mandag den 4. oktober 2010

Status


Mørket har overtaget. Det har lagt sig til rette i alle kroge og fylder landskabet ud. Kun oppe på himlen er der lys, stjerner og en lille bid af månen. Resten er sort og uigennemsigtigt. Det blæser stadig godt. Jeg havde sat min lid til, at Oktober ville tale vinden til rette og måske få ham til at søge andre himmelstrøg, men han er der skam endnu.
Hvad gik der galt? Jeg ser på Oktober og prøver at lyde lidt streng. Men så kan jeg alligevel ikke lade være med at smile. Hun trækker da også bare på skuldrene, mens hun smører sig en ostemad, skænker juice og drikker kaffe. Der kommer ikke en lyd over hendes læber. Man kan godt stille spørgsmål, men det er ikke altid, man får svar. Og nogle siger endda, at det er spørgsmålet, der er det vigtigste!
I dag skal vi gøre status på jobbet. Det er ikke ligefrem nogen elskeopgave, og så har jeg sagt det mildt. Men det skal gøres. Det er nu tredje gang, jeg er med til det, og hver gang er det bare noget, der skal overstås. Vi tæller og nedfælder. Tæller og nedfælder. Antal, varenummer, lokationer. Alt skal med. Hele dagen står vi på lageret, hvor der hårdt stengulv og kulde, som smyger sig langs panelerne. Jeg skal have den varme sweater på i dag og de gode, praktiske sko.
Status ja. Oktober nikker og ser på mig med sit klogeste blik. Og tro mig, det ser meget klogt ud! Status er ikke så tosset endda. Så tæller man op og starter ligesom forfra. Hun ser eftertænksomt på mig. Og lur mig, om du ikke også selv gør status i øjeblikket. Jeg kan mærke det på dig. Du tænker, så det knager.
Hun har ret. Hun er jo månedernes tankelæser. En af dem i hvert fald. Jeg gør vist status i øjeblikket. Jeg forsøger at fokusere på det, jeg gerne vil, men jeg ved også, at når jeg åbner en dør, må jeg lukke en anden. Det kan ikke lade sig gøre at lade alle dørene stå åbne. Det trækker så forfærdeligt og man bliver både forkølet og forvirret. Ikke nødvendigvis i den rækkefølge, men ... Det duer simpelthen ikke!
Og du gør status på flere områder, nikker Oktober uden at jeg får et ord indført. Det er vist også noget med nogle ting i dig selv, nogle handlingsmønstre, noget du gerne vil væk fra. Hun klapper mig kærligt på kinden. Og det er så sundt, min pige. Godt at granske lidt i følelsesregisteret, tælle op og nedfælde lokationen. Så kan du bagefter besluttet, om det stadig skal ligge lige dér eller om det skal flyttes. Eller smides helt ud for den sags skyld! Virkelig sundt!
Oktober har selvfølgelig helt ret. Nogle gange skal der ryddes op. Der skal smides ud og hvis man gør sig bare lidt umage med optællingen, så ved man udmærket, hvad det er, man sagtens kan undvære. Det kan måske føles lidt vemodigt, når man tænker på at skulle skille sig af med lige netop "det", men ... Det gør godt på sigt. Man bliver ligesom lettere og man gør plads til andre ting, som man kan bruge. Og som ændrer en. Udvikler. Og udvikle mig, det vil jeg!
Selvfølgelig, min gode ven. Min vært på pensionatet og min rejsekammerat! Oktober smiler varmt til mig. Det dér efterårssmil, som tænder en lille ild i hjertet og varmer på en kold morgen. Det dér smil, der fortæller mig, at ligegyldigt hvor svært det til tider kan synes, så er der en vej og en mening med det hele. Nogle gange skal vi bare ned for at komme op. Ikke sandt, Oktober?
Hun nikker ivrigt. Det skal vi nemlig! Og nogle gange skal vi ud for at komme ind. Og sidst men ikke mindst; Nogle gange må vi ud for at komme hjem!
Ha' en god mandag. I dag starter en ny uge med nye muligheder. Sådan vil jeg tænke på det. Og så vil jeg se at få den status overstået, den på jobbet altså. Den personlige status tager lidt længere tid og det skal den også! Den kan ikke skyndes på og der er ingen genveje. Men det gør godt bagefter. Det ved jeg.

Billedet er lånt på mitfeminineliv.dk

12 kommentarer:

  1. God morgen Lene. Oktober er mild og vindfull her ogsså. Trodde vi skulle blåse av veien på morgenturen i dag.
    Å gjøre opp status er en viktig del av en selv men også på jobb. Så ta på gode sko og varme klær og få det overstått.
    Streng stemme til oktober hjelper neppe, temmelig egenrådig, spør du meg:)
    Ha en fin dag, ikke blås bort...
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  2. Her i skogen er det en fantastisk klar, kald og totalt vindstille morgen. I gåt holdt vi på å blåse bort, mem i dag er statusen en annen...

    Og slik er det jo, en dag stormer det både bokstavelig talt og billedlig rundt en, mens andre dager er man i smult og rolig farvann.

    Håpet er at når den siste status skal gjøres opp, så kan man si at både stormene og stilla var verdt det...

    klem

    SvarSlet
  3. God ny uke ønskes deg, Lene.
    Ha fine oktoberdager! :)

    SvarSlet
  4. Godmorgen, Megan, ja, så venter en ny og ubrugt uge på os. Her blæser det helt vildt, men det er dog 11 grader varmt.
    Ha' en dejlig dag, varme klem :-)

    SvarSlet
  5. At gøre status. At rydde op og smide ud.
    Blæst.
    Historien om mit liv pt :-)
    Hold godt fast i rattet - :-)

    SvarSlet
  6. Oktober favner vidt med vinden sin - merkes godt her også :-) Jeg har byttet jobb, så nå trenger jeg ikke lenger være med på noen status (før var det 4 ganger i året), og jeg savner det ikke ;-) Lykke til med statusen på jobben din :-) Livets status trenger man ikke være ferdig med på en dag, den skal ikke inn til revisjon på noe bestemt tidspunkt :-D

    Ha en herlig uke, Lene, og klem fra Siv

    SvarSlet
  7. Du skriver bare såååå godt kjære Lene! :)
    Å gjøre opp status er en viktig jobb både på jobb og hjemme med/hos seg selv...:)

    Lykke til;)
    Klem

    SvarSlet
  8. Hei Megan! Oktober er en flott måned - og jeg liker så godt hvordan du setter ord på måneden og alle dine tanker og gjøremål! Jeg ønsker deg en flott mandag! Klem fra meg!

    SvarSlet
  9. Sannelig har du fått en ny losjerende, og Oktober flørter vilt med vinden. Jeg er redd hun er av den ustadige typen som også kan like frosten som sin kjære;)
    Det gode med dine losjerende er at de er gode lyttere og rådgivere:)
    Ha ei flott uke bog klem fra meg;)

    SvarSlet
  10. Ja, en ny uge med nye muligheder. Sådan tænker jeg også i dag. Selvom det var mørkt i morges. Meget mørkt.
    Og du kan skrive og beskrive. Kan du. Så det batter. En fornøjelse det er.
    Knus og god aften :-)

    SvarSlet
  11. Vil bare takke for titten på en hyggelig blogg =) og ønsker deg en god ny uke!

    SvarSlet
  12. Dine beskrivelser af månederne fangede mig ikke i første omgang, men nu gør de :-) Tak for et varmt og eftertænksomt indlæg.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.