søndag den 24. oktober 2010

Søndag i oktober

Hør, siger Oktober og ser en smule bebrejdende på mig. Det dér er da ikke ikke et billede fra oktober. Ikke et af mit billeder, tilføjer hun og tonefaldet er en smule forudrettet. Skal tingene ikke passe sammen mere? Skal vi ikke se billeder fra min måned, når det nu er min måned?
Jeg ser på hende og ryster på hovedet. Nej, Oktober, det skal vi ikke nødvendigvis. Jeg havde lyst til at se et billede fra juli. Et billede fra mit elskede Thy og stranden, hvor vi gik tur den uge, vi boede dér. Det gør godt at se det blå, godt at se sommeren.
Hmm. Oktober drikker sin kaffe. Du er vist en sommerpige, når det kommer til stykket!?
Jeg kan godt lide sommeren, ja. Det er helt sandt. Hvis du spørger om min yndlingsårstid, så er det altså den. Jeg elsker det blå hav, den blå himmel og følelsen af varm sol på min hud. De løse sommerklæder, hvide tunikaer og at blive solbrændt på næsen. Danske jordbær med sukker og mælk. Nye kartofler og lidt godt på grillen. De lyse nætter og fuglesang. Blomster i alle farver ...
STOP! Oktober løfter en pegefinger mod mig. Du må ikke drømme dig helt væk til noget, som ikke er lige nu, min ven. Du siger jo selv, at man skal leve i nuet! Gribe øjeblikket og gøre det godt, dér hvor man er lige nu.
Jeg nikker bare. Det skal man selvfølgelig og det har jeg også tænkt mig. Jeg har tænkt mig at gøre det så godt som muligt i dag. Der står afslapning på programmet. En lille gåtur ud i regnvejret. En tur på vippebrættet. Og kondicyklen, når kæresten efter endt jagt får hentet den "ned fra loftet". Jeg vil dog også bevæge mig i mine tanker. Visualisere en løbetur langs vandet, ud af den vej på Thy, hvor jeg løb i sommer. Mærke glæden ved bevægelsen og tænke på, at jeg snart  løber igen.
Og i morgen? Oktober hentyder til det, jeg skal gøre i morgen. Den beslutning, jeg har taget. Har du det godt med den, min ven?
Jeg nikker bare. Selvfølgelig tænker jeg meget på det. Er det nu klogt? Og hvad er klogt i det hele taget? Jeg ved, at når min mavefornemmelse er god og når alternativtet giver mig kvalme, så er der ingen tvivl. Det er som at hoppe ud over en klippe og ikke vide, hvor man lander. Om der er "nogen", som griber en. Men som Søren Kirkegaard så klogt har sagt: At vove er at miste fodfæstet et øjeblik, ikke at vove er miste sig selv!
Klog mand! Oktober nikker. Hun ser på mig og smiler bredt. Og klog kvinde!

6 kommentarer:

  1. Kære kloge kvinde
    Jeg vil tænke på dig i morgen og sende dig positive tanker og mod.
    Der er vist ingen tvivl om, at din beslutning er den rigtige for dig.
    Rigtig god søndag:-)

    SvarSlet
  2. Kvalme er en god rettesnor. Den har jeg selv brugt og med succes.
    Jeg tænker på dig.
    Knus :-)

    SvarSlet
  3. Jeg kan gjerne drømme meg bort til sol, sjø, varme dager og hvit tunika jeg også....men må bare innse at det er en stund til:) Oktober byr på hagl og regn hos meg....og vind, masse vind!!
    Magefølelsen sier alt!! Kvalme og mangel på nattesøvn, er et varsel om at du har valgt den rette vei Lene. Stå på!!
    Ha en deilig søndag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Oktober har ret :) Kirkegårds ord er kloge - og det er du også og derfor gør du noget ved din arbejdssituation. Jeg ønsker dig held og lykke med det. Har jeg nævnt at jeg er så spændt på hvad der så skal ske arbejdsmæssigt/uddannelsesmæssigt? Knus og pøj pøj i morgen.

    SvarSlet
  5. her skjer det ting skjønner jeg, så spennende da.
    kjedelig gå i de samme fotspor hele tiden...men trygt og godt ;)

    sommermenneske jeg også og den er like om hjørnet ;) må bare gjennom denne hersens vinter først.

    GundaKlemz

    SvarSlet
  6. Dejlige betragtninger som sædvanligt Lene.
    God søndag.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.