torsdag den 28. oktober 2010

Suppedag


Kæresten er taget på mandetur til Skotland (heldige ham) og jeg har varmemad fra i går. Det er nemt. Alligevel går jeg drømmer lidt om en god portion suppe. Det er nemlig suppevejr i dag! Det regner, er diset og oktoberkoldt. Oktober nærmer sig november. Dage uden meget lys og kolde hænder. Hvis man altså konstant glemmer vanterne, når man er ude med hundene, som jeg gør. Jeg har vist ikke rigtig vænnet mig til efteråret endnu ...
Jeg elsker en god suppe og selvfølgelig allerhelst hjemmelavet. Jeg laver ofte improviserede grøntsagssupper om vinteren, koger grøntsager i bouillon med gode krydderurter og til sidst blender jeg det hele sammen til en lidt tykkere suppe, som gerne må få en klat creme fraise ved serveringen. Det er sundt, nemt og velsmagende. Jeg elsker også tomatsuppe og en af mine absolut yndlingssupper er græskarsuppe. Jeg har fået græskarsuppe i flere variationer, en af de bedste blev serveret på udendørscafé en oktoberdag i Zürich. En af de dage, hvor efteråret er mildt og solrigt og man kan sidde og nyde livet og en god suppe. Hvis man altså er i Zürich eller en anden god by med udendørsservering og sans for suppe.
Uhm jeg får sådan lyst til suppe! Men jeg skal ikke ud og købe ind. Kommer til at tænke på, at jeg har en Mou græskarsuppe med chili i fryseren. Jeg kunne jo godt varme mig en portion og så spise restemaden bagefter. Så er der også lidt suppe til i morgen. Det er også nemt. Ikke helt så godt som hjemmelavet, men ... nogle gange må det godt bare være nemt. Det går an. For suppevejr - det er det altså!

Her er en opskrift på græskarsuppe, som jeg fandt på Magasinets Mads hjemmeside. Den skal laves meget snart. Er du også suppeelsker? Og har du en god opskrift?

4 kommentarer:

  1. Det finnes mange gode supper - her er favoritten en med kjøttdeig i - mmmm :-) Og når det er guffent og kaldt, er det ingenting som varmer mer enn ei deilig skål suppe :-D

    Heldige kjæresten som er i Skottland! Jeg har vært der, og skal definitivt tilbake en gang.

    Ha det godt og klem fra Siv

    SvarSlet
  2. Suppe er godt, og nå når det er så ruskete og surt ute, er det vel ikke noe som passer bedre en en stooor skål varmende, deilig suppe. Her i huset er det fiskesuppe og jordskokksuppe med trøfelolje, spekeskinke og jordskokkchips som er favorittene. Den siste nevnt brukes oftest som en forrett, da!

    Skottland, du... Ja, det er et fantastiskt land, folket vennlg og imøtekommende og naturen... jeg elsker det grønne, åpne, bølgende landskapet sentralt i Skottland, og synes at fjellene og elvene i nord representerer noe av det vakreste landskapet jeg har sett - jeg kunne godt akkurat nå tenke meg en avslappende weekend på en av de mange herregårdene eller slottene i området som lever av turisme! Det hadde vært noe, hva?

    SvarSlet
  3. Janna, jeg elsker også jordskokkesuppe og jordskokker i det hele taget! Fiskesuppe er også godt!
    Skotland, ja, helt enig. Boede jo dér i to år. Det er et fantastisk smukt land og nogle skønne mennesker. Det er kærestens første tur derovre, de er på whisky-tasting-tur! :) Jeg var lidt misundelig ... dog ikke på whisky men på Glasgow, Edinburgh .. you name it!
    Ja det havde bestemt været noget med en afslappende weekend på et slot eller herregård. Jeg arbejdede faktisk med turisme derovre ... nu er jeg skotte-skruk! :)

    SvarSlet
  4. Suppe er godt! Men jeg har en tendens til å kjøpe suppeposer og bare koke opp vann:)) Enkel i matveien skjønner du!
    Den eneste suppen jeg lager helt fra bunnen av, er kyllingsuppe:) Knallgod:)
    Her dufter det eplekake nå. Skal til Trondheim og møte Trine og Tobias ( datter og barnebarn) imorgen. Gleder meg villt:))
    SKottland....aldri vært der men sett masse bilder! SKulle ønske jeg kunne reise dit engang...
    Nyt kvelden, klem fra meg:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.