ønsker bare at fastholde dette syn i hele min bevidsthed. Mærke kulden og frosten, som kærligt fortæller om årstiders skiften og vinteren, der er ankommet ligeså stille. Det er hvidt og lyseblåt. Det er rimtåge og dis i underskøn forening. Naturen tryller og fortryller med sin enestående alkymi. Jeg bliver aldrig træt af at kigge på den. Færdes i den. Være en del af den. Og priser mig lykkelig for, at jeg nu bor her på landet, hvor jeg hver eneste dag har mulighed for at opleve vidundere som dette og farver, som er nærmest ubeskriveligt smukke.

November og jeg taler om beslutninger. Om at beslutte sig for sig for noget og føre det ud i livet. Det kan være både små og store ting. Vi træffer jo besluninger hver eneste dag. Hele tiden. Valg. Og det er vigtigt at huske på, at vi altid har et valg, selvom vi er gode til at fortælle os selv, at det har vi ikke. Men sørme så, det har vi! Og når vi ikke gør noget, har vi også truffet et valg. Vi vælger at lade være.
Ja, jeg filosoferer meget i øjeblikket. Inspireret af min lille filosof fra Senja i Norge, som kigger på mig hver eneste dag fra sin plads på skrivebordet, tænker jeg tanker og foretager dybe rejser i alt det, som er. Inspireret af Paulo Coelho tænker jeg over de helt simple ting i livet og hvor besværligt vi mennesker ofte gør det for os selv. Er det fordi vi tror, at vi ikke har noget valg? Eller er det simpelthen meningen, fordi vi skal lære af hver eneste lille oplevelse, hver eneste tanke og hvert eneste valg, vi træffer? Er livet i grunden andet end en stor lektion? Eller et kursus bestående af mange lektioner og mange grader af forståelse og viden. Og en ting er jo viden, noget andet er visdom! Også det filosoferer jeg lidt over, mens vinteren tager over og trækker mig med ind i et køligt landskab af stilstand og venten på det, der skal komme. Jeg venter, mens jeg tænker tanker og forsøger at acceptere det tomrum, jeg befinder mig i lige nu. Prøver at finde mig selv i intetheden, for denne tilsyneladende inaktivitet er jo i grunden ligeså vigtigt som den aktive væren. Det er her, jeg restituerer. Det er her, jeg gør som Mother Mary i Beatels' utrolig vigtige og smukke sang: Let it be. Eller rettere: Forsøger at gøre det. For jeg er sådan en handler! Jeg er sådan en temmelig impulsiv og rastløs sjæl, som søger og søger og forsøger. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det her er en vigtig lektion for mig. At vente. At vente i tillid.

Jeg læste flere kloge ord i Paulo Coelho's Brida i går. Og jeg skrev følgende ned omkring det at træffe beslutninger. For det skal man turde gøre! Også selvom man er i tvivl.
Never stop having doubts. But don't let the doubts paralyse you. Always take the decisions you need to take, even if you are not sure you are doing the right thing. You will never go wrong, when you make a decision and you will always be able to turn a wrong decision into a right one.
Og nej, jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg har truffet den rigtige beslutning i forhold til det valg, jeg nu har gjort og tager konsekvensen af. Selvom jeg ikke aner, hvad der skal ske. Bortset fra at jeg skal skrive! Og at det fremover vil være kernen i det jeg gør og det jeg er.

Nyd din tirsdag og træf de beslutninger, du føler er rigtige. Hvis du følger dit hjerte, er du helt sikkert på rette vej :)

7 kommentarer:

  1. Lidt filosoferen er aldrig af vejen :-).

    Jeg var for nogle år siden meget optaget af Paulo Coelhos bøger, dog ikke "Brida" som er kommet til samlingen senere. Mon du har læst "Alkymisten"? Den opfatter jeg lidt som en indtroduktion til hele Coelhos univers, og det er en bog som jeg altid har in mente.

    :-)

    SvarSlet
  2. Du beskriver så vakkert!
    Å velge er av og til vanskelig - spesielt når man ikke kjenner konsekvensene. Du er modig som har gjort det!
    Ønsker deg en fin uke!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet
  3. Janne, ja, jeg har læst Alkymisten, men tænker at jeg skal læse den igen! Jeg har flere huller i min Paulo Coelho læsning og lige nu er jeg virkelig "in the mood" ;) Så jeg snupper nok endnu en af hans, når jeg afslutter Brida ganske snart.

    SvarSlet
  4. Gode morgenord fra deg igjen...å leve er å ta valg og ansvar for sitt eget ve og vel:)
    Et nydelig bilde....kunne vært her imorrest. Jeg tok turen uten piggsko, tabbe, for her var det is og glatte veier. Har fri idag, sola skinner og det er deilig:)
    Nyt dagen Lene, klem fra meg:)

    SvarSlet
  5. Så fin bloggen din er blitt. Mye lettere å lese nå.

    SvarSlet
  6. Tak Eirin, jeg er også vældig tilfreds! Nu kan jeg nemlig også selv læse uden at skulle have briller på! ;)

    SvarSlet
  7. Hmmmm... jeg er vist nødt til at genopdage Coelho - det er nogle fantastiske citater, du finder *S*
    TAK! ;o)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.