fredag den 8. oktober 2010

Fredag morgen

Det er sådan en fredag morgen, hvor man bare har lyst til at være. Ikke skynde sig. Bare sidde over kaffen i evigheden, stirre ned i den brune væske og drikke den ligeså forsigtigt. Mørket er tykt og tungt som en vinterdyne. Ikke ubehageligt. Det er dér bare!
Det er sådan en fredag morgen, hvor jeg ønsker, at jeg kunne blive liggende. Da søvnen kom, var den ligeså tung og tyk som selvsamme vinterdyne, mørket nu danser på. Bare sove og blive helt frisk og udhvilet. Vågne op til en sommermorgen et sted nordpå. Stå på broen dér og kigge ud over vandet og fjeldene. I Nordnorge naturligvis! Og hvorfor dog ikke? Det er et af de smukkeste og reneste steder, jeg har set indtil videre. Ja, vel egentlig det smukkeste, når det kommer til stykket. Så overvældende uspoleret. Som en ny dag, der står op med solen i horisonten og sætter farve på himlen.
Oktober smiler bare. Hun er vant til at jeg tager lidt på drømmerejse. Det accepterer hun fuldt ud. Ja, faktisk opfordrer hun mig ligefrem til det. Men den vigtigste rejse, siger hun så og nikker, klog og vis som hun er, det er rejsen ind i dig selv!

Oktober og jeg ønsker alle en forunderlig fredag. Husk at stille spørgsmål og husk at dvæle ved de små detaljer, som du ikke så i går. Hver eneste en har sin helt egen historie. En historie, den gerne vil fortælle, hvis du er parat til at lytte ;-)

7 kommentarer:

  1. Jeg blev grebet af sætningen 'den vigtigste rejse, det er rejsen ind i dig selv!' Jeg synes, det se så sandt og vigtigt at huske på for os alle sammen.
    Dejlig dag til dig, Megan, klem ;o)

    SvarSlet
  2. En meget mærkelig bro. Hvorfor er den i bur og der er en bakke på den..
    Men sikke et landskab !
    At gå ud i Fredagen med et åbent hjerte for de historier, den vil bringe, det skal være min opgave i dag :-)

    SvarSlet
  3. Miri, jeg er vild med dine spørgsmål! ;-) Og må selvfølgelig bare lige svare dig. Broen er i virkeligheden ikke en bro. Den ligner en bro og strækker sig ud over vandet og afgrunden, men den er i virkeligheden en slags udkigspost med en lille bakke, ja, og et bur, så vi nysgerrige sjæle ikke falder helt ned i afgrunden :)
    Dejligt at du spørger. Jeg smiler. Tak for det!

    SvarSlet
  4. Dejlige Nordnorge.. Det blir kun bedre i Grønland, men der må du til næste gang..

    SvarSlet
  5. Det er den bedste rejse, der findes - den ind i sig selv, for her er ALT muligt.
    Gode fredagsønsker til dig.
    Klem

    SvarSlet
  6. En reise inn i deg selv... Ja, i det siste har jeg reist en del inni meg selv. En god kollega døde brått og uventet, bare 53 år gammel for snart to uker siden. I dag har skolen vært stengt, og vi har vært i begravelse. En trist dag...

    Tiden etter at min gode kollega døde, har vært fylt av ettertanke og forundring over livets brå vendinger. Og det å ta være seg det bevisst; at "ingen kjenner dagen før solen er gått ned", leve i nuet, ta vare på de små øyblikkene - som ofte er de største - er noe vi trenger å bli minnet på ofte - ikke bare når noen dør.

    Og det å reise i seg selv handler for meg mye om det å våge å lære å kjenne seg selv, sterke og svake sider, ønsker, drømmer... og om å leve i pakt med den en er, om å gjøre det beste ut av det livet en har, være fornøyd i seg selv, med seg selv... Det handler om våge å leve ut drømmer og lengsler, gjøre noe selv for å få det livet en ønsker seg...

    For når det siste tog går, ønsker jeg å kunne si: Det var verdt det! livet var verdt å leve!

    Ha en god helg.
    Klem

    SvarSlet
  7. En mørk morgen er et godt tidspunkt at dagdrømme på. Mørket kan føre en langt væk.

    Tilbage i virkeligheden, vil jeg ønske dig en rigtig god weekend.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.