onsdag den 13. oktober 2010

Stjernevandring


Så sidder vi her igen. Onsdag morgen i frostknitrende efterårsvejr med mørket trukket over hovederne. Oktober går til yderligheder i øjeblikket. På den gode måde altså. Natten og den tidlige morgen er kold og klar. Stjernerne funkler på himmel og kender man navnene på de forskellige konstellationer, kan man sige dem højt ved midnat, mens man ønsker sig noget. Helt stille og helt inderligt. Det er noget, Oktober har fortalt mig. Hun siger, at så vil ønsket gå i opfyldelse. Men selvom hun opfordrer mig til at prøve det, så bliver det ikke til noget. Dels fordi jeg sjældent er vågen ved midnatstid og da slet ikke på en hverdagsaften. Og dels fordi jeg ikke kender navnene på alle konstallationerne. Jeg kender karlsvognen. Måske kan man bare nøjes med at sige "karlsvognen" og så ønske sig noget? Noget stort, som helt symbolsk skal ankomme med lige netop denne vogn eller måske endda tage afsted? Begive sig på stjernevandring?
Det lyder flot! Oktober nikker. Stjernevandring! Det synes jeg vi skal prøve en af de nærmeste aftener. Ja, for du kan sagtens passe din sengetid, siger hun og ser på mig med sit gyldne efterårsblik. Det bliver jo mørkt ved 19-tiden og stjernerne er ivrige efter at komme til himmels. De vil gerne vise sig. Og den ene er smukkere og mere unik end den anden.
Jeg ved nu ikke helt, om jeg kommer på stjernevandring i aften. Vi får se. Planen er at have responsaften. Skrivekurset er jo i fuld gang og denne gang har vi lavet opgave om "dialoger". Jeg tror måske, at jeg har fortolket min egen opgave ret frit, i hvert fald kan jeg godt se, at jeg har gjort rigelig brug af koregrafi. Men sådan kom det bare til mig og man skriver jo intensivt og uden afbrydelser og rettelse i de 5 minutter og så stopper man. Jeg er endnu engang forbavset over det, der flyder ud på skærmen. Som velvilligt og alligevel tøvende trækkes op af det kreative brøndvand og ligger sig tilrette. Denne gang var en af mine personer en præst. Jeg har haft noget med religion de sidste uger og ikke mindst efter jeg læste "bogen". Måske er det fordi, jeg har hæftet mig ekstra meget ved et afsnit, som handler om "delight" og om at folde sine nye vinger ud. Når man altså har ventet i mørket og gennemgået så grueligt meget. Det var noget, jeg selv fandt på. Nej, Sue Monk Kidd skriver på et tidspunkt:
Delight can become a way of life, a way of journeying. There's a saying: Religion is not to be believed, but danced ...
Ligesom Sue kan jeg vældig godt lide denne ide. Ja, faktisk gav den mig en dybere forståelse for, hvad religion egentlig er eller kan være. Jeg kan mærke forskellen, når jeg tænker på det på den måde. Religion is not to be believed but danced!
Nu drømmer jeg om præster og skriver om dem. Underbevidstheden har taget noget til sig. Der danses i dybet. Oktober smiler overbærende. Jeg har endnu en flot efterårsdag til dig, min ven. En af dem, hvor du ønsker, at du kunne tage i skoven i stedet for at sidde ved dit skrivebord på arbejdet. Men hvor du alligevel smiler og er glad, fordi det er umuligt at være andet, når hele verden er solskinsgylden udenfor og efteråret viser sig fra sin bedste side. Og i aften, siger hun, mens hun rejser sig fra bordet med sin kaffekop i hånden. I aften tager vi to på stjernevandring!

Billedet er lånt på dr.dk

8 kommentarer:

  1. Hej Megan,
    Håber du når at komme ud på stjernevandring i aften, det er god inspiration. Spændende med din opgave og tanker omkring religion.
    Du lyder meget engageret i dit skrivekursus, - godt du kom i gang!

    Rigtig god dag

    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Hej Lene.
    Spændende med dine tanker om religion, dejligt med en bog der får sat nogle ord på det, man selv kan have svært ved at udtrykke.
    Stjererne på himlen er utrolig smukke på en klar aften - håber du lader dig overtale af oktober:-)
    Klem Betina.

    SvarSlet
  3. Tanker om tro og religion er også et tema, der vender tilbage til mig gang på gang. Jeg håber du får en dejlig stjernevandring :)
    God dag fra
    mette

    SvarSlet
  4. Lite er så vakkert som å stå ute en høstkveld og titte opp på stjernehimmelen :-) I fjor var vi på landstedet vårt sent i oktober - ettersom dette er ute på landet, er ikke mørket forstyrret av alle byens lys. Da kunne vi faktisk se Melkeveien, og det var et riktig så vakkert syn :-D

    Ha en fin dag og klem fra Siv

    SvarSlet
  5. Ser du stjernehimmelen, btyr det at været er klart og kjølig, men samtidig godt og forfriskende:)
    Nyt dagen før stjernene kommer; klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Det er få ting som kan måle seg med stjernevandring en høstklar oktoberkveld,
    sammen med den gode og klare høstluften.

    VG, norsk riksavis, kunne for en tid tilbake melde om at stjernehimmelen så godt som er forsvunnet fra byområdene på grunn av lysforurensning fra gatelys. En politisk representant fra Venstre tok politisk ansvar, og ønsket byplaner med moderne belysning som peker nedover. Dette for å få stjernehimmelen sakte men sikkert tilbake.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  7. Håper du får en klar stjernehimmel og en flott stjernevandring. Skulle gjerne tatt en stjernevandring jeg også - men det blir ikke i kveld. Det er ingen stjerner på himmelen - det er så mørkt så mørkt. Og kaldt. Det regner og blåser - jeg foretrekker å bli inne. jeg ble så fristet av kakaoen du viste i innlegget under - kanskje jeg skal lage meg noe sånt!!!
    Jeg håper du får en flott tur til Sverige! jeg og familien min skal hjem til mamma og pappa. Og det gleder jeg meg masse til - skal bli deilig å slappe av!!!
    Ha en nydelig kveld - kjære du!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet
  8. Hei Lene!
    Boken er oversatt til flere språk, også dansk.
    Du vil nok finne den i bokhandelen, selv om den er helt fersk.

    Her fra Gautes side på facebook:
    Det er stor interesse for Heivolls nye roman, Før jeg brenner ned, i utlandet: Boken er til nå solgt til Danmark, Sverige,
    Finland og Tyskland. Det er i tillegg kommet bud fra Nederland,
    Frankrike, England og Italia.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.