mandag den 18. oktober 2010

Granatæble

Hvad er der egentlig med frugten granatæble, bortset fra at den er utrolig smuk? Smuk udenpå og smuk indeni. Jeg støder på den alle vegne i øjeblikket!
Da jeg var i Sverige købte jeg en shampoo med granatæbler. En økologisk shampoo for tørt hår med granatæbler, oliven og aloe vera. Så kan jeg da kun få smukt hår! Den dufter godt og jo, mit hår ser faktisk godt ud efter jeg har brugt den. Tro flytter bjerge! Der er noget ved granatæblet, som forfører mig. Og så er granatæblet jo udråbt til at være utroligt sundt både indvortes og udvortes. Der er ikke det, det ikke er godt for. Det kan du selv google, hvis du har lyst. Det smager fantastisk! Jeg er vild med lidt syrlige og samtidige søde og friske smag.
Den bog, jeg læser i øjeblikket, "Traveling with Pomegranates" af Sue Monk Kidd (og som er vældig god!), handler jo selvfølgelig også om granatæbler. Granatæblet er ikke kun fyldt med sundhed men også symbolik; mor-datter-relationen fra Eleusis. Persefone, som i den græske religion er korngudinde og dødsrigets dronning (sikke en kombination!), er datter af Zeus og Demeter. Hun bliver bortført af Hades, som stiger op af en slugt i jorden og snupper hende. Demeter leder forgæves efter sin datter i hele verden og kommer til Eleusis, hvor hun finder trøst i sin sorg og giver mennesket kornet. På et tidspunkt finder Demeter ud af, at Persefone er hos Hades, men desværre har Persefone spist en enkelt kerne fra granatæblet, som er symbol på frugtbarhed og udødelighed, og bliver derfor bundet til Hades og hans rige. Hun må således tilbringe en tredjedel af året i underverdenens mørke og to tredjedele oppe i lyset. Sådan kom vinteren til verden. Bogen handler om Sue Monk Kidd og hendes egen datter, tidspunktet for evig adskillelse og dog ...
Granatæblet har fået en hel ny betydning for mig. Og så vasker jeg hår i det! ;)

6 kommentarer:

  1. Ny bevissthet om granateplets fortreffelighet er herved vekket hos meg. Elsker det allerede, men nå vil jeg nok se med andre og mer ettertenksomme øyne når jeg deler et granateple og nyter syn og smak av dets herlige kjerner.

    Ha en deilig mandagskveld.

    SvarSlet
  2. Granateple er godt - mmmmmm :-) Artig å få vite litt mer om 'historien' :-D

    Ha en fin uke og klem fra siv

    SvarSlet
  3. Bra du hadde med bilde - for jeg satt og stussa litt over hva grana tæble var for noe... hi hi!
    Usikker på om jeg synes det er godt - men det lukter iallefall godt av shampoen!!!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlet
  4. For meg er granateple et nytt begrep...så jeg tror jeg prøver shampoo`n:))
    Ha en vakker kveld med vind i håret, klem fra meg:)

    SvarSlet
  5. Granateple er veldig godt!De eksploderer liksom litt syrligsøtt på tunga.. Kjekt med litt gresk gudelære også!

    SvarSlet
  6. ÅÅÅÅHHHH....
    Drømmer meg helt bort her jeg sitter og leser.... Sue Monk Kidd er en av mine favorittforfattere! Har lest denne boken, jeg også, og elsker den!
    Jeg har også lest "The Secret Life of Bees" og "The mermaid Chair" av samme forfatter.
    Meget gode bøker, alle sammen.
    Hun har så kloke og fine tanker og betraktninger.

    Granatepler er lekkert! :)
    Liker måten de knaser på om man f.eks. har dem i en fruktsalat.
    Det er godt det!
    MMMMMMMMMMMM.....! :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.