mandag den 11. oktober 2010

Strøtanker


God morgen, min ven og velkommen til mandag. Oktober smiler sit efterårssmil og ser spørgende på mig. Hvad vil hun mon vide? Jeg kender det blik og har set det smil før. Det varmer, gør godt men det udfordrer mig også. Og hvem vil ikke gerne udfordres lidt, når det kommer til stykket?
Hvad har du lavet i weekenden? Hun sætter sig ved bordet og skænker langsomt kaffe op. Jeg ved ikke, hvordan hun gør det, men hun får kaffen til at løbe langsommere ned i kruset. Og så er løbe jo slet ikke det rigtige ord. For kaffen nærmest spadserer ned i kruset, når Oktober holder kanden. Hun holder den forsigtigt, fuldstændig koncentreret om det, hun er i færd med. Så stiller hun kop og kande fra sig og ser direkte på mig. Venter på mit svar.
Det har været en god weekend, svarer jeg uden at tøve. Det kan jeg mærke i hele kroppen. Jeg har sovet godt, føler mig faktisk udhvilet, selvom jeg godt kunne have sovet et par timer mere. Vækkeuret var ikke ligefrem en kærkommen gæst, da det sang sin hymne til morgenmørket her lidt tidligere.
Men du stod op! Hun nikker og smager på kaffen. Nikker igen. Hun kan lide, hvad hun smager og der er nu heller ikke noget som morgenkaffe. Med mindre man altså bedre kan lide te.
Jeg stod op, Oktober, det gjorde jeg. Det er jo mandag og en ny arbejdsdag venter. Og selvom jeg står op og gør det, jeg har udlovet mig til, så skal jeg ikke lægge skjul på, at jeg drømmer lidt om ferie og fri. Det behøver ikke at være så meget, bare lidt men godt. Kvalitet ikke kvantitet!
Det forstår Oktober godt, men hun ved jo også, at jeg bare tager forskud på glæderne. For om fire dage får jeg besøg af en lang weekend. Forlænget med to dage banker den på pensionatets dør torsdag aften. Det skal være min lille efterårsferie. Og jeg glæder mig som et barn til juleaften. Eller en voksen, for voksne kan skam også glæde sig til juleaften, hvis de giver sig selv lov.
Jeg hører, at planerne er ændret lidt, siger Oktober. Først blev du skuffet og lidt trist over de omstændigheder, der gjorde, at din tur til Nordjylland blev aflyst. Men så fandt du på andre ting. Du lagde en alternativ plan, som slet ikke er så tosset endda. En plan som smager ligeså godt som morgenkaffe og som skaber forventning og glæde. Jeg er stolt af dig, tilføjer hun og nikker anerkendende til mig. Sådan min pige!
Jeg smiler lidt af hendes ordvalg. Min pige. Ja, måske er jeg i virkeligheden bare en pige. De sidste dage har jeg i hvert fald hyppigt haft besøg af min indre pige, som jeg kender så godt og alligevel har glemt at tage i ed. Men nu er hun ligesom flyttet ind eller i det mindste blevet en hyppig og kærkommen gæst. Det er som om hun tilføjer noget, jeg længe har manglet. Noget, som gør mig mere fuldendt. Selvom der er lang vej endnu ...
Og Oktober har ret. Jeg glæder mig til den kommende lange weekend, som godt nok ser noget anderledes ud end først planlagt, men ikke desto mindre. Fredag går turen til Sverige sammen med kæresten. Synes faktisk også, at vi trænger til sådan en tur sammen. Og de efterfølgende dage har jeg planer om skriverier, små udflugter og en masse andet, som endnu bare er strøtanker og en opremsning af muligheder. Jeg kunne jo også ...
Men først venter en lille arbejdsuge, konstaterer Oktober. På med praktikerhatten!
Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kommer pludselig til at tænke på en af Stings smukke sang: Shape of my Heart. Den sprang lige op i mit hoved og bevægede sig ned i mit hjerte. Den vil fortælle mig noget! Jeg har lyst til at høre den nu, mens jeg bevæger mig ud i mandagen. Nyd den, både sangen og mandagen! :)

10 kommentarer:

  1. Godmorgen,
    Hvor dejligt at kunne se frem til nogle fridage og turen til Sverige. Men de planer kan ugen bare se at komme igang.
    Selv har jeg lyst til at pjække i dag og bare blive hjemme....
    God mandag
    Knus Karina

    SvarSlet
  2. Koselig lesning på en mandagsmorgen Lene :)
    Så godt med langhelg da!! En tur til Sverige høres moro ut. Bare dagstur eller? Dere dansker drar vel ikke til Sverige for å handle slik som vi nordmenn, eller?? :)
    Jeg kjenner også at jeg kunne trengt en liten ferie...det blir tyngre og tyngre å stå opp om morgonene...Men jeg må jo jobbe lenger før jeg har noe særlig ferie å ta.

    Nå er det på tide å pusse tennene og komme seg ut døren...ut i en mørk oktobermorgen!
    Ha en super dag!
    Klem

    SvarSlet
  3. Godmorgen, Megan, det lyder vel nok dejligt med en tur til Sverige.
    Ha' en rigtig god mandag! Nu er det stadig mørkt, selv om klokken er syv - det er sandelig efterår :)
    Klem til dig!

    SvarSlet
  4. Sikke dejligt med en Sverigestur!

    Tak for Sting og en god dag til dig :)

    SvarSlet
  5. Dine billeder havde jeg tænkt at aflevere i weekenden, men det må vi lige koordinerer. Vi finder et tidspunkt, hvor det passer.. (c:

    SvarSlet
  6. Sverige i Oktober !- åh , et godt valg, der er så smukt!

    SvarSlet
  7. Lyder skønt med en forlænget weekend! Og en tur med kæresten lyder bestemt heller ikke dårligt.

    Tak for at minde mig om Sting og hans skønne sang - der skal vist sting på anlægget, når jeg kommer hjem.

    Ha' en dejlig dag!

    Knus fra LisbethK

    SvarSlet
  8. Hallo Megan:-)))
    Ich wünsche dir einen tollen Tag:-)))
    Rate mal wohin ich übermorgen fahre????hihi
    Nach Dänemark:-))))
    Ich freu mich soooo sehr...gglg Kiki

    SvarSlet
  9. Du får oktober ti lå høres ut som en dannet og klok dame!! Når jeg ser ut, føler jeg noe annet!! Det regner bortover og kulingen uler rundt huset, havet buldrer...alt annet enn dannelse og høflighet:)
    En ekstra fridag er mye og glede seg over...den må dere nyte sammen du og kjæresten:)
    Jeg fyrer på peisen og nyter varmen..det gjør Major også, etter tur i "bulderværet"
    Klem til deg:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.